News
Soluționarea alternativă a litigiilor în sectorul financiar: CNPF a lansat discuții
Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF), cu sprijinul programului USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA), a inițiat discuții privind dezvoltarea unui mecanism de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) dintre consumatori și prestatorii de servicii financiare. Un mecanism SAL oferă soluții mai rapide, fiind o procedură mai simplă și mai puțin costisitoare pentru părți decât acțiunile în instanță.
Această inițiativă se aliniază noilor prevederi ale Legii privind protecția consumatorilor, care transpun directivele europene ce impun necesitatea creării unor mecanisme de soluționare alternativă a litigiilor în toate sectoarele economice, pentru rezolvarea litigiilor dintre consumatori și profesioniști în afara instanțelor de judecată.
Conform bunelor practici din Uniunea Europeană, o entitate de soluționare alternativă a litigiilor trebuie să fie echitabilă, imparțială, independentă și transparentă. De obicei, în statele membre ale UE, durata de soluționare a litigiilor prin aceste mecanisme SAL este redusă la un termen ce nu depășește 90 de zile, comparativ cu lunile sau anii necesari pentru obținerea unei hotărâri definitive în instanțele de judecată.
Discuțiile inițiate de CNPF au ca scop consultarea viziunilor părților interesate în crearea unei soluții extrajudiciare de soluționare a litigiilor pentru clienții prestatorilor de servicii financiare, care să fie eficientă, transparentă și utilă atât clienților cât și prestatorilor de servicii financiare.
Dumitru Budianschi, Președintele CNPF a declarat: „Implementarea unui sistem de soluționare alternativă a litigiilor va oferi consumatorilor o cale mai scurtă pentru a-și apăra drepturile, în timp ce furnizorii de servicii financiare vor beneficia de o metodă eficientă de rezolvare a disputelor. De asemenea, prin instituirea mecanismului SAL se va reduce presiunea pe sistemul judecătoresc. Astfel, se va spori eficiența acestuia. Este un drum lung de parcurs și acest eveniment este doar primul pas. Cu siguranță vor urma un șir de alte discuții pe diverse aspecte. Vă invităm să participați activ în procesul de instituire a mecanismelor SAL pentru sectorul financiar. Doar prin dialog și cooperare vom reuși să găsim cea mai bună soluție, în interesul consumatorilor și furnizorilor”.
Cristina Bolun, Șefa Secției protecția consumatorilor și supravegherea pieței din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, a subliniat: „Alinierea la standardele europene în domeniul protecției consumatorilor este o prioritate pentru noi. Transpunerea Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor este un pas important în acest sens. Prin crearea unui mecanism extrajudiciar de soluționare a litigiilor, oferim consumatorilor o alternativă mai rapidă la instanțele de judecată. Ne dorim un sistem transparent, imparțial și independent, care să genereze încredere și să contribuie la o piață financiară mai echitabilă”.
Cristian Onica, Specialist Financiar, Proiectul USAID „Reforme Instituționale și Structurale în Republica Moldova”, a specificat: „Sistemul financiar din Republica Moldova se confruntă și în prezent cu o lipsă de încredere a consumatorilor, cauzată de crizele de imagine din 2014-2015. Într-un sondaj realizat recent, doar 35% dintre respondenți și-au exprimat încrederea în instituțiile financiare. Deși s-au depus eforturi pentru îmbunătățirea situației, consumatorii nu au încă o cale eficientă de soluționare a litigiilor cu furnizorii de servicii financiare decât în instanțele de judecată. Conform experiențelor internaționale, un mecanism SAL în domeniul financiar ar aduce eficiență și accesibilitate și ar ajuta la construirea încrederii în piață, însă este esențial ca toate părțile interesate să fie aliniate și să recunoască beneficiile sale”.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
207 views
The date of publishing:
01 November /2024 07:42
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
litigii | sectorul financiar | consumatori
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.