News

Practica comercială neloială va fi exclusă din lanțurile de aprovizionare

Excluderea fenomenului practicilor comerciale neloiale din relațiile contractuale dintre furnizor și cumpărător la livrarea de produse agricole și alimentare va fi reglementată de un capitol aparte ce se propune a fi inclus în Legea nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior (Legea nr. 231/2010).
 
Ministerul Economiei a elaborat proiectul de lege cu privire la modificarea și completarea unor acte normative, necesitatea aprobării cărora este determinată de existența practicilor comerciale neloiale (PCN) în cadrul lanțului de aprovizionare. În calitate de soluție în acest sens se propune ajustarea cadrului normativ național la prevederile Directivei (UE) privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar. De menționat că proiectul a fost examinat în cadrul ședinței grupul de lucru al Comisiei de Stat pentru reglementarea activității de întreprinzător.
 
În sensul noilor reglementări, drept practici comerciale neloiale sunt calificate acțiunile ce contravin bunei conduite comerciale, bunei-credințe și corectitudinii, care sunt impuse unilateral de un partener comercial altuia, chiar și atunci când acestea rezultă în urma înțelegerii între părți.
 
Autorii propun ca noile reglementări să fie aplicabile la vânzarea de produse agricole și alimentare de către furnizori din categoria întreprinderilor micro către orice cumpărător, cu excepția cumpărătorilor din categoria întreprinderilor micro; furnizori din categoria întreprinderilor mici către orice cumpărător, cu excepția cumpărătorilor din categoria întreprinderilor micro și mici; furnizori din categoria întreprinderilor mijlocii către orice cumpărător, cu excepția cumpărătorilor din categoriile întreprinderilor micro, mici și mijlocii.
 
Totodată, proiectul stabilește că practicile comerciale neloiale în legătură cu vânzarea de produse agricole și alimentare nu se vor aplica în cazul comerțului ambulant, cu excepția cazului în care venitul din vânzări al comerciantului ambulant pentru o perioadă fiscală depășește 1,2 mil. lei; comerțului în magazinele de fabrică cu mărfuri ale producătorului/procesatorului; unităților comerciale cu o suprafață comercială de tipul A, în cazul în care acestea se încadrează în categoria întreprinderilor micro.
 
Inițiativa conține și reglementări aferente termenului de plată pentru produsele agricole și alimentare. Astfel, în cazul susținerii proiectului în redacția propusă, termenul se va stabili în contract prin negocieri și nu va putea fi mai mare de 45 de zile calendaristice de la data recepționării produselor de către cumpărător, cu excepția produselor a căror dată-limită de consum/dată a durabilității minimale este de până la 7 zile (plata în 7 zile) și a celor a căror durabilitatea minimală constituie 8 și 30 de zile (achitarea în 30 de zile).
 
Potrivit proiectului, prevederile descrise supra nu se vor aplica în cazul furnizării de produse agricole și alimentare către instituțiile de drept public din învățământ și instituțiile medico-sanitare publice.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Economiei

828 views

The date of publishing:

09 June /2022 07:59

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

practici neloiale | proiect de lege | comerţ interior

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon