avatar

Expert

Publicarea opiniei experților naționali şi internaționali în domeniul administrarii fiscale și economiei naționale

19
08 2019
283

Расчет по налогу на недвижимое имущество (Forma BIJ17) реорганизованным путем разделения предприятием

В процессе деятельности наше предприятие было реорганизовано путем разделения. Согласно разделительному балансу, вновь созданному предприятию была передана часть основных средств (недвижимости). В Агентстве государственных услуг (в Государственном регистре юридических лиц) разделительный баланс был зарегистрирован 14 июня 2019 г. Права собственности на недвижимое имущество у вновь созданного предприятия в Реестре недвижимого имущества были зарегистрированы 20 августа 2019 г.

Как правильно обеим фирмам сдать Расчет по налогу на недвижимое имущество (Forma BIJ17), принимая во внимание тот факт, что с июня по август 2019 г. по данной недвижимости зарегистрированы расходы, а также для того, чтобы соответствующие расходы были вычитаемы?

Detalii
17
08 2019
1072

Completarea Dării de seamă (forma IRM19) în cazul suspendării contractului individual de muncă

În cazul în care angajatul își ia concediu din contul propriu angajatorul este obligat să declare acest fapt prin prezentarea Dării de seamă forma IRM19? Care indicatori din formularul menționat completăm și în special care cod al modificării raporturilor de muncă urmează să reflectăm în col.8 a Dării de seamă forma IRM19?

Detalii
12
08 2019
295

Politica de discount în condițiile unui credit comercial

În prezent, tot mai multe tranzacții economice se efectuează cu plata amânată sau în credit comercial, care este un tip de împrumut acordat de un furnizor unui cumpărător sub forma unei amânări sau a unei plăți în rate pentru bunurile, lucrările sau serviciile achiziționate. De regulă, creditul comercial se acordă pe termen scurt, scadențele fiind stipulate în contractul încheiat între vânzător și cumpărător.

Care sunt avantajele, dar și riscurile unui credit comercial atât pentru entitatea-cumpărător, cât și pentru furnizor?
Detalii
08
08 2019
285

Protecția datelor cu caracter personal sau GDPR?

Istoria protecției datelor cu caracter personal în Moldova se începe odată cu adoptarea Legii nr. 17 – XVI din 15.02.2007 cu privire la protecția datelor cu caracter personal (abrogată însă la 14 aprilie 2012, la intrarea în vigoare a Legii noi în 2011), când autoritatea responsabilă de control asupra legalității respective a fost desemnat Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal. De atunci majoritatea din noi, mai puțin sau mai mult, este familiarizată cu domeniul dat. Totodată recent a apărut și se utilizează o noțiune nouă — GDPR(General Data Protection Regulation). Astăzi noțiunile sunt utilizate concomitent și din cauza asta la mai mulți apar întrebări cum e mai corect și care este diferența.
Detalii
30
07 2019
445

Principala metodă de determinare a valorii în vamă – metoda în baza valorii de tranzacție

Principii de aplicare

Potrivit principiilor generale de determinare a valorii în vamă, prima și principala bază pentru stabilirea valorii în vamă este ,,valoarea de tranzacție”, aşa cum este definită în Articolul 1 din Acordul privind aplicarea Articolului VII al Acordului General pentru Tarife şi Comerţ, GATT 1994 (în continuare – Acord) și, respectiv, art. 11 din Legea nr.1380/1997 cu privire la tariful vamal (Legea nr.1380/1997).
Detalii
29
07 2019
403

Modul de întocmire a documentelor primare la prestarea serviciilor medicale în cadrul sistemului asigurării obligatorii de asistență medicală

În acest articol ne-am propus să dezvăluim unele aspecte aferente întocmirii documentelor primare la prestarea serviciilor medicale în cadrul sistemului asigurării obligatorii de asistență medicală.

Conform prevederilor Legii cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală nr. 1585/1998 (Legea nr. 1585/1998), asigurarea obligatorie de asistență medicală reprezintă un sistem autonom garantat de stat de protecție financiară a populației în domeniul ocrotirii sănătății prin constituirea, pe principii de
Detalii
22
07 2019
2677

Baza de calcul a indemnizațiilor de incapacitate temporară de muncă, stabilite din contul angajatorului

Conform al. (15) din art.7 al Legii nr.289/2004, baza de calcul a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă stabilite din contul angajatorului o constituie salariul mediu al angajatului, determinat în modul stabilit de Guvern. Iar din salariu mediu se exclud unele tipuri de venituri, din care se calculeaza contribuții de asigurări sociale. Totusi, care este baza de calcul pentru indemnizațiile stabilite din contul angajatorului – salariul mediu sau venitul mediu asigurat ?
Detalii
08
07 2019
1786

Declararea indemnizațiilor pentru incapacitatea temporară de muncă în IPC18, IRM19 și CAS18-AN

La data de 5 iulie 2019 în Monitorul Oficial al Republicii Moldova (nr.218-222) a fost publicat Ordinul Ministerului Finanțelor nr.98 din 28 iunie 2019, prin care au fost introduse unele modificări în modul de declarare, începând cu 1 iulie curent, a indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă în Darea de seamă forma IPC18.

Modificările operate au fost condiționate de faptul că, începând cu 1 iulie 2019, potrivit modificărilor operate în Legea nr.289/2004 privind indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestații de asigurări sociale, calculul şi plata indemnizației de incapacitate temporară de muncă se efectuează de către Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS), cu excepția primelor 5 zile calendaristice calculate pentru indemnizațiile cauzate de boli obișnuite sau accidente nelegate de muncă, care rămân a fi calculate și plătite de către angajatori.
Detalii
04
07 2019
791

e-Factura în cazul livrărilor efectuate între instituțiile publice

Instituția publică realizează livrări scutite de TVA către alte autorități și instituții publice. Conform procedurilor, contractele cu beneficiari sunt înregistrate în cadrul achizițiilor publice. Ținând cont de normele de instituite în art. 117 din Codul fiscal, începând cu 1 iulie avem obligația ca aferent livrărilor efectuate să emitem factura fiscală electronică (e-Factura)?

Detalii