
News
Reglementarea activităților de autoservice: Hotărârea va intra în vigoare în iunie 2026
Activitățile de autoservice (repararea, întreținerea și/sau reglarea ansamblurilor mecanice; repararea, întreținerea, reglarea echipamentului electric și/sau electronic; repararea structurii caroseriei/ înlocuirea șasiului și/sau caroseria, repararea anvelopelor; dezmembrarea vehiculelor rutiere scoase din uz și a componentelor acestora; reutilarea vehiculelor rutiere; lucrările de întreținere ce include înlocuire filtre, uleiuri, plăcuțe de frână, lichide, becuri și siguranțe, curele de transmisie, lichid refrigerant) vor putea fi prestate doar de atelierele specializate cu înregistrarea prealabilă în Registrul Activităților Conexe (RCA).
În Monitorul Oficial din 12 iunie curent a fost publicat Regulamentul cu privire la desfăşurarea activităţii de autoservice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 249 din 29 aprilie 2025, ce stabileşte condițiile de dotare tehnică minimă și modul de organizare al activității unităților specializate (în continuare – atelier) care desfășoară activităţi de întreținere, reparații, reglare, reutilare în domeniul de autoservice a vehiculelor rutiere, precum și de dezmembrare a acestora. Documentul a fost elaborat pentru a asigura protecţia consumatorilor şi respectarea prevederilor legale referitoare la siguranţa circulaţiei şi protecţia mediului înconjurător și va intra în vigoare la 12 luni de la data publicării.
Conform Regulamentului publicat, înregistrarea atelierului care desfășoară activitatea de autoservice se efectuează în baza notificării și înregistrării prealabile în sistemul informațional „e-Autorizație transport”, cu respectarea prevederilor art. 100 din Codul transporturilor rutiere.
Notificarea va cuprinde:
- datele de identificare şi adresa atelierului;
- activitățile pe care le desfășoară;
- numele managerului responsabil de activitatea de autoservice.
Este important de menționat că în cazul gradului sporit de risc al activității conexe solicitate sau în cazul prezentării unor informaţii incerte, care necesită a fi verificate suplimentar, Agenţia Națională Transport Auto, în cel mult 10 zile lucrătoare, poate să efectueze o vizită de control în conformitate cu Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat. În urma controlului, Agenția va emite procesul-verbal de control în care se constată conformarea cu cerințele art. 96 din Codul transporturilor rutiere sau se prescrie înlăturarea neconformităților depistate.
Atelierele care desfășoară activitățile de autoservice vor fi obligate în conformitate cu prevederile art. 105 la Codul transporturilor rutiere, să elibereze la cererea beneficiarului, certificate de garanție pentru lucrările executate, care să prevadă și perioada de garanție pentru componentele noi ori recondiționate. În cazul prezentării de către consumator a cărții de service, atelierul o va completa obligatoriu, incluzând toate operațiunile tehnologice desfășurate. De asemenea, atelierele sunt obligate, să afișeze la loc vizibil drepturile și obligațiunile consumatorului și extrasul din RAC, în scopul informării consumatorului cu privire la notificarea lui.
Regulamentul mai prevede că în cazul suspendării activităților atelierului pentru efectuarea procedurilor sanitare, reparațiilor și de altă natură, atelierul trebuie să informeze beneficiarii și Agenția, cu privire la data suspendării lucrărilor și timpul în care atelierul nu își va desfășura activitatea.
Totodată, înaintea acceptării unei comenzi, atelierele se asigură că activitățile solicitate de beneficiar sunt definite, documentate (după caz, în scris) şi convenite cu beneficiarul și organul de control, precum și să fie capabil de a realiza condiţiile comenzii.
Comenzile trebuie să specifice:
- activitățile şi operaţiunile executate;
- termene de execuție;
- costuri (produse/piese de schimb, manoperă, materiale);
- personalul executant şi de control;
- garanțiile prevăzute de reglementările legale.
În acest sens, atelierul se va asigura că produsele de schimb şi materialele de exploatare aprovizionate şi/sau utilizate sunt însoțite de un document care să ateste garanția acordată, emisă în conformitate cu prevederile Legii nr. 105/2003 privind protecţia consumatorilor.
Conform notei informative, peste 75% din parcul de vehicule înmatriculate are o vechime de peste 10 ani, cu o creștere de circa 12% în ultima decadă. Autovehiculele învechite și prost întreținute contribuie la niveluri ridicate de poluare fonică, a aerului și degradare a mediului, care au impact asupra sănătății și mediului, sectorul de transport rutier al Republicii Moldova fiind primul contribuitor la emisiile de carbon, cu o valoare de 98,67% din emisiile sectoriale, prin utilizarea combustibililor fosili și eliberează o parte din ce în ce mai mare din emisiile de gaze cu efect de seră din transport. Astfel, apare necesitatea ajustării cadrului normativ și stabilirii unor mecanisme clare ce permit responsabilizarea atât a posesorilor de vehicule dar și a agenților economici ce desfășoară activitatea de autoservice, precum și standardizarea procedurilor de lucru care, ar simplifica claritatea interacțiunii între întreprinzător și beneficiar în procesul de reparare a vehiculelor.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
175 views
The date of publishing:
16 June /2025 07:55
Catalogul tematic
Persoană juridică | Contribuabil
Tags:
automobile | notificare | activitate de intreprinzator
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.