Аналитика и статистика
Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna aprilie 2015
Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna aprilie 2015
1
Biroul Naţional de Statistică informează că, indicele preţurilor de consum (IPC) în aprilie 2015 faţă de martie 2015 a constituit 101,0%, iar faţă de aprilie 2014 – 107,6% (informativ: în aprilie 2014 faţă de martie 2014 IPC a marcat 100,5% şi faţă de aprilie 2013 – 105,8%)
2.
Creşterea preţurilor medii de consum cu 1,0 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare – cu 1,7 la sută, la mărfurile nealimentare şi la tarifele pentru prestarea serviciilor populaţiei – cu cîte 0,7 la sută (Tabelul 1).
În luna aprilie 2015 au crescut preţurile la unele produse alimentare: cartofi – cu 16,8%, fructe de livadă sămînţoase – cu 9,3%, slănină neprelucrată – cu 6,9%, legume proaspete – cu 6,4% (în special: ardei graşi – cu 19,4%, varză – cu 16,9%, usturoi – cu 11,7%, ceapă uscată – cu 10,4%, morcovi – cu 7,2%, tomate proaspete – cu 6,2%), cafea naturală boabe şi măcinată – cu 2,8%, margarină şi alte grăsimi vegetale – cu 2,3%, apă minerală – cu 2,2%, carne de porc şi zahăr tos – cu cîte 1,6%, făină de grîu şi ceai – cu cîte 1,5%, peşte proaspăt şi congelat, crupe, ouă de găină, maioneză, muştar – cu cîte 1,3%.
Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la: vinete – cu 16,2%, fructe exotice – cu 5,1%, castraveţi proaspeţi – cu 2,8%, citrice – cu 2,3%.
La mărfurile nealimentare în luna aprilie 2015 a fost marcată majorarea preţurilor la: ziare şi reviste – cu 3,6%, mărfuri chimice de uz casnic – cu 3,0%, covoare şi preşuri – cu 2,1%, detergenţi, utilaj mecanic de uz casnic, încălţăminte – cu cîte 1,7% (inclusiv: încălţăminte pentru copii – cu 2,2%, pentru bărbaţi – cu 1,9%, pentru femei – cu 1,5%), medicamente – cu 1,1%, ţesături – cu 0,9%, mobilă – cu 0,8% (în special: mese pentru sufragerie, bucătărie – cu 2,5%, scaune – cu 1,7%), ţigări – cu 0,6%.
Concomitent, în perioada de analiză au scăzut preţurile la: telefoane mobile – cu 3,2%, aparate de aer condiţionat, încălzitoare, aspiratoare – cu cîte 2,2%, plite electrice – cu 2,1%, televizoare, aragazuri – cu cîte 1,9%, instrumente pentru igiena personală – cu 1,4%, aparate pentru prelucrarea informaţiei – cu 1,3%, maşini de spălat rufe – cu 1,0%, lemne pentru foc – cu 0,4%.
La serviciile prestate populaţiei în luna aprilie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 34,8%, prestarea serviciilor pentru aprovizionarea cu apă potabilă (or.Cahul) – cu 6,8%, cursurile de şoferi şi parcarea automobilelor – cu 4,1%, repararea calculatoarelor – cu 1,9%, plata pentru închirierea apartamentelor şi serviciile hoteliere – cu cîte 1,2%.
În luna de raport s-a redus plata pentru serviciile transportului aerian de pasageri – cu 1,9%, serviciile prestate de creşe şi grădiniţe – cu 0,7%.
Tabelul 1. Rata inflaţiei în aprilie 2015
Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)
Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente:
Note:
1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi mun. Bender.
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă www.statistica.md ). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2015.
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la următoarea adresă: www.statistica.md)
via | www.statistica.md
1853 просмотры
Дата публикации:
12 Май /2015 16:11
Catalogul tematic
Новости
Ключевые слова
evoluţia preţurilor | consum | Moldova | cresterea preturilor | produse
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии