News

Obligațiile fiscale specifice achizițiilor de gaze naturale și energie electrică: criteriile de completare a Declarației privind TVA vor fi ajustate

Serviciul Fiscal de Stat a înaintat pentru consultări publice proiectul modificărilor la Ordinul IFPS nr.1164/2012 cu privire la aprobarea formularului Declarației privind TVA și a Modului de completare a acesteia, elaborate în vederea ajustării corecte a criteriilor de completare a Declarației privind TVA pentru a reflecta obligațiile fiscale specifice achizițiilor de gaze naturale și energie electrică, atât pentru procurările interne, cât și pentru importuri, inclusiv serviciilor de acces la rețelele energetice beneficiate de la nerezidenți.

 

Astfel, proiectul prevede un șir de modificări esențiale la Anexei nr. 2 la Ordinul IFPS nr. 1164/2012 și, în condițiile aprobării în redacția propusă pentru consultări, va institui modalitatea de declarare a valorii și a taxei aferente achizițiilor efectuate de subiecții impozabili care au statut de comerciant, în conformitate1 cu art. 101⁷ alin. (3) din Codul fiscal, pentru produsele energetice și serviciile cărora li se aplică regimul de simplificare a TVA prin taxare inversă.

 

În special, se propune ajustarea pct. 3.2 și pct. 3.3, pentru achizițiile de mărfuri – energie electrică, precum și a pct. 3.5 și pct. 3.6, referitoare la achizițiile specifice de gaze naturale. De asemenea, sunt revizuite pct. 3.9, pct. 3.10, pct. 3.17 și pct. 3.18, pentru a include noile cerințe privind declararea importurilor, procurărilor și serviciilor de acces la rețelele energetice, obținute de la nerezidenți, pentru aceste produse energetice, conform prevederilor Legii nr. 139/2025 pentru modificarea unor acte normative (Codul fiscal și Legea nr. 1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III din Codul fiscal).

 

Totodată, se proiectul stabilește modalitatea de reflectare a sumelor TVA deductibile pentru achizițiile cărora li se aplică regimul de simplificare prevăzut prin Legea nr. 139/2025. Odată cu punerea în aplicare, noile prevederi vor asigura reflectarea corectă a obligațiilor fiscale privind taxarea inversă pentru aceste categorii de bunuri și servicii, precum și alinierea instrucțiunilor de completare a Declarației privind TVA la noile reglementări.

 

Conform proiectului, modificările din Anexei nr. 2 la Ordinul IFPS nr. 1164/2012 se vor aplica pentru perioadele fiscale începând cu luna ianuarie 2026.

 

Propunerile cu privire la îmbunătățirea proiectului vor fi acceptate până la data de 25 septembrie anul curent.

 

Reiterăm, că în temeiul Legii nr. 139/2025 CF a fost completat cu art. 1017 „Taxarea inversă aplicabilă livrărilor de anumite produse energetice”. Prevederile acestuia, care vor intra în vigoare din 01.01.2026 se vor aplica livrărilor de energie electrică și de gaze naturale prevăzute pentru tranzacțiile desfășurate între subiecții înregistrați ca plătitori de TVA, atunci când cumpărătorul are statut de comerciant conform prevederilor1 alin.(3) al noului articol.

 

Conform alin.(2) al art. 1017, în cazul taxării inverse nu se va efectua nicio plată de TVA între vânzător și comerciant pentru mărfurile menționate1 la alin. (3). În aceste condiții vânzătorul va avea obligația să înscrie pe factura fiscală mențiunea „Taxare inversă”, fără a înscrie suma TVA aferentă acestor livrări. Suma TVA aferentă acestor mărfuri va fi calculată de comerciant și înregistrată atât ca TVA colectată, cât și ca TVA deductibilă în declarația de TVA prevăzută2 la art. 115 alin. (1).

-----------------

Codul fiscal

 

1(3) Operațiunile pentru care se aplică mecanismul de taxare inversă sunt:

 

1) livrarea de energie electrică către un comerciant care își are sediul, domiciliul sau reședința obișnuită în Republica Moldova. În sensul prezentului articol, comerciantul reprezintă operatorul pieței de energie electrică, precum și cumpărătorul de energie electrică, care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

 

a) deține o licență valabilă de comercializare sau de furnizare a energiei electrice, eliberată de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, în conformitate cu Legea nr. 107/2016 cu privire la energia electrică;

b) activitatea sa principală în ceea ce privește cumpărarea de energie electrică constă în revânzarea acesteia și al cărei consum propriu de energie electrică este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de energie electrică se înțelege un consum de maximum 1% din cantitatea procurată;

 

2) livrarea de gaze naturale către un comerciant care își are sediul, domiciliul sau reședința obișnuită în Republica Moldova. În sensul prezentului articol, comerciantul reprezintă cumpărătorul de gaze naturale care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a) deține o licență de furnizare a gazelor naturale sau de comercializare a gazelor naturale, eliberată de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, sau este operatorul platformei de tranzacționare, aprobat de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică și în conformitate cu Legea nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale;

b) activitatea principală în ceea ce privește cumpărarea de gaze naturale constă în revânzarea acestora și al cărei consum propriu de gaze naturale este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de gaze naturale se înțelege un consum de maximum 1% din volumul procurat.

 

2 (1) Fiecare subiect impozabil, specificat la art.94 lit.a), c), e) şi/sau lit.f), este obligat să prezinte declaraţia privind TVA pentru fiecare perioadă fiscală. Declaraţia se întocmeşte pe un formular oficial, care este prezentat la Serviciul Fiscal de Stat nu mai tîrziu de data de 25 a lunii care urmează după încheierea perioadei fiscale.

 

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Serviciul Fiscal de Stat

298 views

The date of publishing:

23 September /2025 07:50

Catalogul tematic

Taxarea inversă | Declarație TVA | Noutăți

Tags:

Declarația TVA | taxare inversă | gaze naturale | energie electrica

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon