News

Registrul de reclamații ar putea fi anulat

Registrul de reclamații ar putea fi anulat, în contextul în care, în incinta unităților de comerț este disponibilă informația de contact a Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor, la care consumatorii vor putea comunica reclamația.

 

Prevederea dată este inclusă în pachetul de dereglementare nr. 4, propus pentru consultări publice de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării. Documentul are ca scop să reducă povara administrativă, în special, în domeniile achiziții publice, construcții, urbanism, protecția consumatorilor, turism rural, transport rutier, fiind elaborat în baza propunerilor colectate de la comunitatea de afaceri.

 

Conform notei proiectului, orice reclamație depusă în formă liberă la comerciant și la Inspectorat are aceeași valoare juridică ca și un înscris în Registrul de reclamații, iar înregistrarea Registrului la autoritatea publică locală și menținerea acestuia presupun costuri și povară administrativă nejustificată. Astfel, se propune modificarea art. 9 lit. g) din Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor.

 

 

Totodată, proiectul prevede revizuirea noțiunii produse de folosință îndelungată. Astfel, nu vor fi considerate produse de folosință îndelungată produsele care nu sunt constituite dintr-un ansamblu de piese, schimbul cărora permit reparația și întreținerea, și care, fiind utilizate conform destinației, în cadrul termenului de uzură își pot schimba structura, culoarea, forma sau compoziția și restabilirea lor la starea inițială necesită un efort disproporționat.

 

 

De asemenea, se propune stabilirea unui termen alternativ de până la 30 zile pentru unele situații, comparativ cu cel de 14 zile prevăzut în prezent, pentru repararea sau preschimbarea produsului de către vânzător. În cazul produsului neconform, perioada de timp pentru repararea sau preschimbarea produsului trebuie să fie adecvată, reală și suficientă, se menționează în nota proiectului.

 

Proiectul mai prevede majorarea spectrului de entități care au dreptul să efectueze expertiza tehnică a neconformității bunului și stabilirea dacă aceasta a apărut din vina consumatorului sau producătorului. În prezent legea impune ca deficiențele apărute (și vina consumatorului la acestea) să fie dovedite prin expertiză tehnică efectuată de o terță parte competentă în domeniu, abilitată în conformitate cu legea. Dat fiind faptul că astfel de entități sunt foarte puține și nu au competență pentru toate domeniile, fiind uneori imposibil de a efectua expertiza în cauză, se propune ca de rând cu acestea, în unele condiții, să poată efectua expertiza tehnică și întreprinderi specializate și autorizate de producător, în deservirea tehnică și reparația produselor respective.

 

Proiectul poate fi consultat aici până la 28 august curent.

 

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

1300 views

The date of publishing:

16 August /2023 13:10

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

reclamații

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon