News

Pragul ajutorului de minimis ar putea fi actualizat

Pragul ajutoarelor de minimis ar putea fi majorat la nivelul pragului de minimis stabilit la nivelul Uniunii Europene. Un proiect de hotărâre de Guvern pentru modificarea Legii nr. 139/2012 cu privire la ajutorul de stat este propus pentru consultări publice.

 

Astfel, ajutor de minimis se va considera ajutorul al cărui sumă totală acordată per beneficiar, indiferent de forma acestuia şi de obiectivul urmărit, nu depășește într-o perioadă maximă de 3 ani cuantumul pragului de minimis de 5 mil. lei per beneficiar (la moment 2 mil.lei). 

 

Totodată, valoarea totală a ajutorului de minimis acordate unei întreprinderi care prestează servicii de interes economic general nu depășește 10 mil. lei pentru o perioadă de 3 ani, indiferent de forma acestuia, iar valoarea totală a ajutorului de minimis acordat unei întreprinderi care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost nu va depăși pragul de 2, 7 mil.lei pe durata a 3 ani. Se propune ca prevederile ce se referă la majorarea pragului ajutorului de minimis să fie aplicate începând cu 1 ianuarie 2024.

 

Conform notei proiectului, nivelul pragului de minimis stabilit la moment de lege nu a fost adaptat evoluției pieței și a economiei Republicii Moldova din ultimii 10 ani.

 

Totodată, elaborarea actelor juridice de acordare a ajutoarelor de stat și schemelor de ajutor de minimis vor fi precedate de efectuarea studiilor de cercetare în scopul fundamentării necesităţii acestora. Actele juridice prin care se intenționează să se acorde ajutoare de stat și scheme de ajutor de minimis trebuie să prevadă cel puțin următoarele elemente:  obiectivul; temeiul legal; forma acordării ajutorului;  beneficiarii; perioada de aplicare; bugetul alocat în acest scop și mecanismul de monitorizare a ajutorului acordat.

 

Suplimentar, furnizorul de ajutor de minimis, până la data acordării ajutorului de minimis, va informa în scris beneficiarii despre intenția de acordare a ajutorului de minimis și va verifica respectarea pragului de minimis a ajutorului acordat în perioadă de 3 ani consecutivi.

 

În același timp, Legea se propune a fi completată cu prevederi noi ce se referă la notificarea simplificată în cazul ajutorului de stat. Astfel, anumite modificări ale ajutorului de stat existent vor putea fi notificate prin completarea formularului de notificare simplificat:

  • creşterea bugetului unei scheme de ajutor existent autorizat cu peste 20%; 
  • prelungirea valabilităţii unei scheme de ajutor existent autorizate cu până la 6 ani, cu/sau fără o creştere a bugetului;
  • adoptarea unor criterii mai stricte de aplicare a unei scheme de ajutor autorizate, reducerea intensităţii ajutorului sau reducerea costurilor eligibile.

După examinarea notificării simplificate, Consiliul Concurenţei va adopta o decizie în termen de o lună din ziua recepţionării notificării complete. Este de menționat faptul că procedura de notificare simplificată nu se aplică în cazul notificării modificărilor aduse schemelor de ajutor pentru care furnizorii nu au prezentat informațiile necesare pentru Registrul ajutoarelor de stat, cu excepţia cazului în care informațiile au fost prezentate în acelaşi timp cu notificarea.

 

Pentru a asigura eficiența procedurii de investigație, se propune extinderea termenului de investigație a cazurilor de încălcare a legislației din domeniul ajutorului de stat până la 18 luni de la inițierea procedurii, având în vedere complexitatea cazurilor de încălcare a legislației din domeniul ajutorului de stat și termenul restrâns stabilit la moment de lege, care nu poate depăși 120 de zile.

 

De asemenea, se propune modificarea modului de calcul al dobânzii pentru ajutorul de stat acordat ilegal care urmează să fie recuperat. Conform prevederilor în vigoare, dobânda se calculează în funcție de rata de bază (rotunjită până la următorul procent întreg), stabilită de Banca Națională a Moldovei în luna noiembrie a anului de gestiune precedent, aplicată la operațiunile de politică monetară pe termen scurt majorat cu 5 puncte, dar se propune ca rata de referință să fie stabilită de către Consiliul Concurenței în baza unei metodologii aprobate de Plenul Consiliului prin hotărâre.

 

Urmează a fi modificat și termenul de prezentare Parlamentului și Guvernului de către Consiliu a Raportului anual privind ajutoarele de stat acordate în anul precedent.  La moment, Consiliul prezintă raportul respectiv până la data de 1 iunie, dar se propune prezentarea acestuia, anual până la data de 31 decembrie a anului curent.

 

Proiectul de modificare a Legii nr. 139/2012 cu privire la ajutorul de stat poate fi consultat aici până la data de 14 august.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

828 views

The date of publishing:

07 August /2023 07:59

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

ajutor minimis

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon