
Новости
Raportarea CIMAI și gestionarea Programului de instruire în domeniul auditului intern în sectorul public - prin intermediul sistemul informațional integrat al finanțelor publice
Procesele ce vizează activitatea auditului intern vor fi automatizate. Astfel, în sistemul informațional integrat al finanțelor publice va fi integrată resursa informațională „Controlul intern managerial și audit intern” (RI CIMAI), dar și resursa informațională „Certificarea în domeniul auditului intern” (RI CAI).
Ministerul Finanțelor a elaborat proiectul Regulamentului resursei informaționale „Control intern managerial și audit intern” și, respectiv, proiectul Regulamentului resursei informaționale „Certificarea în domeniul auditului intern” formate din Sistemul informațional integrat al finanțelor publice. Documentele au fost examinat în cadrul ședinței secretarilor generali.
Astfel, RI CIMAI va permite automatizarea procesului de raportare a datelor de către entitatea publică; a procesului de agregare a datelor și raportare consolidată de către entitatea ierarhic superioară și a emiterii declarației de răspundere managerială de către managerul entității publice și consolidarea rapoartelor de către utilizatorul final. Funcția principală a RI CIMAI constă în realizarea raportării cu privire la controlul intern managerial și activitatea de audit intern, precum și emiterea declarației de răspundere managerială de către entitățile publice.
După cum se menționează în proiectul Regulamentului, RI CIMAI este organizat astfel încât să asigure ca procesele de înregistrare și acces să fie simple, eficiente, accesibile și transparente. Componenta dată asigură raportarea sistemului de control intern managerial, activității de audit intern în sectorul public, precum și emiterea declarației de răspunderii managerial.
RI CIMAI se accesează prin intermediul paginii-web https://raportarecfpi.mf.gov.md/login (cu acces prin rețeaua internet). Pentru a accesa sistemul, utilizatorii (persoane juridice) vor folosi serviciul electronic guvernamental de autentificare și control al accesului (MPass).
RI CIMAI oferă unele funcționalități de bază precum crearea, completarea, validarea/semnarea și expedierea rapoartelor privind controlul intern managerial și activitatea de audit intern; crearea, completarea, validarea/semnarea și expedierea declarației de răspundere managerială; consolidarea rapoartelor de control intern managerial; generarea datelor statistice și a rapoartelor specifice; expedierea și recepționarea notificărilor.
În nota proiectului se menționează că Subsistemul informațional de raportare ,,Control intern managerial și audit intern” din cadrul Sistemului informațional integrat al finanțelor publice a fost dezvoltat și lansat în utilizare experimentală începând cu 01.01.2024.
La rândul său, RI CAI constituie o platformă informațională de automatizare a procesului de gestionare a cererilor persoanelor fizice care participă la Programul de instruire și certificare în domeniul auditului intern în sectorul public, cu scopul de a facilita procesul de instruire și certificare în domeniul auditului intern în sectorul public.
Astfel, funcția principală a RI CAI constituie depunerea în format electronic a cererilor de înregistrare în calitate de candidat la Program la nivelul de bază / intermediar / avansat, precum și depunerea cererilor de eliberare, inclusiv de eliberare a duplicatului, de menținere și de suspendare a certificatului de calificare profesională, de către persoanele fizice. La fel, RI CAI permite ținerea electronică a Registrelor certificatelor de evaluare a cunoștințelor corespunzător fiecărui nivel al Programului, precum și Registrului certificatelor de calificare profesională.
RI CAI se accesează prin intermediul paginii-web https://certificareai.mf.gov.md (cu acces prin rețeaua internet). Pentru a accesa sistemul, utilizatorii (persoane fizice) la fel vor folosi serviciul electronic guvernamental de autentificare și control al accesului (MPass).
RI CAI va oferi posibilitatea completării dosarului / actualizarea profilului; crearea cererilor de înmatriculare la Program la nivelul de bază / intermediar / avansat, cu încărcarea actelor confirmative, înregistrarea, validarea, stocarea și expedierea acestora în mod electronic către posesor; crearea cererilor de eliberare, inclusiv de eliberare a duplicatului, de menținere și de suspendare a certificatului de calificare profesională, cu încărcarea actelor confirmative, înregistrarea, validarea, stocarea și expedierea acestora în mod electronic către posesor; recepționarea, înregistrarea și prelucrarea cererilor; înregistrarea certificatelor de evaluare a cunoștințelor corespunzător fiecărui nivel al Programului, precum și a certificatelor de calificare profesională, eliberate în conformitate cu deciziile Comisiei de certificare în domeniul auditului intern în sectorul public; vizualizarea și gestionarea Registrului certificatelor de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public și Registrelor certificatelor de evaluare a cunoștințelor corespunzător fiecărui nivel al Programului, precum și expedierea și recepționarea notificărilor în baza cererilor depuse de către utilizatori.
Gestionarea exclusiv fizică a rapoartelor anuale privind control intern managerial, a rapoartelor cu privire la activitatea de audit intern, precum și a declarațiilor de răspundere managerială, dar și a procesului de depunere și examinare a cererilor de înmatriculare la Programul de instruire și certificare în domeniul auditului intern în sectorul public, impune utilizarea unui volum mare de resurse de timp atât din partea autorităților ierarhic superioare, cât și a Ministerului Finanțelor, mai ales în contextul creșterii numărului participanților la procesul de raportare (323 entități publice subordonate APC și 305 entități publice subordonate organelor APL de nivelul al doilea), dar și a volumui mare de cereri pentru participare la Program (peste 200 cereri anual) care urmează să fie agregate și prelucrate. Această situație implică un grad sporit de dificultate și crește, implicit, riscul de erori, se menționează în notele proiectelor.
Notă: precizăm că Ministerul Finanțelor a anunțat inițierea procesului de înmatriculare la Programul de instruire în domeniul auditului intern în sectorul public, pentru nivelul avansat. Sesiunea de instruire pentru nivel avansat, cu o durată de 62 ore academice, se va desfășura în format on-line (pe platforma ZOOM) pe parcursul lunii mai 2025. Cursul de instruire este finanțat de Ministerul Finanțelor, fiind gratuit pentru participanții eligibili pentru înmatriculare la Program. Pentru a obține calitatea de participant la Programul de instruire, pentru nivelul avansat, candidatul va depune prin intermediului platformei https://certificare-ai.mf.gov.md o cerere de înmatriculare, cu anexarea unor documente. Mai multe detalii aici.
Учреждения:
Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md" | Министерство финансов Республики Молдова
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Мы настоятельно рекомендуем вам оформить бесплатную подписку на Newsline.
143 просмотры
Дата публикации:
20 Март /2025 08:00
Catalogul tematic
Aудит | Электронные услуги | Налоговые новости
Ключевые слова
sistem informaţional | Audit
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии