News
Sporirea eficacității sistemului de recuperare a bunurilor infracționale
Astfel, în cazul Codului de procedură penală, autorii inițiativei propun excluderea din art.2071 („Cazuri speciale de valorificare a bunurilor sechestrate”) a sintagmei „pe parcursul unui an” de la pct.2) din considerentul că în perioada unui an valoarea bunului poate să se diminueze cu mai mut de 10%, astfel prejudiciindu-se interesul statului de valorificare eficientă a bunurilor sechestrate. În acest context, legiuitorul, prin Legile nr. 48/2017 cu privire la ARBI, precum și nr. 49/2017 privind modificarea unor acte legislative, a prevăzut un mecanism de vânzare anticipată a bunurilor sechestrate, în lipsa unei condamnări definitive a persoanei sau a unei decizii de confiscare. Necesitatea creării unui astfel de mecanism survine ca rezultat al constatării unui sistem vicios de administrare a bunurilor sechestrate, astfel, valoarea real recuperată fiind incomparabil mai mică ca valoarea bunurilor sechestrate. Acest fapt se datora procesului firesc de depreciere a autovehiculelor sau a bunurilor de larg consum. Totodată, din experiența acumulată în 2018-2019, s-a constatat că prevederea conform căreia bunul sechestrat poate fi vândut doar cu condiția deprecierii acestuia cu cel puțim 10% pe parcursul unui an este insuficientă pentru a conserva valoarea bunului.
În nota explicativă la proiect autorii menționează că, urmare a analizei prețurilor automobilelor sechestrate de ARBI în 2018-2019 (302 automobile în valoare de 70,65 mil. lei) nu a fost constatat nici un caz de păstrare a valorii bunurilor sechestrate, toate fiind depreciate. În același timp, autovehiculele aflate în administrare au generat cheltuieli de întreținere de circa 5000 lei anual. Mai mult ca atât, fiecare autovehicul care urmează a fi expus vânzării anticipate este supus expertizei merceologice, prețul căreia este începând cu 1400 lei, în același timp, în cazul nestabilirii deprecierii de 10%, banii sunt cheltuiți în zadar.
Proiectul modificărilor la Legea nr.48/2017 presupune oferirea ABBI a posibilității emiterii ordinului de înghețare în cadrul investigațiilor financiare paralele, precum și extinderea termenului de înghețare până la 30 zile lucrătoare. La dispariția temeiurilor de emitere a ordinului, șeful Agenției va fi în drept să emită un ordin de anulare. Această necesitate este motivată prin sporirea capacității și operativității ARBI, în special în ce privește indisponibilizarea activelor în cont sau a mijloacelor de transport, care ușor pot fi transferate, extrase sau înstrăinate de către beneficiar până la soluționarea demersului procurorului de indisponibilizare a bunului.
De menționat că instituția înghețării deja există și este plasată într-un câmp legal în art. 10 alin. (2) al Legii nr. 48/2017. Autorii proiectului solicită doar investirea ARBI cu dreptul de a aplica ordonanța de înghețare nu numai la solicitarea autorităților străine, ci și în cadrul investigațiilor financiare paralele dispuse de către autoritățile din RM. Or, aplicarea selectivă a înghețării, poate afecta grav drepturile părților în proces la recuperarea prejudiciului și, respectiv, dreptul la un proces echitabil. Autorii atrag atenția că de dreptul de înghețare deja face uz Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, care, conform art. 33 alin. (4) al Legii nr. 308/2017, aplică măsuri asiguratorii – decizii de sistare a executării activităților sau tranzacțiilor suspecte, precum şi decizii de sistare a bunurilor suspecte, pe un termen de până la 30 de zile lucrătoare. În esența sa, ordinul emis de ARBI de înghețare a bunurilor reprezintă același gen de acțiune și are același efect ca și decizia de sistare emisă de către SPCSB, susțin autorii proiectului.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
1390 views
The date of publishing:
07 December /2020 08:00
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
ARBI | bunuri infractionale | sechestrarea bunurilor | proiect de lege | monitorul.fisc.md
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.