Reviews
Doing Business 2015: progrese pe hârtie, departe de starea reală a lucrurilor
Saltul se datorează întăririi drepturilor creditorilor, inclusiv a băncilor, în procesul de insolvabilitate şi restructurare a companiilor debitoare, dar şi extinderii biroului de credite care şi-a mărit aria de cuprindere în privinţa informaţiei deţinute.Totuşi, acest progres este mai mult unul aparent, decât real, aşa cum teoretic aceste schimbări ar trebui să rezulte într-un acces mai bun la credite pentru companii., a opiniat Tornea.Totodată, în ceea ce priveşte plata impozitelor, Moldova a câştigat 35 de poziţii şi a ajuns pe locul 70. Situaţia Moldovei s-a mai îmbunătăţit în ce priveşte iniţierea unei afaceri (+16), înregistrarea proprietăţii (+1) şi executarea contractelor (+1).În acest context, directorul de ţară pentru Moldova din partea Băncii Mondiale, Alex Kremer, a adresat felicitări ţării noastre.
În prezent, reglementarea afacerilor este mai uşoară decât acum cinci ani, datorită îmbunătăţirilor la iniţierea afacerilor, obţinerea creditelor şi plata impozitelor. Cu toate acestea, pentru a utiliza integral potenţialul ţării, reglementările bune trebuie să fie transpuse într-o implementare eficientă. Sectorul privat trebuie să se bucure de previzibilitate, transparenţă şi integritate în tranzacţiile sale cotidiene cu instituţiile de stat., a spus oficialul.Regresele reflectă, mai degrabă, stagnarea pe anumite segmente De cealaltă parte, ţara noastră a pierdut cinci poziţii la capitolul obţinerii autorizaţiilor în construcţii şi ocupă locul 175. Pentru a obţine toate actele necesare, agentul economic trebuie să treacă 27 de proceduri, dublu faţă de media europeană, iar procesul durează nu mai puţin de 247 de zile. Pe lângă aceasta, ţara noastră a mai pierdut cinci poziţii la capitolul rezolvarea insolvenţei, pentru această procedură fiind necesari aproape trei ani. Antreprenorii mai au probleme ce ţin de accesul la electricitate, comerţul extern, protecţia investitorilor, segmente pe care ţara noastră a cedat câte o poziţie în top.În acest sens, expertul Ion Tornea spune că regresele pe care le-am înregistrat reflectă, mai degrabă, lipsa oricăror schimbări pentru categoriile respective, în condiţiile în care alte ţări au progresat.
Sigur că aceste progrese/regrese sunt reale, dar doar în măsura în care se referă la schimbările intervenite în cadrul legislativ, de reglementare şi instituţional de derulare a afacerilor. Chiar metodologia Doing Business menţionează că 72% din date sunt culese prin analiza legislaţiei, iar 28% reprezintă opinia experţilor. În schimb, acesta nu face nicio referire la vreun sondaj de opinii în rândul reprezentanţilor firmelor care sunt vizate de toate reglementările analizate., a explicat expertul. Reforme stimulatoare, dar fără efecte Expertul de la Centrul Analitic Independent Expert-Grup, Dumitru Budianschi, este de părere că progresele înregistrate, chiar dacă sunt importante, țin mai mult de modificări cu impact imediat secundar. Acestea se referă la îmbunătățirea accesibilității informațiilor privind creditele obținute, diminuarea numărului de taxe și anularea obligativității de a deține un capital minim la înregistrarea firmei.
Pentru ca mediul de afaceri să simtă o schimbare rapidă este nevoie să fie facilitat comerțul exterior, să fie asigurat dreptul la proprietate, să fie simplificate procedurile vamale și să se facă ordine în domeniul eliberării autorizațiilor în construcții. Asta ar permite oamenilor să simtă o îmbunătățire radicală a lucrurilor în domeniul dezvoltării afacerilor în Moldova, a opiniat expertul.La rândul său, expertul Ion Tornea, consideră că, pentru a afla cât de bine mediul de afaceri simte progresele, ar trebui sa facem sondaje în rândul oamenilor de afaceri.
Noi am făcut recent un astfel de exerciţiu în cadrul Agendei Naţionale de Business care întruneşte reprezentanţii mai multor asociaţii de afaceri.Într-adevăr, am atestat un anumit progres faţă de anii 2013 şi 2012, însă amploarea acestuia nu este atât de semnificativă pe cât o arată raportul Doing Business 2015. Cele mai pozitive schimbări ţin de modificări legislative, norme şi reguli de desfăşurare a afacerilor, punerea la dispoziţie a unor instrumente electronice de interacţiune cu organele de stat. Măsurate însă ca efect practic, resimţite de către oamenii de afaceri în activitatea lor de zi cu zi, îmbunătăţirile aduse de acestea nu se ridică la amploarea schimbărilor efectuate „pe hârtie”. Şi cauza cred că se regăseşte în modalitatea de lucru a birocraţiei de stat, doar că la acest capitol nu prea s-a „umblat”, şi acest fapt nu este captat într-o măsura suficientă de clasamentul Doing Business., a conchis Tornea.În ultimii ani s-au creat mai puţine întreprinderi Potrivit datelor oferite de Camera Înregistrării de Stat, din anul 2012 numărul întreprinderilor noi înregistrate este în scădere. Astfel, în anul trecut au fost înscrise 6231 de întreprinderi, cu 42 mai puţine decât în 2012. De asemenea, în primele nouă luni ale anului curent au fost înregistrate 4811 firme. Alta este situaţia dacă ne referim la firmele cu capital străin. Numărul acestora a sporit până la 668 în anul trecut faţă de 576 în 2012, iar în ianuarie-septembrie curent au fost înregistrate 565 întreprinderi. Cât priveşte investiţiile străine, potrivit datelor Băncii Naţionale a Moldovei, la sfârşitul trimestrului doi curent stocul de investiţii străine directe constituia 3 mld. 603 mil. de dolari, în creştere cu aproape cinci milioane faţă de trimestrul întâi, însă cu peste zece mil. mai puţin faţă de începutul anului.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
1612 views
The date of publishing:
07 November /2014 16:46
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
raport | Doing Business | creditori | afaceri
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.