avatar

Contabilitate Practică

Profesia „Contabil” ca și oricare alta presupune mânuirea unui volum de cunoștințe și abilități. Volumul de bază al cunoștințelor teoretice se obține în urma studiilor superioare, însă abilitățile de a ține o evidență contabilă nu le deține fiecare. Este un noroc dacă la începuitul carierei ați nimerit la o întreprindere mare, printre niște colegi competenți și receptivi, care vă vor ajuta să creșteți profesional și să îmbrățișați subtilitățile profesiei. Dar dacă ați venit să lucrați la o întreprindere mică și sunteți unicul contabil al firmei? Cunoștințe aveți, o adeverește și diploma, dar de unde să începeți?!

16
02 2019
468

Франчайзинг (франшиза): учет и налогообложение

Франчайзинг – это система договорных отношений, при которых одна сторона (франчайзер) представляет другой стороне (франчайзи) за определенную плату франшизу (особого рода лицензию), дающую право на реализацию определенных изделий, товаров, оказание определенных услуг под товарным знаком франчайзера, а также право на получение от франчайзера технической и организационной помощи.

Франчайзер, обладающий высокой деловой репутацией, дает возможность франчайзи быстро нарастить продажи за счет использования своего раскрученного бренда, применения фирменных технологий ведения бизнеса, уже завоевавших доверие на рынке.
Detalii
15
02 2019
608

Implicații fiscale ale statutului de rezident și nerezident al cetățeanului străin la determinarea obligației privind impozitul pe venit

Notă: Articolul dat este primul din seria de articole dedicate impozitării persoanelor fizice şi juridice străine pentru activitatea în RM, inclusiv prin prisma convențiilor de evitare a dublei impuneri la care RM este parte

Odată cu dezvoltarea tot mai accelerată a relațiilor economice și personale internaționale, înțelegerea modului de impozitare a cetățenilor străini într-o țară sau alta, dar și stabilirea unor reguli clare rezultate din consens larg asupra modului cum urmează aceștia să fie impozitați devine un subiect aparte de discuții atât pe platforme naționale, cât și internaționale.
Detalii
15
02 2019
2732

Modul de completare a anexei 1D și 2D din Declarația cu privire la impozitul pe venit pentru perioada fiscală 2018 (continuare)

Capitolul I

Capitolul I partea a II

Capitpolul II

Capitolul III

Potrivit art. 24 din CF se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul perioadei fiscale, exclusiv în cadrul activității de întreprinzător.
Detalii
14
02 2019
3158

Modul de completare a anexei 1D și 2D din Declarația cu privire la impozitul pe venit pentru perioada fiscală 2018 (continuare)

Publicația Periodica ”Monitorul Fiscal FISC.md” continuă publicarea recomandărilor privind completarea anexelor 1D și 2D din Declarația VEN12. Pentru o bună însușire a celor expuse în continuare, sugerăm utilizatorilor noștri să ia cunoștință și de partea publicată anterior.

Capitolul I.
Detalii
13
02 2019
6907

Modul de completare a anexei 1D și 2D din Declarația cu privire la impozitul pe venit pentru perioada fiscală 2018

Declarația cu privire la impozitul pe venit pentru anul 2018 (în continuare — Declarația) se completează în conformitate cu Anexa nr.2 „Modul de completare a Declarației cu privire la impozitul pe venit” la Ordinul MF nr.162 din 26.09.2018, care urmează a fi depusă în mod obligatoriu de următoarele categorii de contribuabili:

  • Persoanele fizice și persoanele juridice care sunt subiecți ai impunerii cu TVA potrivit art. 94 din Codul fiscal (CF);
  • Entitățile rezidenți ai Zonelor economice libere și administrația acestora;
  • Instituțiile de învățământ;

Detalii
05
02 2019
1478

IPC18, IALS14/IALS18 și actul de achiziție în cazul arendei pământului agricol

Conform contractului de arendă, persoana fizică — proprietar al terenului urmează să primească 2000 lei, dar a primit în anul 2018 doar 1800. In actul de achizitie ce reflectă suma totala sau cea achitată? Toate sumele indicate în Darea de seamă IPC 18 și în Formele IALS trebuie să coincidă cu cele din actul de achizitie? Suplimentar, cum procedăm cu obligațiile fiscale ale persoanelor, care au transmis pământul în arendă și au obținut venitul respectiv, dar nu sunt angajate la intreprinderea care a luat în arendă loturile? Acestea de asemenea se reflectă în Formele IALS si IPC 18
Detalii
29
01 2019
873

Корректировка НДС при поставке товаров по стандартной и сниженной ставке

Предприятие, которое кроме основной деятельности осуществляет и деятельность по обеспечению общественного питания, начиная с 30 ноября 2018 г., в соответствии с изменениями, внесенными Законом №229 от 01.11.2018, должно было применять сниженную ставку НДС в размере 10 % на продукты питания, напитки, за исключением подакцизных товаров, поставляемые в рамках деятельности по обеспечению общественного питания.

По ряду объективных причин применение сниженной ставки было невозможно, и экономический субъект применял стандартную ставку НДС 20%. В данной ситуации, как правильно откорректировать данные поставки?

Detalii
25
01 2019
1752

Indicații metodice - suport pentru ținerea contabilității de către persoanele fizice care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției

Prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.216 din 28 decembrie 2018 au fost aprobate Indicaţiile metodice privind contabilitatea pentru persoanele fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei, documentul fiind publicat în MO al RM, nr. 6-12 din 11 ianuarie 2019. Pentru ca utilizatorul să înțeleagă logica acestui act, oferim o scurtă retrospectivă a reglementărilor din domeniu.
Detalii