
News
Consultări publice: re-instituirea dreptului de documentare a circulației mărfurilor în baza avizelor de însoțire și simplificarea documentării cheltuielilor de reprezentanță
Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, în colaborare cu Ministerul Finanțelor, cu suportul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru, a elaborat proiectul modificărilor unor acte normative, obiectivul căruia constă în eficientizarea cadrului de reglementare și celui administrativ conex desfășurării activității de întreprinzător, prin re-instituirea dreptului de documentare a circulației mărfurilor în baza avizelor de însoțire și simplificarea documentării cheltuielilor de reprezentanță.
Conform modificărilor operate prin HG nr.229/2024, avizul de însoțire a mărfii a fost exclus din lista formularelor tipizate de documente primare cu regim special. Urmare a acestor modificări, companiile sunt obligate să emită factura fiscală pentru fiecare transportare/expediere a mărfurilor (însoțirea mărfurilor, pe timpul transportării acestora).
Necesitatea includerii avizului de însoțire în lista documentelor primare cu regim special a fost fundamentată anterior de cerințele mediului de afaceri ca răspuns la nevoia de a-și simplifica/minimiza costurile administrative în derularea afacerii. O astfel de abordare de a recepționa mărfurile pe baza avizelor a fost preluată din practica europeană, fapt care permite corectarea erorilor ce țin de cantitatea, calitatea si sortimentul mărfurilor livrate de furnizor în adresa beneficiarului.
În afirmația reprezentanților businessului, excluderea avizului de însoțire a mărfii din lista formularelor tipizate de documente primare cu regim special are un impact negativ asupra mediului investițional, având în vedere costurile administrative asumate urmare a unor astfel de modificări.
Astfel, proiectul prevede completări la HG nr.294/1998 cu privire la executarea Decretului Președintelui Republicii Moldova nr.406/1997 în temeiul cărora avizul de însoțire va fi inclus în lista documentelor primare cu regim special.
Modificările propuse la Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, aprobat prin HG nr. 693/2018, prevăd simplificarea documentării cheltuielilor de reprezentanță cu oferirea dreptului de deductibilitate de 50% din valoarea cheltuielilor suportate. În prezent, cheltuielile de reprezentanță sunt permise spre deducere în scopuri fiscale în mărime limitată la 0,75% din venitul brut.
În opinia autorilor proiectului, în scopul deducerii unor astfel de cheltuieli HG nr.693/2018 instituie un proces complicat de documentare a acțiunilor ce confirmă primirea delegațiilor (reprezentanțelor), și anume, existența ordinului conducătorului întreprinderii, emis în baza înțelegerilor prealabile ale părților (programelor, scrisorilor etc.), cu indicarea componenței delegațiilor, scopului şi termenului vizitei, darea de seamă asupra cheltuielilor efectuate, justificate documentar. Drept rezultat al cerințelor existente, contribuabilii au nevoie de mult timp și efort pentru documentarea unor astfel de cheltuieli pentru a le putea deduce în scopuri fiscale.
Astfel, se propune modificarea HG nr.693/2018 prin simplificarea procedurii de documentare a cheltuielilor de reprezentanță - limitarea deducerii unor astfel de cheltuieli la 50% din valoarea totală a cheltuielilor de reprezentată suportate de contribuabil, concomitent cu menționarea plafonului maxim de 0,75% din venitul brut, doar în baza documentelor primare (factura, invoice, pentru procurările care au fost achitate prin intermediul cardului de plată de afaceri (business)) cu respectarea cerinței art. 24 alin.(1) din Codul fiscal.
Totuși, susțin autorii, această măsură nu trebuie sa fie una abuzivă în vederea limitării excesive a dreptului de deductibilitate a cheltuielilor de reprezentanță, dacă contribuabilul dispune de întreg setul de acte ce sunt prevăzute de HG nr.693/2018. Astfel, se propune ca cheltuielile de reprezentanță sa fie deductibile integral în cazul în care sunt documentate conform cerințelor HG nr. 693/2018.
Conform proiectului, modificările urmează a fi puse în aplicare din 1 ianuarie 2026.
Instituții:
Ministerul Economiei | Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
303 views
The date of publishing:
15 May /2025 10:23
Catalogul tematic
Deduceri fiscale | Factura fiscală
Tags:
cheltuieli de reprezentanță | business | factura fiscală
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.