Новости

ACCES CPAS 2.0: noi oportunități pentru persoanele asigurate

ACCES CPAS (sistemul prin care cetățenii își pot verifica informația ce ține de asigurările sociale) a fost îmbunătățit cu suportul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova și adaptat la noile necesități informaționale. Noua versiune a sistemului a fost lansată astăzi, 29 septembrie 2020.
 
Menționăm că, prima versiune a ACCES CPAS a fost lansată în anul 2010, cu suportul Programului USAID BIZTAR. Pe parcursul ultimilor ani, utilizatorii acestui sistem s-au confruntat cu anumite dificultăți de ordin tehnic la accesarea sistemului, din motivul că tehnologiile utilizate la dezvoltarea acestuia nu erau adaptate la ultimele versiuni ale web-navigatoarelor.

 

După cum a menționat John P. Riordan, directorul adjunct al Misiunii USAID în Moldova, acest sistem este unul din instrumentele dezvoltate de către USAID ce au ca scop sporirea accesului cetățenilor la serviciile publice.Totodată, noua versiune va oferi un grad mai mare de transparență și încredere a populației față de serviciile guvernamentale.

 

Acest sistem reprezintă un pas spre o transparență sporită în relația agențiilor statului cu asigurații. ACCES CPAS a fost creat în cadrul unui program anterior al USAID acum 10 ani și între timp a devenit foarte solicitat. Astfel, anul acesta au fost efectuate modernizările necesare și acum ACCES CPAS 2.0 răspunde rigorilor și standardelor internaționale, a menționat directorul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova, Douglas Muir.

 

Potrivit secretarului de stat în domeniul asigurărilor sociale și medicale, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției sociale, Nelea Rusu, lansarea noului sistem va soluționa mai multe probleme, inclusiv accesul limitat al beneficiarilor la datele din conturile persoanelor angajate.

 

Pe parcursul anilor a fost demonstrată viabilitatea sistemului ACCES CPAS, oferindu-le persoanelor posibilitatea de a accesa informațiile personale ce vizează asigurările sociale. Toate prestațiile sunt calculate în baza datelor din contul personal de asigurări sociale, ceea ce le permite cetățenilor să se informeze despre onorarea obligațiilor angajatorilor față de bugetul asigurărilor sociale de stat, a adăugat secretarul de stat.

 

Sistemul public de asigurări sociale a marcat 20 de ani de la creare, iar pe parcursul anilor Casa Națională de Asigurări Sociale a avut ca obiectiv principal gestionarea transparentă și eficientă a mijloacelor BASS, a menționat directorul general CNAS, Elena Țâbârnă.

 

CNAS, fiind instituția responsabilă de domeniul asigurărilor sociale, are obligația de a pune la dispoziția cetățeanului informația amplă și corectă în regim on-line despre contribuțiile care stau la baza acordării tuturor prestațiilor de asigurări sociale. Odată cu modernizarea serviciilor prestate de CNAS și adaptarea la noile tehnologii informaționale, ne-am dorit să dezvoltăm instrumente mai transparente pentru beneficiarii de asigurări sociale și am solicitat suportul partenerilor noștri, care au venit cu o soluție de modernizare a sistemului, a adăugat directorul CNAS.

 

Noua versiune a ACCES CPAS

 

După cum a explicat șeful Direcţiei generale evidența individuală a contribuțiilor, CNAS, Clara Sorocean, versiunea noua va oferi angajaților, angajatorilor, pensionarilor și altor beneficiari un spectru mai larg de informații personale.

 

Prin intermediul noii versiuni, beneficiarii se vor putea autentifica prin două metode – prin utilizarea numelui de utilizator sau prin intermediul semnăturii electronice, oferită de serviciul guvernamental de autentificare Mpass.

 

Spre deosebire de sistemul actual, noua versiune oferă posibilitatea ca în calitate de loghin să poată fi utilizat nu doar codul personal de asigurări sociale (CPAS), dar și codul de identificare al persoanei (IDNP) sau adresa electronică a persoanei asigurate. 

 

Noua versiune la va oferi beneficiarilor posibilitatea de a accesa mai multe categorii de date, cum ar fi:

  • cu privire la fondul de retribuire a muncii declarat de către angajator
  • cu privire la contribuțiile de asigurări sociale declarate și achitate de angajator
  • informația cu privire la cuantumul prestațiilor de asigurări sociale achitate fiecărei persoane asigurate, inclusiv perioada de aflare în incapacitate temporară de muncă și mărimea indemnizației stabilite
  • informația cu privire la activitatea de muncă a persoanelor asigurate 

 

Printre îmbunătățirile operate în noua versiune a sistemului mai menționăm accesul simplificat la sistem pentru deținătorii semnăturii electronice prin serviciul MPass, notificarea prin e-mail a angajaților despre statutul îndemnizațiilor și a altor prestații sociale, accesul angajatorilor la istoricul activității de muncă a angajatului, inclusiv locul de muncă, funcțiile deținute și perioada de activitate.

 

Totodată, sistemul a fost adaptat pentru diferite dispozitive și acum poate fi accesat atât de la calculator, cât și de pe laptop sau smartfon.

 

Versiunea nouă a sistemului la momentul actual se află la etapa de testare, iar în cel mai scurt timp vor deveni funcționale toate opțiunile noi ale sistemului.

 

Potrivit datelor prezentate, peste 500 mii de persoane asigurate dețin parole de acces la contul personal prin intermediul sistemului ACCES CPAS.

author icon

Марина Кэлдаре

Учреждения:

Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"

3067 просмотры

Дата публикации:

29 Сентябрь /2020 12:40

Catalogul tematic

Государственное социальное страхование | Новости

Ключевые слова

acces cpas | lansare | noua versiune | reforme structurale | monitorul.fisc.md | USAID | cnas

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon