Panorama

Dezbateri între Guvern și societatea civilă prin legea bugetului 2014

Ieri, 11 decembrie 2013, pentru prima dată a fost prezentat public Proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2014 de către vice-ministrul Finanțelor, Maria Cărăuș în cadrul mesei rotunde organizate de Centrul analitic independent ”EXPERT-GRUP”, “Dezbaterea legii bugetului de stat 2014”. La eveniment au participat reprezentanți ai societății civile, comisii parlamentare și guvern. Proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2014 a fost prezentat de către vice-ministrul Finanțelor, Maria Cărăuș în cadrul mesei rotunde organizate de Centrul analitic independent ”EXPERT-GRUP”, “Dezbaterea legii bugetului de stat 2014”, unde Ministerul Finanțelor a prezentat principalele prevederi ale proiectului de buget pentru 2014. Reprezentanții societății civile din domeniile protecția socială, tineret și sport, educație, cultură, securitate au venit cu prezentări și comentarii pe propunerea de buget. Astfel, principalii actori ai sectorului asociativ și cei ai Guvernului și Parlamentului au discutat despre modul în care au fost alocați banii publici pentru 2014. Astfel, principalele concluzii formulate în cadrul mesei rotunde au fost următoarele:
  • Discuțiile și comentariile în perioada imediată aprobării Proiectului legii bugetului de stat sunt departe de a fi suficiente, chiar dacă ar respecta cadrul legal de consultare al acestuia de 15 zile (care nu a fost respectat).
  • Majoritatea subiectelor abordate de participanți în cadrul mesei rotunde ar fi trebuit abordate la alte etape ale procesului bugetar, ceea ce denota faptul că la etapa de elaborare a bugetului nu sunt consultați și implicați în mod suficient toți actorii din sectoare. Astfel, nu poate fi acceptată implicarea redusă a societății civile, în condițiile în care propunerile diferitor actori sectoriali ar duce la îmbunătățirea documentului final de buget.
  • Parametrii de bază ai bugetului pentru anul 2014 sunt următorii: Venituri: 25682 mil lei, Cheltuieli – 28085,1 mil lei și un deficit de 2,8 mrd lei. Stocul datoriei de stat ca pondere din PIB se va diminua cu 0,2 p.p în anul 2014.
  • Proiectul de buget la componenta „Apărare Naţională” asigură dezvoltarea Armatei
  • Naţionale, iar nivelul de resurse preconizate nu corespunde priorităţilor declarate anterior şi nici angajamentelor interne şi externe.
  • Finanțarea sectorului de tineret nu asigură realizarea prioritățile de bază ale tinerilor, riscând ca politicile sectoriale de tineret să nu fie realizate din cauza insuficienței de fonduri.Principalele două probleme, asigurarea cu locuri de munca și locuințe a tinerilor, nu se regăsesc în atribuțiile/politicile Ministerului TS, dar nici în politicile unei alte instituții centrale.
  • Mecanismul de finanțare a instituțiilor de cultură fără a ține cont de indicatorii de
  • performanță – 94,4 mln lei (+12 mln), sau circa 50% din bugetul pentru cultură, nu asigură accesul tuturor stakeholderilor la finanțare, creând un cadru de concurență neloială, unde marile instituții concertistice sunt favorizate.
  • Proiectul bugetului de stat pentru 2014, deși presupune o creștere a cheltuielilor pentru sistemul educațional cu aproape 500 mil.lei, finanțarea propusă ar acoperi o mică parte a scopurilor propuse în Strategia ‚Educația 2020’, făcând astfel deosebit de dificilă implementarea în termenul scontat a obiectivelor specifice delimitate, ceea ce denotă necesitatea stringentă de atragere a surselor de finanțare noi, atât interne cât și, în special, externe.

Instituții:

Guvernul Republicii Moldova

2083 vizualizări

Data publicării:

13 Decembrie /2013 09:51

Etichete:

bugetul 2014 | Expert-Group

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon