News

Supravegherea pieței și conformitatea produselor: ce modificări se propun la nivel de control

La unitățile comerciale care comercializează mai multe categorii de produse, care sunt în competența diferitor autorități de supraveghere a pieței, se vor desfășura controale comune ale autorităților responsabile, conform domeniilor de competență prevăzute în anexele nr. 1 și nr. 2. din Legea nr. 162/2023 privind supravegherea pieței și conformitatea produselor.

 

Proiectul de lege ce prevede modificarea Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat și a legilor sectoriale conexe controlului de stat conține și modificări și la Legea nr. 162/2023. Astfel, conform propunerilor, nu va fi obligatoriu de a desfășura controlul în comun în situația în care controlul la unitatea comercială face parte dintr-o verificare a unui lanț de aprovizionare și este limitat strict la produsele ce fac parte din acel lanț.

 

Proiectul mai prevede că măsurile corective nu reprezintă sancțiuni, acestea se dispun doar cu scopul eliminării sau diminuării unui pericol iminent pentru viața, sănătatea și interesul economic al consumatorilor. Măsurile sunt selectate și aplicate în conformitate cu art. 291 din Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat, se prescriu în procesul-verbal de control și au efect obligatoriu până la executarea acțiunilor prescrise sau înlăturarea încălcărilor constatate.

 

La moment, art.14 din Legea nr.162/2023 privind supravegherea pieței și conformitatea produselor, prevede că Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor are calitatea de birou unic de legătură, care facilitează asistența și cooperarea administrativă intre autoritățile de supraveghere а pieței. Prin operarea modificărilor în art. 14, se propune preluarea de către Cancelaria de Stat a competenței de facilitare a asistenței și cooperării administrative între organele de control/autoritățile de supraveghere a pieței și exercitarea atribuțiilor Biroului unic de legătură la nivel de țară, devenind observator la nivel UE, pentru o mai bună implementare a politicii statului în domeniul controlului de stat și supraveghere a pieței.

 

Conform notei informative, urmare a discuțiilor  efectuate cu reprezentanții mediului de afaceri și ai organelor abilitate cu funcții de control, au fost identificate un șir de disfuncționalități sistemice și discrepanțe în implementarea principiilor impuse de lege, în privința justificării cerințelor și aspectelor supuse controlului, dar și a modului de planificare, desfășurare și încheiere a controlului de stat. Astfel, modificările propuse urmează să clarifice și să excludă dublările de funcții între diverse organe de control, să excludă atribuțiile de control de stat executate la moment de autorități/instituții care nu sunt calificate ca organe de control și discordanțele cu prevederile generale din Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

391 views

The date of publishing:

11 September /2024 07:58

Catalogul tematic

Noutăți | Control de stat

Tags:

unitate comercială | proiect de lege | control de stat | protectia consumatorilor | activitate de control

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon