News

Soluționarea alternativă a litigiilor în domeniul protecției consumatorilor

Legea nr. 105/2003 privind protecția consumatorilor prevede înființarea subdiviziunii structurale responsabile de derularea procedurilor de soluțioare alternativă a litigiilor (SAL) în domeniul protecției consumatorilor.  În acest sens, în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor urmează a fi instituită Unitatea de soluționare alternativă a litigiilor (cu statut serviciu).

 

Conform proiectului elaborat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, propus pentru consultări publice, subdiviziunea structurală responsabilă de derularea procedurilor SAL își va desfășura activitatea independent de activitățile de supraveghere și control de stat.

 

Astfel, conform Regulamentului de organizare și funcționare, unitatea are misiunea de a oferi asistență consumatorilor în ceea ce privește soluționarea alternativă a litigiilor ce decurg din contractele de vânzare-cumpărare sau de prestare de servicii, inclusiv transfrontaliere.

 

Drept urmare, unitatea va avea ca sarcini oferirea persoanelor interesate a informațiilor referitoare la procedurile SAL; analizarea cererilor consumatorilor și pronunțarea cu privire la acceptarea sau refuzul instrumentării litigiului; soluționarea cererilor consumatorilor conform prevederilor Legii nr. 105/2003; facilitarea schimbului de informații între părți în legătură cu litigiu; cooperarea cu autoritățile naționale abilitate cu funcții de protecţie a consumatorilor și supraveghere a respectării legislației privind protecția consumatorilor etc.

 

Unitatea va fi condusă de un șef, care se numește și se eliberează din funcție de către șeful Inspectoratului. Șeful Unității trebuie să dețină o diplomă de studii superioare de licență și aptitudini necesare în domeniul procedurilor SAL sau a soluționării judiciare a litigiilor privind protecția consumatorilor.

 

Totodată, ca urmare a instituirii Unității de soluționare alternativă a litigiilor se impune majorarea efectivului-limită al Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor, de la 63 la 66 de unități.

 

Amintim că recent în cadrul Inspectoratului a fost lansat Centrul unic de apel pentru consumatori, ce va facilita o comunicare directă și eficientă între consumatori și autoritățile responsabile, răspunzând rapid la reclamațiile cetățenilor și oferind consiliere de specialitate. La numărul de telefon 0-22-51-51-51, cetățenii Republicii Moldova vor putea beneficia de consiliere de specialitate din domeniul protecției drepturilor acestora în calitate de consumatori.

 

Proiectul poate fi consultat aici până la data de 25 februarie curent.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor

46 views

The date of publishing:

01 February /2025 08:00

Catalogul tematic

Noutăți | Protecția consumatorilor

Tags:

protectia consumatorilor | litigii comerciale | consumatori

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon