Новости

Rețeaua de colectare a informațiilor contabile agricole: atribuțiile Comitetului

Prin Legea nr. 105/2024 cu privire la rețeaua de colectare a informațiilor contabile agricole a fost creată baza normativă pentru colectarea de informații contabile privind veniturile și activitatea economică a exploatațiilor agricole necesare evaluării obiective a performanței politicilor agricole, în special a cheltuielilor publice efectuate prin intermediul sprijinului acordat fermierilor din Fondul național de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural. În scopul asigurării implementării Legii nr. 105/2024, Guvernul urmează să înființeze un comitet naţional al reţelei de informaţii. În acest sens, cabinetul de miniștri urmează să aprobe proiectul Hotărârii cu privire la înființarea Comitetului național al rețelei de colectare a informațiilor contabile agricole și desemnarea agenției de legătură.

 

Astfel, în Comitetul național al rețelei de colectare a informațiilor contabile agricole vor fi incluși reprezentanți din cadrul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Biroului Național de Statistică,  Academiei de Studii Economice a Moldovei și reprezentanți din partea organizațiilor necomerciale din domeniul agriculturii sau dezvoltării rurale.

 

Componența nominală a Comitetului se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și industriei alimentare, iar mandatul membrilor Comitetului este de patru ani. La rândul lor, organizațiile necomerciale din domeniul agriculturii sau dezvoltării rurale propun includerea reprezentantului său în Comitetul printr-o cerere de motivare.

 

De responsabilitatea Comitetului ține aprobarea planului de selectare a exploataţiilor participante la anchete și determinarea numărului de exploataţii agricole cu contabilitate proprie care vor accepta participa la aceste anchete. Planul de selecție este un document cheie care specifică modul în care activitățile de selecție sunt organizate, inițiate și desfășurate.

 

Potrivit proiectului, calitatea de membru al Comitetului încetează la cererea autorității sau a persoanei juridice care a delegat reprezentantul său în Comitet; în cazul absenței nemotivate de la trei ședințe consecutive ale Comitetului; în cazul încălcării sistematice a ordinii de desfășurare a dezbaterilor în cadrul Comitetului la împlinirea termenului mandatului, în cazul renunțării benevole la calitatea de membru; la încetarea raporturilor de muncă/serviciu cu entitatea care l-a desemnat sau în caz de deces.

 

Este important de menționat că participarea membrilor la ședințele Comitetului este neremunerată. Totodată, ședinţele acestuia se convoacă la necesitate, dar nu mai rar decât odată pe an.

 

Se precoizează intrarea în vigoare a hotărârii la 16 mai 2026.

 

Amintim, conform Legii 105/2024, informațiile contabile sunt colectate cu ajutorul anchetelor ordinare și celor extraordinare. Informațiile obținute în conformitate cu această lege vor servi drept bază pentru întocmirea rapoartelor privind veniturile realizate de exploatațiile agricole din Republica Moldova. Rapoartele respective se vor pune la dispoziția publicului larg pe portalul guvernamental unic de date deschise.

author icon

Марина Кэлдаре

Учреждения:

Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md" | Правительство Республики Молдова

284 просмотры

Дата публикации:

29 Январь /2025 08:00

Catalogul tematic

Cельское хозяйство | Налоговые новости | Бухгалтерский учет

Ключевые слова

aspecte contabile | Cельское хозяйство

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon