Știri
iConsiliu: digitalizarea activității notariale
Astfel, a fost prezentat proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative (Legea taxei de stat, Legea privind actele de identitate din sistemul național de pașapoarte, Legea privind actele de stare civilă, Legea cu privire la organizarea activității notarilor etc.), ce a fost elaborat în contextul crizei pandemice COVID-19 și necesității identificării unor noi rezerve de creștere a activității economice și comerciale pentru producătorii de bunuri și furnizorii de servicii din Republica Moldova, precum și pentru facilitarea interacțiunii la distanță cu notarii. Proiectul prevede instituirea activității notariale electronice, ce va fi realizată prin întocmirea de către notar a actelor notariale în mod electronic și prin îndeplinirea acțiunilor şi procedurilor notariale, prin intermediul și cu ajutorul tehnologiilor informaționale și mijloacelor electronice de comunicare. Activitatea notarială electronică poate fi desfășurată de la data includerii mențiunii corespunzătoare în Registrul de stat al notarilor. Actul notarial electronic trebuie să fie semnat cu semnătura electronica avansată calificată a notarului bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat. De asemenea, documentul reglementează comunicarea la distanță în procedura de întocmire a actului notarial, iar notarii care vor avea dreptul să desfășoare activitate electronică notarială, fiind înregistrați în modul corespunzător, vor putea organiza și desfășura comunicarea părților la procedura de întocmire a actului notarial fără întrunirea fizică a acestora, cu utilizarea mijloacelor electronice de comunicare. Prin modificările în cauză se urmărește posibilitatea interacțiunii cu notarii la distanță și prestării serviciilor notariale fără necesitatea interacțiunii fizice. În același timp, schimbarea modului de interacțiune cu notarii și între părțile actului notarial va duce și la schimbarea modului de organizare și activitate a notarilor, va eficientiza timpul necesar pentru activitățile notariale, dar și principiul teritorialității nu mai va fi un impediment. Conform notei proiectului, soluțiile propuse ar putea fi opționale și se vor pune la dispoziția părților dacă acestea doresc și au capacitatea de a le utiliza. Adică proiectul nu vine să impună radical activitatea notarială electronică, ci rămâne la discreția notarilor, care dispun de cunoștințele, mijloacele necesare și de semnătură electronică, să se înregistreze și să inițieze o astfel de activitate, care fără îndoială va fi solicitată de către beneficiarii finali. În cadrul discuțiilor au fost abordate subiecte privind autentificarea tranzacțiilor cu imoblile la Cadastru prin semnătură electronică, licențierea în domeniul activității notariale, crearea Registrului electronic al notarilor/procurorilor etc. La elaborarea prevederilor pentru activitatea notarială electronică s-a ținut cont de reglementările și experiența Rusiei, Georgiei și a României. Propunerile actuale sunt dezvoltate în contextul „Foii de parcurs pentru impulsionarea procesului de digitizare a economiei naționale și dezvoltare a comerțului electronic”.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1126 vizualizări
Data publicării:
16 Decembrie /2021 17:30
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
Notar | digitalizare | proiect de lege | iconsiliu | Consiliul Economic
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.