News

Sancțiunile pentru comercializarea bunurilor ce constituie ajutoare umanitare vor reveni

Comercializarea ilegală a bunurilor ce constituie ajutoare umanitare ar putea fi sancționată cu amendă de la 40 la 60 UC aplicată persoanei fizice și cu amendă de la 75 la 100 UC în cazul persoanei cu funcție de răspundere. În Parlament este înregistrată o inițiativă legislativă de modificare a Codului contravențional (CC)  ce are drept scop reglementarea răspunderii contravenționale pentru comercializarea ilegală a  acestor bunuri.
 
 Astfel, se propune completarea CC cu articolul 3274 ce va reglementa sancționarea în cazul comercializării ilegale a acestor bunuri, iar competența stabilirii contravenției respective va aparține Ministerului Afacerilor Interne.

 

Potrivit datelor din nota informativă, în anul 2021 se observă o creștere considerabilă a ajutoarelor umanitare, în contextul crizei pandemice provocate de COVID-19. Dacă în anul 2019 au fost importate ajutoare umanitare sub diferite forme (medicamente, utilaje și echipamente medicale, produse alimentare etc.) în valoare de 241 mil. lei, în anul 2020 – în sumă de 410 mil. lei, în 11 luni ale anului 2021 ajutoarele umanitare au depășit suma de 944 mil.lei.

 

Deoarece ajutoarele umanitare au un caracter social, fiind destinate cetățenilor aflați în dificultate, care aceștia urmează să le primească cu titlu gratuit, în lipsa unui control din partea organelor de stat sunt înregistrate cazuri de iresponsabilitate și de încălcare a legislației în vigoare de către persoanele care recepționează sau distribuie ajutoarele umanitare, inclusiv comercializarea ilegală a ajutoarelor umanitare destinate populației.

 

În conformitate cu art. 28 din Legea nr. 1491/2002 cu privire la ajutoarele umanitare acordate RM, persoanele vinovate de încălcarea Legii (inclusiv comercializarea ilegală) poartă răspundere în conformitate cu legislația, doar că la etapa actuală nu există un act normativ care ar reglementa răspunderea pentru comercializarea ilegală a acestor bunuri.

 

În același timp, comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare care au competența de a ține evidența acestora, de a exercita controlul asupra distribuirii și utilizării lor și de a participa la recepționarea și distribuirea ajutoarelor, se limitează doar la prezentarea unor dări de seamă trimestriale privind recepționarea acestor tipuri de ajutoare.

 

Totodată, în nota proiectului se menționează că, anterior, CC prevedea la art. 3272 stabilirea contravenției în cazul comercializării ilegale a bunurilor care constituie ajutoare umanitare, însă această normă a fost abrogată prin Legea nr. 185/2017.

 

Cu detalii suplimentare vom reveni pe parcursul promovării inițiativei.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Parlamentul Republicii Moldova

863 views

The date of publishing:

22 February /2022 07:59

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

sanctiuni administrative | ajutoare umanitare | proiect de lege

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon