News

Consultări publice: Regulamentul de implementare a Sistemului de depozit pentru ambalaje

Structurile asociative ale producătorilor și structurile asociative ale comercianților care plasează pe piață și comercializează produsele ambalate, care vor fi interesați în administrarea Sistemului de depozit pentru ambalaje (SDA), vor depune la Ministerul Mediului Planul de organizare a SDA de unică folosință, schema de finanțare a depozitului pentru ambalaje reutilizabile și ambalaje de unică folosință și programul de educație și informare publică la acest subiect, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a hotărârii de Guvern, proiectul căreia a fost înaintat pentru consultări publice.

 

Proiectul, în temeiul căruia se propune aprobarea Regulamentului de implementare a Sistemului de depozit pentru ambalaje, prevede mecanismul de creare și funcționare la nivel național a SDA, unic și aplicabil pentru ambalajele reutilizabile și ambalajele de unică folosință pentru care s-a constituit un depozit, în conformitate cu prevederile1 art. 541 al Legii nr. 209/2016 privind deșeurile.

 

SDA, în condițiile aprobării proiectului în redacția autorilor, va reprezenta o modalitate prin care operatorii economici prevăzuți1 la art. 541 al Legii nr. 209/2016, îndeplinesc responsabilitatea extinsă a producătorului pentru preluarea, transportul, reutilizarea și reciclarea ambalajelor supuse sistemului de depozit.

 

Conform proiectului, prin ambalaj supus sistemului de depozit (SD) se va subînțelege ambalajul reutilizabil și de unică folosință din sticlă, plastic sau metal, care are aplicat marcajul SDA, utilizat pentru băuturile alcoolice și nealcoolice menționate1 în art. 541 alin. (3) din Legea nr. 209/2016, cu volum de la minimum o zecime de litru și până la 3 litri inclusiv.

 

Nu vor fi obiectul noilor prevederi paharele pentru băuturi, ambalajele de tip pouches (ambalaje flexibile de tip pungă în straturi), bag-in-box (băuturi în cutie închisă de carton și orice alt ambalaj care nu își poate păstra forma după golire).

 

Se prevede că producătorii care plasează pe piață produse ambalate vor achita Administratorului SDA un tarif de administrare - suma de bani plătită prin transfer bancar pentru fiecare unitate de ambalaj SD plasată pe piața națională, destinată acoperirii costurilor generate de implementarea și funcționarea al sistemului de depozit, inclusiv eventualele contribuții plătite de către Administratorul SDA pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare. Tariful de administrare va fi diferit, în funcție de tipul de ambalaj: de unică folosință sau reutilizabil, precum și în funcție de material, greutate și volum.

 

Conform estimărilor autorilor,  implementarea prevederilor din proiect nu necesită resurse financiare bugetare. Totodată, au fost estimate costuri pentru agenții economici care plasează pe piață băuturi ambalate în ambalaje de unică folosință și reutilizabile: de configurare și reetichetare a băuturilor; achiziționarea/închirierea automate reversibile (taromate); de preluare manuală în magazine; logistica; costuri administrative etc. Costurile de funcționare a SD vor fi considerate costuri directe de afaceri, deoarece acestea vor fi acoperite de taxa de producător.

 

Proiectul propune ca sistemul de depozit se fie pus în funcțiune pe întreg teritoriul al RM în termen de un an de la desemnarea administratorului sistemului dar nu mai târziu de 25 ianuarie 2027.

 

------------------------

1Legea nr. 209/2016

Articolul 541. Sistemul de depozit pentru ambalaje

(1) Produsele menționate la alin. (3) din prezentul articol care sunt ambalate în ambalaje reutilizabile și în ambalaje de unică folosință sunt supuse sistemului de depozit. Sistemul de depozit reprezintă un set de măsuri organizatorice, administrative, financiare, informaționale și de altă natură, implementate de administratorul sistemului de depozit pentru a se asigura că ambalajul reutilizabil returnat producătorului este reutilizat și că deșeurile provenite din ambalajele de unică folosință sunt gestionate în conformitate cu prioritățile de gestionare a deșeurilor de ambalaje, stabilite la art. 3. Sistemul de depozit este unic la nivel național și este obligatoriu pentru toți producătorii și comercianții în condițiile prezentei legi, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate, în condiții nediscriminatorii, inclusiv în ceea ce privește posibilitatea participării efective a operatorilor economici la funcționarea sistemului de depozit și la achitarea tarifelor de administrare și de gestionare a deșeurilor de ambalaje, impuse acestora de către administratorul sistemului de depozit.

(2) Producătorii percep un depozit de la distribuitori sau comercianți pentru fiecare unitate de produs ambalat în ambalaje reutilizabile, pe care îl vor rambursa acestora în schimbul ambalajelor returnate. Mecanismul de implementare, precum și obligațiile producătorilor specifice creării și funcționării sistemului de depozit,  care rezultă din prevederile art. 12, 54, 542–544 și ale prezentului articol, sunt stabilite de Guvern.

(3) Producătorii percep un depozit de la distribuitori sau comercianți pentru fiecare unitate de produs de bere, cocktailuri de bere, cidru, vin, cocktailuri cu vin, băuturi cu vin, alte băuturi fermentate, cocktailuri alcoolice și băuturi nealcoolice (băuturi răcoritoare, apă de masă), apă minerală naturală, apă de izvor, apă potabilă, suc, nectar, ambalate în ambalaje de unică folosință de sticlă, plastic sau metal, cu volum de la minimum o zecime de litru și până la 3 litri inclusiv.

________________________

Notă: Conform art.II al.(3) din LP97 din 25.04.24, MO209-212/16.05.24 art.297 producătorii care plasează pe piață produse ambalate prevăzute la art.541 alin.(3) se înregistrează în sistemul informațional gestionat de către administratorul sistemului de depozit în termen de 3 luni de la desemnarea administratorului.

(4) Nu se percepe un depozit dacă:

a) produsele menționate la alin. (3) sunt comercializate operatorilor sau utilizatorilor de vehicule aeriene, pe apă, rutiere, feroviare, aflate sub jurisdicția Republicii Moldova, care transportă pasageri pe rute internaționale, iar băuturile sunt destinate vânzării și/sau consumului de către pasagerii acestor vehicule;

b) produsele al căror ambalaj este supus sistemului de depozit în conformitate cu alin. (2) și (3) sunt exportate de pe teritoriul Republicii Moldova de către producători sau prin intermediul terților;

c) produsele sunt comercializate în magazine duty-free.

(5) Distribuitorii de produse ambalate preiau un depozit de la comercianții de produse ambalate atunci când distribuie produsele supuse sistemului de depozit.

(6) Comercianții de produse ambalate pentru care se solicită un depozit sunt obligați să preia depozitul de la consumatorii sau utilizatorii finali  la comercializarea produsului.

(7) Comercianții sectorului HoReCa au obligația să perceapă depozitul de la consumatorii finali pentru produsele menționate la alin. (3) consumate în afara structurii de vânzare și să nu perceapă depozitul pentru produsele consumate la locul structurii de vânzare. Ambalajele produselor consumate la locul structurii de vânzare a comercianților sectorului HoReCa vor fi preluate și gestionate de către administratorul sistemului de depozit în aceeași manieră cu cele colectate din cadrul punctelor de returnare.

(8) Comercianții sectorului HoReCa nu au obligația de a organiza puncte de returnare.

(9) Ambalajele reutilizabile supuse sistemului de depozit nu sunt acceptate și depozitul nu se rambursează dacă:

a) nu poartă etichetă cu elementele specifice care să indice aplicarea sistemului de depozit pentru ambalajele reutilizabile sau eticheta nu este clar vizibilă și, prin urmare, nu este identificabilă; și/sau

b) sunt deteriorate sau contaminate în măsura în care nu mai pot fi reutilizate.

(10) Ambalajele de unică folosință supuse sistemului de depozit nu sunt acceptate și depozitul nu se rambursează dacă:

a) nu poartă etichetă cu elementele specifice care să indice aplicarea sistemului de depozit pentru ambalajele de unică folosință sau eticheta nu este clar vizibilă și, prin urmare, nu este identificabilă; și/sau

b) nu au cod de bare sau codul de bare este deteriorat astfel încât producătorul să nu poată fi identificat; și/sau

c) nu sunt golite complet; și/sau

d) au forma modificată astfel încât să nu poată fi identificate ca fiind supuse sistemului de depozit.

(11) Producătorii de produse în ambalaje supuse sistemului de depozit, precum și distribuitorii sau comercianții care distribuie sau vând produse în astfel de ambalaje indică separat în evidența lor prețul produsului și valoarea depozitului aferent.

(12) Cuantumul depozitului pentru ambalajele reutilizabile supuse sistemului de depozit conform alin. (2) și pentru ambalajele de unică folosință supuse sistemului de depozit conform alin. (3) este de minimum 2 lei și se aprobă de către Ministerul Mediului pentru o perioadă de cel puțin un an, ținându-se cont de propunerile administratorului sistemului de depozit pentru ambalajele reutilizabile și pentru cele de unică folosință.

(13) Cuantumul depozitului trebuie să fie stabilit la un nivel care să încurajeze consumatorii sau utilizatorii finali de produse ambalate să returneze ambalajele reutilizabile sau deșeurile de ambalaje de unică folosință.

(14) Contract de organizare a gestionării ambalajelor reutilizabile și a celor de unică folosință înseamnă un contract încheiat între administratorul sistemului de depozit și comerciant pentru organizarea punctelor de returnare a ambalajelor de către consumatorii sau utilizatorii finali în vederea rambursării depozitului, conform art. 542. În cazul organizării punctelor de returnare a ambalajelor pentru mai mulți comercianți prin intermediul serviciilor complementare serviciilor existente de gestionare a deșeurilor municipale, contractul este tripartit și se semnează între administratorul sistemului de depozit (în numele acestor comercianți),  autoritatea administrației publice locale (sau asociația de dezvoltare intercomunitară) și operatorul serviciului de gestionare a deșeurilor municipale.

(15) Contractul prevăzut la alin. (14) cuprinde:

a) procedura de încheiere a contractului, intrarea în vigoare și încetarea acestuia;

b) termenele și condițiile dezvoltării infrastructurii și utilizării sistemului de colectare a deșeurilor de ambalaje generate în fluxul de deșeuri municipale;

c) procedura și condițiile de prestare a serviciilor;

d) costul serviciilor;

e) modalitatea de achitare;

f) drepturile, obligațiile părților și răspunderea în cazul neîndeplinirii obligațiilor;

g) procedura de depunere a cererilor, examinarea acestora și soluționarea litigiilor;

h) termenul de valabilitate a contractului, condițiile și procedura de modificare sau rezoluțiune a acestuia.

Formularul-tip al contractului se aprobă prin ordinul ministrului mediului.

(16) Deținătorii de deșeuri sunt obligați să separe deșeurile de ambalaje de alte deșeuri și să asigure sortarea deșeurilor de ambalaje la sursă.

(17) Consumatorii și utilizatorii finali, precum și deținătorii de deșeuri de ambalaje generate în fluxul de deșeuri municipale sunt obligați să utilizeze sisteme complementare de colectare a deșeurilor de ambalaje.

(18) Producătorii de produse în ambalaje supuse sistemului de depozit achită administratorului sistemului de depozit un tarif de administrare pentru acoperirea tuturor costurilor aferente îndeplinirii obligațiilor ce îi revin administratorului sistemului de depozit, iar administratorul achită comercianților un tarif de gestionare pentru acoperirea tuturor costurilor aferente îndeplinirii obligațiilor privind preluarea și stocarea ambalajelor. Cuantumul tarifului de administrare și cel al tarifului de gestionare se stabilesc de către Ministerul Mediului, în termen de 120 de zile calendaristice de la desemnarea administratorului sistemului de depozit, luându-se în considerare propunerea înaintată de administratorul sistemului de depozit.

 

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Mediului

185 views

The date of publishing:

16 December /2024 07:38

Catalogul tematic

Responsabilitatea extinsă a producătorului | Noutăți

Tags:

ambalaje | consultari publice | depozitarea deșeurilor | gestionarea deșeurilor

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon