News
„e-AEO”: aplicarea criteriului de conformitate vamală și fiscală
Programul de recunoaștere reciprocă a Operatorilor Economici Autorizați (AEO) între Republica Moldova și Uniunea Europeană se aplică începând cu 1 noiembrie curent, RM devenind prima țară din regiune care obține astfel de recunoaștere. În acest context, Executivul a aprobat, în ședința din 2 noiembrie curent, proiectul hotărârii de Guvern cu privire la modificarea HG nr.647/2014 privind punerea în aplicare a secțiunilor a 271-a și a 281-a din Codul vamal.
Modificările propuse vizează punerea în aplicare a criteriului de conformitate vamală și fiscală în cadrul procedurilor de suspendare, retragere sau modificare, anulare a autorizațiilor AEO și implementarea conceptului de sistem informațional pentru gestionarea autorizației.
SI „e-AEO” reprezintă o soluție informatică, constituită din interconexiunea unui ansamblu de resurse și tehnologii informaționale, mijloace tehnice de program și metodologii, precum și infrastructură, destinată utilizatorului pentru procesarea informației și formarea resursei informaționale privind gestionarea proceselor de aplicare, eliberare a autorizațiilor AEO, monitorizare și reevaluare a condițiilor de autorizare a titularilor autorizațiilor AEO.
Astfel, procedura de eliberare, suspendare, retragere, modificare și anulare a autorizației de agent economic autorizat se va efectua prin intermediul Sistemului informațional de gestionare a autorizației AEO. Acesta va permite gestionarea automatizată a raporturilor juridice și administrative ce derivă din reglementările naționale și internaționale ale AEO ca instituție de drept și va facilita schimbul de informații în raport cu mediul de afaceri (solicitanți/titulari AEO).
Ca urmare, comunicarea dintre Serviciul Vamal și solicitant/titular, inclusiv cu privire la deciziile de eliberare, suspendare, retragere, modificare și anulare a autorizației AEO, precum și prezentarea/solicitarea actelor și informațiilor se vor efectua exclusiv electronic, prin intermediul SI „e-AEO”.
Totodată, Serviciul Vamal poate retrage, modifica sau anula autorizația AEO, dacă:
- titularul autorizației AEO suspendate nu a întreprins măsurile necesare și nu a lichidat neajunsurile depistate pentru a se conforma cerințelor până la expirarea termenului suspendării;
- există o decizie a unei autorități administrative sau judiciare care să concluzioneze că una dintre persoanele menționate: titularul autorizației AEO, angajatul responsabil de domeniul vamal al titularului, persoana împuternicită să îl reprezinte pe titular sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia, a comis încălcări grave sau repetate ale legislației vamale sau fiscale,
- la solicitarea titularului autorizației AEO;
- în cazul în care titularul autorizației AEO utilizează logoul pe perioada suspendării autorizației AEO.
Retragerea sau modificarea autorizației AEO va produce efecte din ziua imediat următoare datei la care decizia Serviciului Vamal a fost adusă la cunoștința agentului economic.
Conform proiectului, înainte de punerea în exploatare a SI, Ministerul Finanțelor va elabora și va prezenta spre aprobare Guvernului Conceptul SI „e-AEO” și Regulamentul de funcționare al sistemului, iar agenții economici, care la data punerii în exploatare a SI „e-AEO” vor deține respectivul statut, vor comunica cu Serviciul Vamal doar prin intermediul SI.
Implementarea proiectului nu necesită resurse financiare bugetare dat fiind faptul că, SI „e-AEO” este dezvoltat și finanțat din surse financiare externe cu suportul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
809 views
The date of publishing:
03 November /2022 07:58
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
Hotarare de Guvern | statut AEO | AEO
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.