Новости

Regulamentul privind inventarierea va fi completat cu prevederi privind inventarierea în entitățile din sectorul corporativ şi în autoritățile bugetare

În Regulamentul privind inventarierea urmează a fi operate o serie de modificări. Ministerul Finanțelor a elaborat și a propus pentru consultări publice proiectul de modificare a Ordinului ministrului finanțelor nr.60/2012 cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la inventariere. Proiectul poate fi consultat aici până la 22 octombrie curent.

 

După cum se menționează în nota informativă, proiectul a fost elaborat în scopul realizării acţiunilor pentru dezvoltarea şi perfecționarea continuă a contabilității şi raportării financiare în sectorul public şi cel corporativ.

 

În primul rând, Regulamentul se completează cu prevederi referitoare la inventarierea în entitățile din sectorul corporativ şi în autorități/instituții bugetare (anexele nr.1 și nr.2).

 

 De asemenea, modificările se mai referă la simplificarea procedurilor utilizate în procesul de efectuare a inventarierii, dar și la ajustarea unor termini și noțiuni utilizate în Regulamentul privind inventarierea conform Standardelor Naționale de Contabilitate și în conformitate cu SNCSP ,,Politici contabile, modificări ale estimărilor contabile şi erori.

 

Astfel, se propune completarea Regulamentului cu o prevedere conform căreia gestionarii sunt responsabili să asigure organizarea depozitării bunurilor grupate pe sorto- şi tipo-dimensiuni, codificarea acestora, întocmirea etichetelor de raft, precum şi indicarea numerelor de inventar ale imobilizărilor corporale aflate în exploatare.

 

O altă noutate constă în faptul că inventarierea elementelor de activ, capitalului propriu şi datorii poate fi efectuată întocmind documente electronice, semnate cu semnătură electronică precum şi completate utilizând metode digitale (soft-uri, cititoare de coduri de bare, tablete, aplicații mobile, etc.). Totodată, inventarierea investițiilor financiare se efectuează în baza documentelor care atestă deținerea acestora, precum registrul acționarilor, documente de achiziție, contracte de depozit, confirmări ale emitenților, registratorilor, depozitarilor.

 

În același timp, se precizează faptul că entitatea efectuează inventarierea generală: cel puţin o dată pe parcursul perioadei de gestiune, de regulă, la sfârşitul perioadei de gestiune; în cazul reorganizării sau încetării activității entităţii;  în cazul suspendării activității; la cererea organelor abilitate conform legislației sau în alte cazuri prevăzute de legislație sau la decizia conducătorului entității. La rândul ei, iinventarierea parțială va fi efectuată de entitate:  în caz de schimbare a gestionarului în ziua primirii-predării bunurilor; la cererea gestionarului; în caz de furturi, delapidări, deteriorări ale bunurilor, incendii, calamități naturale sau alte evenimente excepționale, precum şi în cazul existenței informațiilor, indicilor că există lipsuri sau plusuri, care pot fi stabilite cu certitudine numai prin inventariere, la decizia conducătorului entității; la cererea organelor abilitate conform legislației, precum și în alte cazuri prevăzute de legislație sau la decizia conducătorului entităţii.

 

Se mai introduc precizări privind bunurile ce se supun inventarierii. Astfel, proiectul prevede că trebuie supuse toate tipurile de bunuri ale entității care cuprind: bunuri ce aparţin entității şi se află pe teritoriul acesteia (imobilizările necorporale şi corporale, stocuri, titluri de valoare, numerar şi documente băneşti, formulare tipizate de documente primare cu regim special etc.);  bunuri ce aparţin entității, dar se află în afara teritoriului acesteia (imobilizările necorporale şi corporale predate în leasing operațional (arendă, locațiune), imobilizările corporale transmise la reparație, bunuri transmise altor entități pentru păstrare şi/sau prelucrare, în consignație etc.); bunuri ce nu aparțin entității, dar se află în gestiunea acesteia (imobilizările necorporale şi corporale primite în leasing operațional (arendă, locațiune), primite pentru instalare, bunuri primite la păstrare, pentru prelucrare, în consignaţie etc.); dar și bunuri neînregistrate (necontabilizate) din diferite motive.

 

Precizăm că Regulamentul privind inventarierea stabilește regulile de efectuare a inventarierii elementelor de activ şi datorii, constatarea şi înregistrarea rezultatelor inventarierii şi perfectarea formularelor utilizate la efectuarea inventarierii.

author icon

Марина Кэлдаре

Учреждения:

Министерство финансов Республики Молдова | Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"

153 просмотры

Дата публикации:

15 Октябрь /2025 07:50

Catalogul tematic

Новости

Ключевые слова

sectorul bugetar | consultari publice | inventariere

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon