News
Protecția consumatorilor. Soluționarea alternativă a litigiilor
În practica națională ce ține de protecția consumatorilor ar putea fi introdus un nou mecanism – soluționarea alternativă a litigiilor (SAL), care presupune o procedură aplicată de o entitate de soluționare a litigiilor, oferind o soluție, sau reunește părțile în scopul de a facilita o soluție amiabilă.
Ministerul Economiei a elaborat proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 105/2003 ce are drept scop sporirea protecției drepturilor consumatorilor în conformitate cu bunele practici internaționale, în special în partea ce ține de soluționarea extrajudiciară a litigiilor. Documentul urmează a fi examinat în cadrul ședinței Grupului de lucru al Comisiei pentru reglementarea activității de întreprinzător.
Documentul vine cu instituirea unui cadru legal care garantează posibilitatea consumatorilor de a soluționa litigiile contractuale cu un comerciant, cu privire la un produs sau la un serviciu prin intermediul entități de soluționare alternativă a litigiilor.
Astfel, Legea nr. 105/2003 va fi completată cu un capitol, prin care se instituie cerințe pentru entitățile de SAL și pentru a garanta consumatorilor accesul la mecanisme de soluționare extrajudiciară a litigiilor de înaltă calitate și transparente. Menționăm, SAL nu se va aplica litigiilor între comercianți, serviciilor de sănătate prestate pacienților de către cadrele medicale pentru evaluarea, menținerea sau refacerea stării lor de sănătate, inclusiv prescrierea, eliberarea și furnizarea de medicamente și dispozitive medicale, negocierilor directe între consumator și comerciant etc.
SAL va fi practicat de o persoană fizică sau de o entitate publică sau privată, sau pot fi create și de către asociațiile obștești în domeniul protecției consumatorilor. Totodată, în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor se va înfiinţa o structură responsabilă cu derularea procedurilor SAL.
Fiecare entitate SAL elaborează reguli proprii de soluționare alternativă a litigiilor, care respectă principiile și cerințele prevăzute de legislație. În același timp, acestea cooperează în vederea soluționării litigiilor transfrontaliere și efectuează schimburi regulate de bune practici atât în ceea ce privește soluționarea litigiilor transfrontaliere, cât și a celor naționale.
Soluționarea extrajudiciară a unui litigiu se inițiază la cererea consumatorului, iar cererea de inițiere SAL va trebui să includă informații despre identificarea părților în litigiu, o prezentare completă a faptelor relevante, măsura de remediere pretinsă de către consumator, dovada adresării consumatorului către vânzător/prestator și o declarație conform căreia problema nu a fost examinată în instanță de judecată.
Cheltuielile aferente soluționării extrajudiciare a litigiilor în domeniul protecției consumatorilor vor fi compensate de partea care se face vinovată de cauzarea acestora (efectuarea unei expertize, probarea faptelor de către părți, cheltuielile de reprezentare etc).
Comercianții vor informa consumatorii cu privire la entitatea SAL de care aceștia aparțin, atunci când se angajează sau vor fi obligați să utilizeze respectivele entități pentru a soluționa litigiile cu consumatorii.
Experiența unor state membre ale Uniunii Europene arată că, dacă sunt respectate anumite reguli de bază, sistemele alternative de soluționare a disputelor pot avea avantaje pentru părți (păstrează imaginea agentului economic, păstrează relația comerciant-client, menține/crește încrederea consumatorilor), se menționează în analiza impactului de reglementare al proiectului.
Cu informații suplimentare vom reveni pe parcursul promovării proiectului de lege.
Instituții:
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
1220 views
The date of publishing:
23 January /2023 07:58
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
protectia consumatorilor | soluționare a litigiilor | negociere
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.