News
Pachetul de legi privind digitalizarea, pe agenda Parlamentului
Proiectul de lege (pachetul de legi nr.1) ce se referă la digitalizarea economiei a fost prezentat și discutat astăzi, 14 septembrie, în cadrul unor audieri publice organizate de comisia parlamentară economie, buget și finanțe. Reamintim că proiectul a fost elaborat pe platforma Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru și prevede ajustarea a circa 30 de acte legislative (Codul muncii, Codul civil, Legea privind protecția consumatorilor, Legea privind comerțul electronic, Legea privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali, Legea privind achizițiile publice etc.)
Autorii propun promovarea urgentă a acestui proiect de lege, pentru a reuși oferirea unui răspuns tehnologic prompt și adecvat în condițiile crizei pandemice și valorificarea avantajelor interacțiunii la distanță.
Astfel, prin implementarea proiectului se va reuși facilitarea interacțiunii la distanță și promovarea serviciilor digitale pentru mediul de afaceri; stimularea utilizării comerțului electronic de către companii și consumatori; simplificarea procedurilor vamale la exportul online, stimularea serviciilor poștale și de curierat și promovarea și atragerea în țară a platformelor internaționale de comerț electronic.
La rândul său, șeful Secretariatului Consiliului Economic, Ion Lupan, a reamintit că acest proiect a fost elaborat cu un an în urmă, în colaborare cu asociațiile de profi, Ministerului Economiei și partenerii de dezvoltare, care au venit cu expertiză importantă în domeniul transformării digitale. Speakerul a menționat importanța sporirii calității documentului în timpul consultărilor publice pentru ca ulterior să fie prezentat deputaților pentru aprobare.
Mediul de afaceri susține acest proiect. Contăm pe constructivism în cadrul acestor audieri pentru a îmbunătăți proiectul, ca să eliminăm toate blocajele care le-am întâmpinat în timpul pandemiei, a menționat Marina Bzovâi, director executiv ATIC, (președintele Grupului de lucru privind digitalizarea economiei), care a atras atenția că prevederile ce țin de datele cu caracter personal din proiect reprezintă o soluție pe termen scurt, autoritățile urmând să aprobe mai multe norme la acest subiect, care vor fi integrate ulterior.
La acest subiect, mai mulți participanți au menționat că amendamentele ar trebui eliminate din document, pentru că există pe agenda Parlamentului două proiecte de legi ce țin de modificarea Legii nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal.
Cele mai multe discuții au fost provocate însă de amendamentele ce țin de semnătura electronică și documentul electronic. Reprezentanții Serviciului Informații și Securitate au menționat că ar putea exista mai multe riscuri ce țin de solicitarea cheii electronice private de la distanță, utilizarea semnăturii electronice din afara țării și regimul juridic al documentului electronic.
Participanții la discuții au mai menționat despre necesitatea investițiilor urgente în sistemele cibernetice pentru a spori securitatea informațională a țării, regionalizarea serviciilor publice, îmbunătățirea prevederilor ce vizează digitalizarea relațiilor de muncă, facilitarea interacțiunii de la distanță cu autoritățile, revizuirea prevederilor ce țin de Legea privind birourile istoriilor de credit, precum și discuții suplimentare pentru amendamentele ce țin de protecția datelor cu caracter personal.
Președintele comisiei economie, buget și finanțe, Dumitru Alaiba, a menționat că urmează a fi organizate consultări și cu reprezentanții administrației publice locale pentru a elimina toate constrângerile ce țin de digitalizarea serviciilor publice, iar prevederile proiectului să fie acceptate în mod organic de către toți participanții. Totodată, președintele comisiei a îndemnat părțile interesate să vină în continuare cu sugestii pentru îmbunătățirea proiectului, după care acesta urmează a fi avizat de Guvern și ale autorități implicate.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
1425 views
The date of publishing:
14 September /2021 12:58
Catalogul tematic
Servicii electronice | Noutăți
Tags:
digitalizare | Proiect | consultari publice
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.