News

Modul de operare a tichetelor de vacanță: ce prevede Regulamentul?

Tichetele de vacanță vor fi acordate de angajator salariaților în baza unui ordin emis de conducătorul entității, semnat conform procedurilor interne. În acest sens, angajatorul va fi obligat să încheie un contract de emitere a tichetelor de vacanță cu un operator autorizat. Aceste prevederi sunt stipulate în proiectul Regulamentului cu privire la modul de operare cu tichetele de vacanță, examinat în cadrul ședinței secretarilor generali.

 

Astfel, potrivit Regulamentului, angajatorul este în drept să acorde aceluiași salariat mai multe tichete de vacanță (cu valori nominale diferite), pe parcursul unui an fiscal, iar deductibilitatea acestora în scopuri fiscale va fi evaluată conform plafonului stabilit la art. 24 alin. (193) lit. c) din Codul fiscal (în mărime anuală de până la 50% din salariul mediu lunar pe economie). În același timp, angajatorii pot acorda tichete de vacanță cu valoarea nominală mai mare decât plafonul menționat, diferența între valoarea nominală acordată și plafonul respectiv fiind nedeductibilă fiscal. Totodată, este interzis angajatorilor, în procesul acordării tichetelor de vacanță, să reducă salariul angajaților beneficiari de tichete de vacanță.

 

Regulamentul mai prevede că tichetele de vacanță pot fi valorificate exclusiv în cadrul unităților înregistrate sub tipul celor prevăzute în Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 643/2003 cu privire la aprobarea Normelor metodologice și criteriilor de clasificare a structurilor de primire turistică cu funcțiuni de cazare și de servire a mesei, înscrise în Registrul unităților afiliate ținut de Ministerul Culturii. Pentru a putea fi înscrisă în Registru, unitatea afiliată va depune, o notificare în format electronic către Ministerul Culturii, ce va conține cel puțin: denumirea entității; IDNO/IDNP; sediul juridic și datele de contact; numele persoanei responsabile; data planificată pentru începerea activității și localitatea / adresa unde se prestează serviciile

 

Tichetele de vacanță pot fi acordate salariaților atât la locul de muncă de bază, cât și la locul de muncă prin cumul.  Salariatul va avea obligația de a utiliza cel puțin două tipuri de servicii de călătorie, dintre care cazarea constituie un serviciu obligatoriu. Este important de menționat faptul că tichetele de vacanță pot fi utilizate pentru achiziționarea de servicii turistice de la unitățile afiliate care acceptă o astfel de modalitate de plată. Totodată, acestea pot fi utilizate doar de salariat, la prezentarea actului de identitate și au o perioadă de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic, în cazul în care tichetul a fost emis pe acest tip de suport.

 

Regulamentul mai prevede că operatorii sunt obligați să prezinte Serviciului Fiscal de Stat raportul anual cu privire la gestionarea tichetelor de vacanță acordate angajatorilor.

 

Precizăm că acordarea tichetelor de vacanță este facultativă și se realizează la discreția conducătorului entității, în funcție de mijloacele financiare disponibile.

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

249 views

The date of publishing:

10 November /2025 07:51

Catalogul tematic

tichetele de vacanță | Noutăți | Turism

Tags:

tichete de vacanță | cheltuieli deductibile | activitate turistica

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon