News
Un sistem național de trasabilitate al produselor din tutun ar putea fi implementat din anul 2026
În țara noastră ar urma să fie implementat un sistem național de trasabilitate a produselor din tutun, ce presupune că toate pachetele unitare de produse din tutun vor trebui să fie marcate cu marcaje de identificare (coduri). Proiectul hotărârii de Guvern cu privire la instituirea și operarea sistemului național de trasabilitate a produselor din tutun și desemnarea autorității naționale de gestionare a sistemului național de trasabilitate a fost examinat în cadrul recentei ședințe a secretarilor generali. Proiectul conține și un regulament tehnic ce stabilește standardele tehnice pentru instituirea și operarea sistemului național de trasabilitate a produselor din tutun, fabricate sau importate pe teritoriul Republicii Moldova.
Astfel, conform regulamentului tehnic, în cadrul sistemului de trasabilitate, marcajele de identificare se vor aplica pe toate pachetele unitare, pe toate cartușele și pe orice ambalaj exterior al produselor din tutun, cutie de carton, palet. Aceste marcaje se salvează într-o bază de date și sunt pasibile scanării pe tot parcursul lanțului de aprovizionare și trebuie să conțină informații despre (data, locul de fabricație, utilajul utilizat la fabricarea produselor din tutun, destinația, descrierea detaliată a produsului, etc.). Regulamentul mai prevede că operatorii economici vor înregistra intrarea tuturor pachetelor unitare aflate în posesia lor și ieșirea finală a acestora din posesia lor.
Conform Regulamentului, Serviciul Vamal ar urma să fie desemnat în calitate de autoritate națională de gestionare a sistemului național de trasabilitate a produselor din tutun. În același timp, Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe („emitent de MI”) se propune a fi desemnat în calitate de autoritate responsabilă de generarea și emiterea marcajelor de identificare (cod alfanumeric care permite identificarea unui pachet unitar sau a unui ambalaj agregat de produse din tutun), iar Ministerul Finanțelor - în calitate de depozitar de date, cu atribuirea funcției de elaborare a sistemului informațional de depozitare a datelor Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe. Respectiv, pentru funcționarea sistemului de trasabilitate, CTIF va implementa 2 sisteme informaționale automatizate și anume: SIA „Depozitul de Date” - ce va acționa ca o infrastructură centralizată pentru colectarea, stocarea și gestionarea datelor de trasabilitate a produselor din tutun. Acesta va stoca informațiile despre fiecare produs la diferitele puncte din lanțul de aprovizionare (producție, import, distribuție, punct de vânzare), asigurând accesul autorităților și operatorilor economici autorizați la aceste date pentru monitorizare, verificare și raportare și SIA „Emitentul de marcaje unice de identificare”, ce va permite emiterea și gestionarea marcajelor de identificare unice pentru fiecare pachet și ambalaj de produs.
După cum se menționează în nota proiectului, ca urmare a aderării Republicii Moldova la Protocolul pentru eliminarea comerţului ilicit cu produse din tutun la Convenţia cadru a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii privind controlul tutunului, în termen de 5 ani de la aderarea, este prevăzută stabilirea unui sistem de urmărire și localizare și controlat de stat pentru toate produsele din tutun fabricate sau importate pe teritoriul țării.
Regulamentul ar putea intra în vigoare în martie 2026. Astfel, produsele din tutun fabricate în Moldova sau importate în scop de comercializare în RM până la 21 martie 2026 și care nu sunt marcate prin marcaje de identificare unice la nivel unitar în conformitate cu Regulamentul, pot să rămână în liberă circulație până la 31 decembrie 2027.
Proiectul poate fi consultat aici.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
80 views
The date of publishing:
22 November /2024 07:59
Catalogul tematic
Control de stat | Noutăți
Tags:
consultari publice | control de stat | articole de tutun
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.