05
09
2015

2765

Configurarea sistemului de T.V.A. în urma implementării Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană
Pentru Republica Moldova, semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană (UE) a fost, în mod cert, unul dintre cele mai importante evenimente din perioada recentă. Se așteaptă ca Acordul de Asociere să deschidă porţile Moldovei către Comunitatea Europeană, oferindu-i totodată și beneficiile aferente. Totuși, modificările care urmează să se producă depind, în mod firesc, de îndeplinirea angajamentelor asumate de țara noastră, dar și de nivelul de informare corespunzătoare a populației și a mediului de afaceri.
Anumite prevederi din Acordul de Asociere se aplică cu titlu provizoriu din 1 septembrie 2014. Pentru intrarea definitivă în vigoare a acestuia este necesar ca toate Statele Membre ale UE să finalizeze procedurile de ratificare.
Unul dintre angajamentele asumate de Republica Moldova prin semnarea Acordului de Asociere este armonizarea treptată a legislației naționale din domeniul impozitelor și taxelor indirecte la cele aplicabile la nivel european. În acest context, va fi necesară transpunerea directivelor și regulamentelor UE în legislația națională.
Potrivit planului național de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere în perioada 2014 - 20161, Ministerul Finanțelor și Inspectoratul Fiscal Principal de Stat sunt autorităţile care vor asigura elaborarea modificărilor la cadrul fiscal aplicabil. Pe lîngă taxa pe valoare adăugată, planul mai vizează și alte domenii, precum accizele și taxele vamale.
Directiva privind sistemul comun al T.V.A.2 (Directiva T.V.A.) are drept obiectiv înfiinţarea unei pieţe interne în care să se elimine factorii care pot denatura concurenţa la nivel naţional şi comunitar. Totuși, Directiva T.V.A. oferă și un anumit grad de flexibilitate Statelor Membre, prin menținerea dreptului de decizie asupra unor aspecte ce țin de modul de funcționare a T.V.A. (e.g. cote, restricţii privind dreptul de deducere a T.V.A., etc.).
Un alt aspect esențial pe care trebuie să-l cunoaștem este acela că, pe parcursul întregului proces de armonizare, autorităţile responsabile din Republica Moldova au obligaţia a consulta periodic reprezentanţii mediului de afaceri, a ţine cont de recomandările prezentate de aceştia şi a oferi un interval de timp rezonabil între publicarea dispozițiilor noi sau modificate şi intrarea lor în vigoare.
În altă ordine de idei, procesul de armonizare a legislației de T.V.A. a Republicii Moldova la cerințele UE, precum și modul de funcționare și aplicare a acesteia în viitor, va fi realizat sub controlul strict al Comisiei Europene. De asemenea, rolul Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în stabilirea compatibilității legislației naţionale din domeniul T.V.A. cu legislația europeană va fi unul crucial și pentru țara noastră.
În baza informațiilor oficiale disponibile, în perioada 1970 – 2013, cauzele în care CJUE a emis decizii pentru taxe indirecte au o pondere de peste 80% din totalul cauzelor de natură fiscală.
Potrivit calendarului de armonizare, Republica Moldova urmează să-și redefinească întreg sistemul de T.V.A. în termen general de 10 ani de la intrarea în vigoare a Acordului de Asociere. În mod schematic, acest proces poate fi prezentat în felul următor.
Cele mai importante aspecte ce derivă din Directiva T.V.A. se referă la persoane impozabile, noțiunea de operațiuni taxabile, locul operațiunii taxabile, cote T.V.A., precum și scutiri de T.V.A.
Persoane impozabile. Conform Directivei T.V.A., persoanele impozabile se vor identifica după următoarele criterii:
În absenţa sediului, se va lua în considerare domiciliul sau reşedinţa persoanei.
Totuși, Directiva T.V.A. prevede și un număr considerabil de excepţii de la regula generală. Aceste excepţii sunt aplicabile pentru serviciile aferente bunurilor imobile, de transport de călători, serviciile culturale, artistice, educaționale, de intermediere, electronice și altele.
De exemplu, într-o cauză recentă4, CJUE s-a pronunţat asupra regulii de determinare a locului operaţiunii pentru serviciile de depozitare prestate unei persoane impozabile. În mod particular au fost analizate următoarele interpretări posibile în stabilirea locului operațiunii:


- acestea acţionează în mod independent din punct de vedere juridic; şi
- acestea desfășoară în orice loc orice activitate economică, indiferent de scopul sau rezultatele activității respective.
- Livrarea de bunuri presupune transferul dreptului de a dispune de bunuri materiale în calitate de proprietar. Exemple de livrări de bunuri sunt şi transferul de bunuri în baza contractului de comision, predarea bunurilor în baza unui contract cu plata în rate (cu anumite excepții) și altele.Atragem atenția asupra faptului că, potrivit Directivei, transferul activelor companiei în anumite condiții, oferirea cadourilor de mică valoare și a mostrelor în scopul desfășurării activității nu reprezintă operațiuni taxabile. Totodată, Republica Moldova va avea dreptul a decide, dacă anumite operaţiuni reprezintă livrări de bunuri (de exemplu, transmiterea anumitor drepturi asupra bunurilor imobile).
- Achiziţia intracomunitară de bunuri presupune obţinerea dreptului de a dispune de bunuri mobile expediate sau transportate într-un alt Stat Membru decît cel în care a început expedierea sau transportul bunurilor (reprezentarea grafică alăturată).

- Prestarea de servicii este definită drept orice operațiune care nu reprezintă livrare de bunuri. Exemple de prestări de servicii sunt cesiunea de bunuri nemateriale, utilizarea bunurilor contribuabilului în alte scopuri decât pentru desfășurarea activității sale, și altele.Ținem să menționăm că identificarea categoriei din care face parte o operațiune taxabilă poate fi destul de dificilă în practică.
- Importul de bunuri este o altă categorie de operaţiuni taxabile, care se caracterizează prin intrarea în Comunitate a unor bunuri care nu se află în liberă circulație.
- Serviciile prestate unei persoane impozabile - se taxează cu T.V.A. la sediul beneficiarului

- Serviciile prestate unei persoane neimpozabile - se taxează cu T.V.A. la sediul prestătorului

- Regula generală, potrivit căreia serviciile se taxează cu T.V.A. la sediul beneficiarului;
- Excepţia de la regula generală, potrivit căreia serviciile ce țin de bunurile imobile se taxează cu T.V.A. acolo unde este situat bunul imobil.
- scutiri cu drept de deducere (de exemplu, operațiuni de export, livrările intra-comunitare, transport internațional). Acest tip de operațiune va substitui practic livrările la cota zero prevăzute de legislația curentă a Republicii Moldova;
- scutiri fără drept de deducere (de exemplu, servicii de îngrijire medicală, servicii financiare) care vor înlocui livrările scutite prevăzute de legislația naţională curentă.
- Serviciile de evaluare a bunurilor imobile: legislaţia Moldovei prevede stabilirea locului livrării unde se află bunurile imobile (indiferent de statutul beneficiarului serviciilor), iar Directiva T.V.A. prevede stabilirea locului operațiunii în dependență de statutul beneficiarului (în cazul beneficiarului persoană impozabilă - locul unde este situat bunul imobil; în cazul beneficiarului persoană neimpozabilă – locul prestării efective a serviciului);
- Serviciile de consultanță: legislația Moldovei prevede stabilirea locului livrării la beneficiarul serviciilor (indiferent de statutul acestuia), iar Directiva T.V.A. prevede stabilirea locului operațiunii în dependență de statutul beneficiarului (în cazul beneficiarului persoană impozabilă / persoană neimpozabilă stabilită în afara UE - la beneficiar; în cazul beneficiarului persoană neimpozabilă stabilită în UE – la prestator).
-
Domeniu:
-
Nr. revistei:
-
Autorul|Newsmaker: