News

Dimensionarea subdiviziunilor de audit intern din cadrul APC

Subdiviziunea de audit intern din cadrul autorităților publice centrale va fi dimensionată în baza volumului de activitate, astfel încât să asigure auditarea sistematică a întregului obiect al activității entității publice.

 

Pe agenda ședinței secretarilor generali a fost inclus proiectul hotărârii de Guvern pentru aprobarea criteriilor de dimensionare a subdiviziunilor de audit intern din cadrul administrației publice centrale.

 

Astfel, subdiviziunea de audit intern din cadrul Cancelariei de Stat, ministerelor și autorităților administrative din subordinea acestora, precum și a altor autorități administrative centrale și instituții publice subordonate Guvernului se va institui în număr de cel puțin trei unități de personal.

 

Prin dimensionarea subdiviziunilor de audit intern se înțelege stabilirea numărului minim de unități de personal necesar evaluării sistematice a întregului obiect al auditului intern din cadrul APC. La baza determinării normativului minim de dimensionare a activității de audit intern se aplică următoarele criterii, având la bază variabile de bună practică:

1) valoarea totală a bugetului aprobat, consolidat pe minister și autorități administrative din subordine  (reieșind din raportul de 4 auditori interni la 5.000.000 mii lei buget alocat);

2) numărul unităților de personal conform statului de personal, total aprobat pe minister și autorități administrative din subordine (reieșind din raportul de 0,3 auditori interni la 100 de unități de personal);

3) numărul autorităților administrative din subordine (reieșind din raportul de 0,3 auditori interni la 10 autorități administrative din subordine).

 

Conform proiectului, ministerele vor efectua, până la 31 decembrie 2023, analiza și aplicarea criteriilor conform formulei stabilite, pentru a determina normativul minim de dimensionare a activității de audit intern. Dacă normativul minim de dimensionare pe întreg domeniu de competență a APC, obținut prin aplicarea formulei va fi mai mic decât trei, subdiviziunea de audit intern se instituie în cadrul aparatului central al ministerului în număr de trei unități de personal. În același timp, dacă normativul minim este mai mare decât numărul existent al unităților de personal implicate în activitatea de audit intern, acestea se completează conform normativului calculat prin alocare de unități de personal suplimentare.

 

Conform notei informative, scopul proiectului este de a consolida funcția de audit intern la nivelul aparatului central al ministerelor, cu rol de asigurare și consiliere cu privire la sistemul de control intern managerial pe întreg domeniu de competență a administrației publice centrale.

 

Criteriile de dimensionare a auditului intern urmează a fi aplicate începând cu 01.01.2024, iar ca rezultat subdiviziunile de audit intern din cadrul ministerelor și, după caz, a autorităților administrative din subordine urmează a fi restructurate prin centralizare la nivelul ierarhic superior, concomitent cu suplinirea la necesitate a numărului posturilor de auditor intern. Se estimează că numărul posturilor de auditor intern la nivelul administrației publice centrale va spori estimativ cu 53 unități de personal.

Criteriile de dimensionare minimă poartă caracter de recomandare pentru alte autorități publice, care nu cad sub incidența proiectului.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

639 views

The date of publishing:

04 July /2023 08:55

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

APC | audit intern

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon