Новости

Conceptul SI „Activitate independentă”, aprobat

Evidența calculării obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit și instituirea unui mecanism destinat pentru generarea avizelor de plată aferente impozitului pe venit pentru persoanele fizice ce desfășoară activitate independentă, subiecți nominalizați în capitolul 102 titlul II din Codul fiscal, inclusiv, eficientizarea procesului de administrare fiscală - sunt obiectivele de bază, specifice, stabilite pentru Sistemul informațional „Activitate independentă” .

 

Guvernul, în cadrul ședinței din 11 iunie, a adoptat hotărârea cu privire la instituirea Sistemului informațional „Activitate independentă” (SI AI), în temeiul căreia sunt aprobate Conceptul SI AI și a Regulamentului resursei informaționale. Raționamentul elaborării actelor normative nominalizate constă în asigurarea bunei administrări fiscale prin generarea, modificarea, vizualizarea avizului de plată pentru impozitul pe venit pentru persoanele fizice ce desfășoară activitate independentă în domeniul comerțului cu amănuntul (cu excepția mărfurilor supuse accizelor).

 

Conform Conceptului SI AI,  Serviciul Fiscal de Stat este desemnat în calitate de posesor al sistemului informațional; Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe are calitatea de deținător al SI; iar administratorul tehnic - Serviciul Tehnologia Informației şi Securitate Cibernetică.

 

Printre sarcinile de bază ce urmează a fi realizate în procesul exploatării SI AI sunt nu doar generarea, modificarea și vizualizarea avizelor de plată aferent impozitului pe venit, dar și ținerea evidenței informației aferent calculării obligațiilor fiscale; generarea statisticilor și rapoartelor; sporirea gradului de conformare; asigurarea securității și protecției informațiilor la toate etapele de colectare, stocare și utilizare a resurselor informaționale de stat.

 

Este stabilit că documentele SI AI vor reprezenta totalitatea documentelor procedurale necesare ținerii evidenței, monitorizării și calculării obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit pentru persoanele fizice ce desfășoară activitate independentă, inclusiv prin generarea şi modificarea avizelor de plată. Astfel, în cadrul SI AI vor fi utilizate următoarele categorii de documente:

1) documente de intrare, care sunt relevante pentru generarea şi modificarea avizelor de plată, care pot fi în format electronic sau pe suport de hârtie și care reprezintă raport de închidere zilnică (Raport Z), bon fiscal;

2) documente de ieșire, care se consideră documentul final care poate fi utilizat și care reprezintă avizul de plată;

3) documente tehnologice, care reprezintă structura registrului activității independente.

 

SI AI va interacționa cu MConnect - pentru schimbul de date cu registrele și SI de stat; MPass - mecanism de autentificare și control al accesului utilizatorilor în SI, inclusiv în serviciile electronice; MPay - pentru încasarea plăților de la persoanele fizice în vederea colectării impozitului pe venit din activitatea independentă; MLog - instrument securizat și flexibil de jurnalizare și audit, utilizat pentru asigurarea evidenței operațiunilor (evenimentelor) produse.

Tatiana Smeșnaia

Учреждения:

Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"

255 просмотры

Дата публикации:

12 Июнь /2025 08:00

Catalogul tematic

Электронные услуги | Физическое лицо

Ключевые слова

persoana fizică | servicii electronice

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon