Новости

Afaceri la distanță: facilitarea administrării business-ului și angajării online

Facilitarea administrării online a unei afaceri, crearea posibilităților pentru diaspora și investitorii străini să deschidă online și să administreze la distanță afaceri în RM, îmbunătățirea mediului de afaceri, reducerea birocrației și a costurilor pentru antreprenori și pentru stat sunt doar unele obiective ale proiectului de lege cu privire la modificarea unor acte normative, elaborarea căruia este anunțată de Ministerul Economiei.

 

Astfel, digitalizarea, în special a serviciilor publice pentru business, trebuie să conducă la posibilitatea de a dezvolta o afacere în țara noastră fără interacțiune directă cu autoritățile. Inițiativa este concepută pentru a scana și a acoperi vidurile legislative existente, odată ce mai multe servicii esențiale pentru business nu sunt digitalizate „cap-coadă” și nu aduc impactul economic scontat.

 

Elementele identificate la etapa actuală și pentru care se oferă soluții sunt divizate convențional în două blocuri. Primul se va axa pe subiecte tehnice, iar cel de-al doilea ve reglementa atât munca, cât și desfășurarea activității economice la distanță.

 

Blocul tehnologic va viza:

  1. Procedura de acordare a IDNP investitorilor străini (element inevitabil pentru înregistrarea și administrarea afacerilor la distanță).
  2. Asigurarea aplicării eKYC și MobiSign pentru diaspora și investitorii străini.
  3. Asigurarea notarizării digitale ca opțiune pentru antreprenori autohtoni, diasporă și investitorii străini.
  4. Instituirea regimului juridic al actului notarial electronic și particularitățile activității notariale electronice, locul actului notarial electronic în actele emise de notar, cerințe pentru actul electronic, modul de întocmire, semnare, înregistrare și arhivare
  5. Asigurarea obligatorie a versiunii engleze a formularelor și serviciilor publice pentru business (formulare, documente de constituire, acte permisive, interacțiune cu ASP etc.).

 

Al doilea bloc de amendamente ține de relațiile de muncă și protecția angajatului:

  1. Legalizarea muncii la distanță, clarificarea regimurilor salariului, taxelor, precum și a contribuțiilor sociale (CNAS, CNAM). Modificările propuse concretizează faptul că, străini care se vor încadra în activitatea de muncă în companiile din Republica Moldova fără a deveni rezidenți fiscali, vor fi scutiți de obligația achitării contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii și a primelor de asigurare medicală obligatorie.
  2. Posibilitatea de angajare la distanță în aceste companii a cetățenilor străini, fără permis de ședere în RM, clarificarea aspectelor procedurale de interacțiune între străini și autoritățile competente care eliberează diferite permise pentru aceștia, în scopul implementării posibilității depunerii actelor în adresa autorităților în format electronic, cu aplicarea semnăturii electronice emise în condițiile legii.
  3. Clarificarea regimului securității muncii, a certificatelor medicale și a riscurilor la locul de muncă.
  4. Preluarea bunelor practici aplicate pentru Moldova IT viza în toate sectoarele economiei (valabil la momentul de față doar pentru rezidenții IT Park).
  5. Aplicarea pentru permisul de muncă în RM la distanță, în prealabil.

 

Propunerile părților interesate asupra inițiativei pot fi prezentate până la 26 decembrie 2022 în adresa persoanei responsabile pentru elaborarea proiectului: Rusanovschi Oxana (Consultant principal, Direcția politici în domeniul tehnologiei informației și economiei digitale ) Tel . 022 250 636 / Email : oxana.rusanovschi@me.gov.md

Учреждения:

Министерство экономики | Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"

1114 просмотры

Дата публикации:

22 Декабрь /2022 07:56

Catalogul tematic

Новости

Ключевые слова

organe de administrare | nerezidenti | cerere online | business

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon