News
eTIR, pre-declarațiile electronice și sistemul SafeTIR
Ca urmare a modificării Convenţiei TIR prin introducerea eTIR – alternativă a actualei proceduri pe suport de hârtie a Carnetului TIR, a sistemelor electronice de declarare electronică preventivă (EPD) și a schimbului electronic de date SafeTIR, Cabinetul de miniștri a susținut în ședința de astăzi, 23 noiembrie, proiectul hotărârii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de aplicare a Convenției vamale relativ la transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea carnetului TIR.
Respectiva Convenţie se referă la transportul mărfurilor efectuat cu vehicule rutiere fără transbordare intermediară, ansambluri de vehicule sau în containere, peste una sau mai multe frontiere de la postul vamal de plecare al unei părți contractante până la postul vamal de destinaţie al altei părţi contractante sau aceleiași părți contractante, cu condiţia că, o anumită parte din operaţiunea TIR dintre începutul şi sfârşitul acesteia se efectuează cu vehicule rutiere și traversarea a cel puțin unei frontiere de stat.
Conform Regulamentului, pre-declarațiile electronice (EPD) se întocmesc de titularul Carnetului TIR prin mijloacele electronice, pentru a fi disponibile în sistemele informaționale ale Serviciului Vamal până la prezentarea vehiculelor/ containerelor și a Carnetului TIR la un postul vamal național. Datele din EPD sunt utilizate de sistemul informațional al Serviciului Vamal pentru analiza riscurilor și stabilirea culoarului de vămuire. Totodată, lipsa EPD servește temei pentru refuzul luării la evidență a Carnetului TIR la postul vamal de plecare și de intrare în cazul în care funcționalitățile sistemelor informaționale implicate permit acest lucru, fiind prevăzut într-un memorandum semnat de către părțile interesate.
În același timp, Serviciul Vamal utilizează și instrumentele electronice de schimb a informației cu IRU (Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere) în baza sistemului SafeTIR. În cazul imposibilității transmiterii informațiilor în timp real din cauza deficiențelor de conexiune sau a unor defecțiunilor tehnice, care durează mai mult de 24 de ore, informațiile cumulate de la momentul ultimei transmiteri se transmit prin alte mijloace de comunicare electronice.
La rândul său, procedura eTIR presupune efectuarea operațiunilor caracteristice regimului TIR prin utilizarea sistemului informațional al autorității vamale și substituie procedurile electronice EPD și SafeTIR. Cu toate acestea, EPD și SafeTIR vor fi aplicabile, în unele cazuri, la prezentarea Carnetului TIR pe suport de hârtie sau vor fi utilizate pentru obținerea datelor despre valabilitatea garanției sau obținerea preventivă a datelor despre transportul TIR (în situațiile în care sistemul eTIR nu este functional).
În același timp, în cazul în care procedura eTIR nu poate fi declanşată din motive tehnice la biroul vamal de plecare, titularul Carnetului TIR poate reveni la procedura TIR. Totodată, imposibilitatea utilizării de către organul vamal a procedurii eTIR din cauza deficiențelor de conexiune sau a unor defecțiunilor tehnice la postul vamal de trecere sau destinație presupune utilizarea procedurii de rezervă, în care se va utiliza documentul de însoțire.
Documentul de însoțire este generat electronic de sistemul informaţional vamal după acceptarea declarației la primul post vamal de plecare, în conformitate cu reglementările conținute în specificațiile tehnice eTIR, va fi imprimat și înmânat titularului sau reprezentantului acestuia, fără ștampila organului vamal. Documentul de însoțire poate fi utilizat pentru a înregistra incidentele în conformitate cu prevederile art. 25 din Convenția TIR și pentru procedura de rezervă.
Instituții:
Serviciul Vamal al Republicii Moldova | Guvernul Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
798 views
The date of publishing:
23 November /2022 13:18
Catalogul tematic
Servicii electronice | Noutăți
Tags:
servicii electronice | eTIR | transport international
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.