News
Restituirea TVA: eficientizarea procesului și eliminarea barierelor birocratice
Ministerul Finanțelor a elaborat, în temeiul prevederilor Legii nr.212/2023 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală 2024), proiectul modificărilor la HG nr.998/2003 privind activitatea serviciului de colectare a impozitelor și taxelor locale din cadrul primăriei; HG nr.93/2013 pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea taxei pe valoarea adăugată; HG nr.697/2014 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum și din plățile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate și/sau efectuarea de lucrări; HG nr.693/2018 cu privire la determinarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit.
În scopul eficientizării procesului de restituire a sumelor TVA, eliminării barierelor birocratice, precum și inadvertențelor în modalitatea de apreciere a sumelor TVA spre restituire, proiectul, prin modificările la HG nr.93/2013, prevede eliminarea obligativității prezentării documentelor ce confirmă dreptul la restituirea TVA ca anexă la actul de control, în cazurile în care acestea pot fi accesate de către Serviciul Fiscal de Stat prin intermediul resurselor informaționale ale altor instituții, conform acordurilor interinstituționale sau consumată din datele prin platforma de interoperabilitate (Serviciul Vamal, Agenția Servicii Publice).
În condițiile aprobării proiectului în redacția propusă de către autori, în lipsa documentelor de plată, în scopul confirmării dreptului la restituirea TVA pentru serviciile de transport și de expediție internaționale de mărfuri efectuate cu transport auto, se vor prezenta extrasele de cont. Totodată, se propune excluderea procesului-verbal de recepție finală înregistrat la Agenția Servicii Publice din lista documentelor confirmative ce urmează a fi prezentate la solicitarea restituirii TVA pentru investițiile (cheltuielile) capitale în clădiri utilizate în proces de producție.
Conform modificărilor, determinarea sumelor TVA spre restituire pentru livrările de mărfuri și servicii scutite de TVA cu drept de deducere și investițiile capitale (inclusiv în cadrul parteneriatului public-privat), se va efectua în baza sumelor TVA deduse/achitate la momentul inițierii controlului fiscal.
Proiectul propune completarea HG nr.693/2018 cu prevederi ce vor reglementa deducerea din venitul brut a cheltuielilor suportate de către persoanele fizice (prevăzute la art.352 din Codul fiscal). Astfel, conform proiectului, dreptul la deducerea cheltuielilor se va exercita prin depunerea declarației cu privire la impozitul pe venit.
Deducerea se va efectua în baza documentelor confirmative și anume:
- pentru cheltuielile suportate pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală sau pentru contractarea serviciilor medicale: în temeiul contractelor corespunzătoare și facturii fiscale sau altui document ce confirmă achitarea de facto a primelor sau serviciilor medicale;
- pentru cheltuielile aferente procurării primei de asigurare în baza contractului de asigurare de viaţă: contractul și factura fiscală sau alt document ce confirmă achitarea de facto;
- pentru cheltuielile suportate sub formă de dobânzi aferente creditului în cazul procurării primei locuințe, altul decât cel contractat prin Programul de stat „Prima Casa”: în baza contractului de credit și extrasul din cont bancar privind dobânzile achitate pe parcursul perioadei fiscale.
Conform proiectului, noile reglementări vor intra în vigoare din 1 ianuarie 2024, odată cu punerea în aplicare a modificărilor la Codul fiscal, prevăzute în Legea nr. 212/2023.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
1106 views
The date of publishing:
14 November /2023 10:21
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
TVA
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.