Monitorul SFS
Douglas Muir: "Percepţia contribuabililor asupra imaginii generale a Serviciului Fiscal de Stat"
În acelaşi timp, majoritatea contribuabililor preferă să se informeze mergînd la sediul inspectoratului fiscal în detrimentul telefonului sau emailului. „În general, plătitorii de taxe sunt persoane mai în vîrstă şi sunt mai puţin conectaţi la noile tehnologii, explică Douglas Muir. Iar pînă nu demult, centrele de informare erau destul de mici, fapt care îi făcea pe oameni să evite folosirea lor. Noi oricum lucrăm cu Serviciul Fiscal de Stat şi cu FiscServInform pentru a îmbunătăţi experienţa on-line, ca aceasta să devină cît mai accesibilă, rapidă şi cît mai simplă. Bănuiesc că în următorii cîţiva ani, numărul moldovenilor care se vor documenta pe internet va creşte foarte rapid”.
Proiectul BIZTAR/USAID a implemenetat pînă acum o serie de activităţi de reformare a Serviciului fiscal. Astfel, în perioada 2006-2010, au fost create bazele pentru automatizarea diferitor procese fiscale (declaraţia electronică, declaraţia rapidă, registrele facturilor fiscale, a timbrelor de acciz, introducerea aparatelor de casă, crearea cadastrului imobiliar, elaborarea sistemului de evaluare a eficienţei organelor fiscale şi a angajaţilor în sistem, elaborarea mecanismelor de depistare a evaziunii fiscale, elaborarea noilor regulamente interne, etc. O implicare nemijlocită în toate aceste procese a avut şi proiectul BIZTAR/USAID, a cărui rezultate Douglas Muir le apreciază drept un succes. „Declaraţia rapidă a fost acceptată pe larg – cca 20 de mii de companii o folosesc în prezent, inclusiv o treime din plătitorii de T.V.A. (cca 6,5 mii din 22600 de agenţi economici). Acestea economisesc mii de ore-om muncă în fiecare lună. De asemenea, suntem mulţumiţi de implementarea noului soft de gestionare a cazurilor şi a conturilor curente, ambele urmînd a fi lansate în luna noiembrie.
„Declaraţia rapidă” şi „Declaraţia electronică” sunt două metode diferite de a depune declaraţiile fiscale online. Fiecare îşi are avantajele şi dezavantajele sale, spune Douglas Muir. Declaraţia rapidă este gratuită, nu necesită semnătură electronică şi poate fi descărcată de oricine de pe internet. Mai departe, în luna noiembrie aceasta va permite utilizatorilor să depună declaraţiile şi la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi la Biroul Naţional de Statistică. Aceasta va necesita tipărirea şi completarea unei singure foi de hîrtie. Declaraţia electronică necesită instalarea unui computer special, care permite utilizarea semnăturii electronice. În prezent, aceasta este destul de scumpă, însă începînd cu anul 2012, pentru plătitorii de T.V.A. declaraţia electronică va fi gratuită. Deşi nu poate fi utilizată şi pentru completarea şi depunerea declaraţiilor la CNAS şi BNS, aceasta nu foloseşte hîrtie deloc.
„Pentru că ele oferă seturi diferite de beneficii şi de dezavantaje, credem că aceste două sisteme vor continua să coexiste cel puţin în următorii doi ani, posibil şi mai mult. Eventual, ele ar putea fi unificate într-un singur sistem şi, sperăm că acesta va cumula toate beneficiile (gratuit, fără hîrtie, care permite raportarea la diferite agenţii) şi nu va avea dezavantaje”, spune dl Muir.
Pînă acum, mulţi contribuabili au fost reticenţi faţă de „Declaraţia electronică”, în special, din cauza costurilor ridicate la instalarea iniţială a tehnicii speciale şi a softurilor, precum şi la plata unei taxe anuale. Totodată, „Declaraţia electronică” necesita o bună conexiune de internet, care pînă nu demult nu era accesibilă oriunde în Moldova, în afara oraşelor mari. Multe companii sau nu erau la curent cu existenţa declaraţiei electronice sau au renunţat să o folosească din cauza sistemului complicat. Potrivit sondajului realizat la comanda BIZTAR/USAID, 19,6% din respondenţi nu cunosc despre existenţa „Declaraţiei rapide”, alte 18,5% nu vor să o utilizeze. Aceasta s-ar putea explica şi prin faptul că 17% din respondenţi sunt deţinători de patentă, care nu dau rapoarte fiscale şi mulţi dintre care nu dispun nici de echipamentul necesar.
Aceste lucruri se schimbă, consideră şeful proiectului USAID/BIZTAR. După 1 ianuarie, „Declaraţia electronică” va fi gratuită pentru plătitorii de T.V.A., conexiunile la internet se îmbunătăţesc pe întreg teritoriul Republicii Moldova, iar cunoştinţele comunităţii de afaceri privind Declaraţia electronică şi declaraţia rapidă se extind rapid.
Dacă aceste două servicii sunt bine cunoscute, atunci alte eforutri de reformare a Serviciului fiscal devin cunoscute cu întîrziere. Unele dintre cele mai importante eforturi ale proiectului au fost lansate în ultimele trei luni. Este vorba, în particular, de noul nostru sistem de conturi curente, care va permite contribuabililor accesul online, în regim de timp real, la conturile fiscale. Cu doi ani în urmă, am implementat o versiune mai simplă a sistemului la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi acesta s-a dovedit un mare succes, spune Douglas Muir.
Sistemul are acum peste 100 de mii de utilizatori, astfel să anticipăm că şi noul sistem va fi la fel de binevenit. Din păcate, nu vom fi aici să vedem cum se implementează acesta, pentru că proiectul BIZTAR/USAID se încheie în luna decembrie 2011
Monitorul fiscal FISC.md Nr.4 2011
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
3722 vizualizări
Data publicării:
17 Noiembrie /2011 14:49
Catalogul tematic
Administrare fiscală
Etichete:
contribuabili | inspectori fiscali
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.