
Monitorul SFS
Gestionarea finanţelor publice şi patrimoniului de stat de către IFPS
Informaţie generală
Organele SFS sînt autorități publice care asigură organizarea şi efectuarea administrării fiscale, iar în calitate de executor de buget - administrarea conformă și rațională a fondurilor publice, cu respectarea principiilor de transparenţă, economicitate, eficienţă, eficacitate şi legalitate. Funcționarea organelor SFS este asigurată de IFPS cu un efectiv-limită aprobat de 245 unități și 35 IFST cu un efectiv-limită aprobat în număr de 1647 unități. În anul 2013 organele SFS au administrat mijloace financiare în volumul total de 268 mil. lei, dintre care, la componenta de bază - 228,7 mil. lei și la mijloace speciale - 39,3 mil. lei. Veniturile din mijloace speciale au fost precizate în sumă de 38,2 mil. lei, fiind acumulate 39,7 mil. lei, ceea ce constituie 103,9%, sau cu 1,5 mil. lei mai mult faţă pe prevederile anuale. Structura cheltuielilor, în aspectul clasificației economice, relevă că la componenta de bază ponderea majoră revine cheltuielilor pentru retribuirea muncii - 54,1% (123,0 mil. lei), urmată de cheltuielile pentru plata mărfurilor și serviciilor - 21,8% (49,5 mil. lei) și contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii - 11,8% (26,8 mil.lei). IFPS, prin prisma prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.1065 din 19.09.2008, a fost desemnat în calitate de fondator al Î.S.„Fiscservinform", cu depunerea în capitalul social a 3,3 mil. lei. IFPS îşi exercită drepturile de fondator al Î.S.„Fiscservinform" prin intermediul Consiliului de administraţie şi administratorului întreprinderii. În anul 2009, conform prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.344 din 30.04.2009, întreprinderea a fost desemnată în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului informațional al SFS, cu exercitarea următoarelor funcții pe bază de contract: (i) administrarea, menținerea, dezvoltarea și asigurarea funcționării SI integrat prevăzut de Codul Fiscal și a infrastructurii acestuia; (ii) procesarea electronică a datelor și informațiilor fiscale în sistemul informațional al SFS, organizarea și administrarea arhivei acestuia; (iii) gestionarea Registrului de Stat al producției marcate cu marca comercială de stat/sau timbre de acciz și a resurselor informaționale specializate necesare pentru crearea, dezvoltarea și exploatarea acestuia; (iv) asigurarea procesului de fabricare, recepționare, evidență și distribuire contra plată a mărcilor „Marca comercială de stat" și „Timbru de acciz" pentru produsele supuse marcării; (v) oferirea informației depline și veridice organelor de drept și de control, în conformitate cu principiile de bază ale creării sistemului informațional al SFS.Constatări de audit
Auditul denotă că, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în calitate de executor de buget și organ ierarhic superior, în baza responsabilităților ce-i revin a asigurat condițiile de pregătire pentru instituirea sistemului de management financiar şi control, avînd stabilite elemente ale sistemului de control intern privind buna guvernare a utilizării şi gestionării fondurilor publice de către organele Serviciului Fiscal de Stat. Totodată, constatărtile și concluziile prezentului audit au relevat rezerve la consolidarea acestora. Conform auditului menţionează că, conform prevederilor Regulamentului privind statutul, drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget, pentru bugetul de stat sunt prevăzute doar 2 nivele de executori de buget: primar şi secundar, pe cînd actuala structură organizatorică cuprinde 3 nivele de executori de buget. Astfel, Ministerului Finanțelor îi revine statutul de executor primar de buget (nivelul I), Inspectoratului Fiscal Principal de Stat - de executor secundar de buget (nivelul II) și inspectoratelor fiscale de stat teritoriale - de executor secundar de buget (nivelul III). În aceste circumstanţe, auditul a stabilit prezența situaţiei problematice condiționate de acordarea concomitentă a statutului de executori secundari de buget, atît pentru Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, cît și pentru organele fiscale teritoriale, urmare cărui fapt în condițiile actualei structuri organizatorice s-a atestat situația suportării unor cheltuieli suplimentare. Verificările auditului asupra conformității executării cheltuielilor pentru retribuirea muncii au constatat lipsa prevederilor exhaustive în cadrul regulator referitor la sursele de formare a economiilor de alocații pentru achitarea premiilor unice. Totodată, verificările auditului referitor la conformitatea calculării și achitării plăților salariale, nu au constatat carențe și neregularități semnificative. La capitolul conformitatea cheltuielilor aferente întreţinerii mijloacelor de transport s-a constatat că numărul disponibil de mijloace de transport al IFPS a depăşit numărul de unităţi de transport suplimentare, stabilit de cadrul regulator. Această neconformitate a fost prezentă și în anii precedenți, fiind condiționată de lipsa unor prevederi exhaustive referitor la numărul limită al mijloacelor de transport pentru instituțiile publice, activitatea cărora este legată de deplasări frecvente în teritorii. De asemenea, auditul a atestat că limitele de parcurs pentru 8 unități de transport din 13 unități existente au fost aprobate la nivelul categoriei de şefi adjuncţi ai IFPS (17 mii km pe an), pe cînd parcursul - limită stabilit de cadrul regulator pentru automobilele de serviciu, aflate la balanţa instituţiilor subordonate ministerelor, este de 14 mii lei, în aceste circumstanţe, majorarea normelor de parcurs variind de la de la 3 mii km pînă la 6 mii km pe an. La capitolul carențele și neconformitățile aferente situației patrimoniale, auditul a atestat:- neînregistrarea drepturilor patrimoniale asupra 7 bunuri imobile cu suprafața totală de 777,7 m2 în valoare de 1,3 mil.lei;
- devierea spațiilor reflectate în evidența contabilă față de datele Registrului Cadastral în total cu 750,7 m2;
- nereflectarea în evidența contabilă a 14 terenuri;
- neinițierea de către unele organe ale Serviciului Fiscal de Stat a procedurii de evaluare cadastrală a 16 bunuri imobile, valoarea contabilă a cărora constituind 13,2 mil.lei, precum și a 4 terenuri cu suprafața totală de 0,5624 ha;
- lipsa prevederilor regulatorii aferente evidenței contabile referitor la reflectarea bunurilor imobile și terenurilor la valoarea lor reală, a condiționat situații, cînd valoarea cadastrală a 10 bunuri imobile (3,9 mil. lei) este mai mare decît cea contabilă (1,7 mil. lei) cu 2,2 mil.lei; o situație asemănătoare a fost constatată și la reflectarea în evidența contabilă a valorii terenurilor (175,1 mii lei).
- Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a înregistrat în evidenţa contabilă 40 programe informaţionale cu o valoare totală de 6,8 mil.lei;
- Inspectoratul fiscsal teritorial Telenești, prin actul de primire-predare, a transmis la bilanțul Consiliului raional Telenești volumul lucrărilor de reparaţii capitale în valoare de 117,4 mii lei;
- Inspectoratul fiscsal teritorial Călărași a înregistrat în evidența contabilă garajul cu suprafața de 78,2 m2 în valoare de 100,2 mii lei;
- Inspectoratul fiscsal teritorial Bălți a inițiat procedura de corectare a situației reale privind imobilul și terenul gestionat;
- Inspectoratul fiscsal teritorial Sîngerei a adus în concordanță cu datele Registrului Cadastral spațiile cu suprafața de 191,1 m2 de care dispune, celelalte inspectorate fiscsale teritoriale au inițiat procedurile respective;
- Inspectoratul Fiscal Principal de Stat și inspectoratul fiscsal teritorial mun.Chișinău au asigurat regularitatea perfectării dosarelor de achiziții publice; inspectoratul fiscsal teritorial mun.Chișinău a stabilit expres atribuţiile fiecărui membru al grupului de lucru și a asigurat înregistrarea ofertelor pentru anul 2014;
- Î.S. „Fiscservinform" a întocmit graficul privind efectuarea lucrărilor de mentenanță și evaluarea stării reale a echipamentului de calcul.
Via | http://ccrm.md/
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
2191 vizualizări
Data publicării:
29 Iulie /2014 09:26
Etichete:
finanţe | IFPS
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.