News
Practica judiciară. Drepturile consumatorilor vs vicii cauzate de exploatarea produsului
Ulterior centrul de deservire a întocmit procesul-verbal al stării tehnice, în care s-a indicat că telefonul mobil a fost exploatat cu încălcarea regulilor și condițiilor de exploatare, defectul interior fiind cauzat de acțiuni imprudente sau intenționate. Reparația gratuită a aparatului a fost refuzată pe motivul încălcării prevederilor indicate în obligațiile de garanție.
Consumatorului i-a fost refuzată admiterea solicitării din reclamaţie. Totodată, SRL „S” a informat-o pe V. că urmează să facă uz de dreptul de a dispune de o expertiză tehnică la Camera de Comerț și Industrie și a solicitat prezentarea telefonului pretins a fi comercializat cu vicii.
Prin scrisoarea informativă semnată de managerul service-centru al SRL-ului „S”, cumpărătorul a fost informat despre rezultatele expertizei efectuate de către Camera de Comerț și Industrie care a confirmat exploatarea imprudentă a telefonului, despre refuzul de a admite solicitarea din reclamație și a solicitat de la V. compensarea cheltuielilor suportate pentru efectuarea expertizei în sumă de 480 de lei.
În consecinţă, V. a depus cerere de chemare în judecată împotriva SRL „S.” prin care a solicitat constatarea încălcării de către vânzător a termenelor de soluționare a reclamației, obligarea acestuia de a repara sau de a înlocui produsul neconform, încasarea de la SRL „S” a penalității pentru fiecare zi depășită de soluționare a reclamației pentru întreaga perioadă și încasarea prejudiciului moral în mărime de 5000 de lei.
În cererea reconvențională împotriva V. vânzătorul a solicitat încasarea sumei achitate pentru efectuarea expertizei în sumă de 1200 lei și a taxei de stat achitate la depunerea cererii reconvenționale.
Instanțele de judecată au respins cererile ambelor părți, motivând hotărârile prin următoarele.
Conform art. 9 lit. a) din Legea nr. 105/2003, vânzătorul este obligat să se asigure că produsele oferite spre comercializare sunt inofensive şi corespund cerinţelor stabilite în actele normative sau declarate, iar art. 6 lit. c) – că orice consumator are dreptul la remedierea sau înlocuirea gratuită, restituirea contravalorii produsului, serviciului ori reducerea corespunzătoare a preţului, repararea prejudiciului, inclusiv moral, cauzat de produsul, serviciul necorespunzător. Totodată, legislaţia naţională prevede obligaţia vânzătorului de a dovedi vina consumatorului în ceea ce priveşte deficienţele apărute la produsul vândut, în cazul în care refuză să satisfacă reclamaţia. SRL„S” a demonstrat acest fapt, ghidându-se de prevederile art. 185 alin.(3) din Legea nr. 105/2003.
Astfel, cererea de chemare în judecată depusă de V. împotriva SRL „S” cu privire la apărarea drepturilor consumatorilor, încasarea penalităţii, repararea prejudiciului moral şi încasarea cheltuielilor de judecată a fost respinsă ca neîntemeiată, deoarece, conform raportului de expertiză întocmit de Camera de Comerţ şi Industrie, s-a constatat că viciul invocat de consumator este produs în procesul de exploatare.
Totodată, a fost respinsă ca fiind neîntemeiată și cererea reconvenţională depusă de SRL „S” împotriva V. cu privire la încasarea sumei şi a cheltuielilor de judecată, pe motiv că suma solicitată diferă de sumele indicate în actele anexate la dosar prin care urmau a fi confirme cheltuielile suportate.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
1194 views
The date of publishing:
29 January /2021 07:59
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
practica juridica | drepturile consumatorilor | Instanța de judecată
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.