Servicii electronice
Anularea facturii fiscale în SIA „e-Factura”, emise prin ciclul lung
La 18 august curent, în cadrul SIA „e-Factura” au fost lansate noi funcționalități aferente procesului de anulare a facturii fiscale din statutul „Finisate”, emise în cadrul sistemului prin ciclul lung.
Anularea facturii fiscale în SIA „e-Factura”, emise prin ciclul lung, poate fi efectuată cu acceptul oferit în cadrul sistemului de către ambele părți ale tranzacției: Furnizor și Cumpărător, fiind necesar ulterior de asigurat evidența și raportarea corectă a datelor facturii fiscale.
Factura fiscală emisă prin ciclul lung este semnată electronic în cadrul sistemului „e-Factura” de către toate părțile participante la tranzacție, prin urmare și în procesul de anulare a facturii fiscale toate operațiunile se efectuează electronic nemijlocit în cadrul sistemului de către Furnizor și Cumpărător.
Procedura de anulare a facturii fiscale în SIA „e-Factura”, emisă prin ciclul lung, se inițiază de către Furnizor și se anulează doar după semnarea electronică de către Cumpărător a confirmării în cadrul sistemului, proces reglementat prin pct. 45 a Regulamentului cu privire la Sistemul informațional automatizat de creare și circulație a facturilor fiscale electronice „e-Factura”, aprobat prin Ordinul SFS nr. 317/2020.
Astfel, în procesul de anulare a facturii fiscale care a fost emisă prin ciclul lung, urmează a fi întreprinse acțiuni și efectuați pași în cadrul sistemului „e-Factura” de către Furnizor cât și de către Cumpărător.
Semnarea de către Cumpărător a confirmării reprezintă acceptul acestuia de a fi anulată factura fiscală, formularul căruia se generează cu toate datele automat completate în cadrul sistemului „e-Factura”, conform Ordinului SFS nr. 449/2021 privind modificarea și completarea Regulamentului cu privire la sistemul informațional automatizat de creare și circulație a facturilor fiscale electronice „e-Factura”, aprobat prin Ordinul Serviciului Fiscal de Stat nr.317 din 26.06.2020.
Furnizorul și Cumpărătorul dispun de posibilitatea vizualizării și accesării facturii fiscale anulate, cu confirmarea semnată electronic de către Cumpărător și atașată la factura fiscală respectivă, în statutul „Anulate” a sistemului. La deschiderea facturii fiscale, se afișează la ambele părți ale tranzacției și textul motivului invocat de către Furnizor la anularea facturii fiscale, similar cu cel din Confirmarea semnată.
Întru inițierea procesului de anulare a facturii fiscale în cadrul sistemului „e-Factura”, emise prin ciclul lung, de către Furnizor se vor parcurge următorii pași:
1. În statutul „Finisate” a sistemului, de către Furnizor se va bifa factura fiscală emisă prin ciclul lung, necesar a fi anulată și din bara de meniu se va accesa compartimentului „Suplimentar”, opțiunea „Anulează”.
În cazul în care cumpărătorul nu va accepta timp de 30 zile calendaristice, Confirmarea de anulare a facturii fiscale va dispărea automat de la Cumpărător și factura fiscală se va trece în culoarea inițială, adică culoarea neagră.
Dacă Cumpărătorul va accepta și va semna Confirmarea de anulare a facturii fiscale, aceasta va fi transferată automat în statutul „Anulate” la toate părțile tranzacției.
Pentru oferirea acceptului de anulare a facturii fiscale în cadrul sistemului „e-Factura”, emise prin ciclul lung, de către Cumpărător se vor parcurge următorii pași:
1. Cumpărătorul, autentificat în cadrul sistemului „e-Factura” cu rolul respectiv, va accesa mapa „Spre anulare”, recent implementată în cadrul sistemului și va verifica factura fiscală pentru care Furnizorul solicită anularea acesteia. Totodată, Cumpărătorul dispune de posibilitatea verificării motivului anulării acesteia.
2. Motivul anulării facturii fiscale poate fi vizualizat și la deschiderea facturii fiscale, în partea de jos a ferestrei, în momentul în care se verifică datele aferent mărfurilor și/sau serviciilor indicate în document.
3. Pentru situația în care Cumpărătorul acceptă anularea facturii fiscale, va bifa factura fiscală din statutul „Spre anulare” și va accesa opțiunea „Semnează”.
4. Semnarea Confirmării de anulare a facturii fiscale de către Cumpărător se efectuează prin intermediul serviciului guvernamental MPass și se semnează fișierul în format PDF și nu XML, precum se semnează facturile fiscale. Este de menționat faptul că din moment ce factura fiscală va fi anulată, restabilirea acesteia nu este posibilă, fapt despre care Cumpărătorul este atenționat. Pentru acceptare și semnare se va accesa opțiunea „Semnează” în fereastra afișată.
Cumpărător
Furnizor
Pentru respingerea anulării facturii fiscale în cadrul sistemului „e-Factura”, emise prin ciclul lung, de către Cumpărător se vor parcurge următorii pași:
1. Din statutul „Spre anulare” va bifa factura fiscală pentru care dorește sa-și exprime refuzul de anulare a acesteia, urmare a verificării datelor din factura fiscală conform pasului 1 și 2 din procesul descris mai sus, și accesarea din compartimentul „Suplimentar” din bara de meniu a opțiunii „Respinge”.
Pentru verificarea Confirmării de anulare a facturii fiscale, în cazul în care factura fiscală a fost anulată cu acordul ambelor părți, Furnizorul și Cumpărătorul vor efectua următorii pași în statutul „Anulate” a sistemului „e-Factura”, și anume:
1. Motivul anulării facturii fiscale și Confirmarea de anulare a facturii fiscale pot fi vizualizate la deschiderea facturii fiscale din statutul „Anulate”, prin accesarea dublu click pe factura fiscală.
Procedura de verificare a autenticității semnăturilor aplicate prin intermediul serviciului guvernamental MSign și/sau aplicației „MoldSign” este descrisă în articolul „Documentul electronic: crearea, semnarea, verificarea autenticității semnăturii” (http://monitorul.fisc.md/electronic_services/documentul-electronic-crearea-semnarea-verificarea-autenticitatii-semnaturii_4.html)
4. La imprimarea facturii fiscale anulate în formă verticală sau orizontală, pe diagonala documentului va fi afișat cuvântul „Anulat”.
Dezvoltările efectuate în cadrul sistemului „e-Factura” aferent procesului de anulare a facturii fiscale nu au provocat modificări asupra opțiunilor disponibile rolului de Transportor. Astfel, facturile fiscale din statutul „Finisate” de la Furnizor și Cumpărător, pot fi vizualizate de către Transportator în statutul „Executate”, iar cele anulate în statutul cu denumirea similară tuturor rolurilor, și anume „Anulate”. Totodată, Transportatorul dispune de posibilitatea vizualizării motivului anulării facturii fiscale și fișierelor anexate, cu posibilitatea descărcării acestora, similar opțiunilor disponibile pentru Furnizor și Cumpărător.
Procesul de anulare a facturii fiscale emise prin ciclul lung este diferit de cel de anulare a facturii fiscale emise prin ciclul scurt, proces descris în articolul „Anularea facturii fiscale în SIA „e-Factura”, emise prin ciclul scurt”
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
9138 vizualizări
Data publicării:
23 August /2021 21:06
Catalogul tematic
Servicii electronice | Factura fiscală
Etichete:
e-Factura | Servicii electronice fiscale
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.