16
03 2015
785

Principalii indicatori ai pieței serviciului TV furnizat contra plată s-au diminuat, în anul 2014

Datele statistice despre evoluţia pieţei serviciului TV furnizat contra plată (prin reţele de cablu, IP TV şi MMDS) în anul 2014, publicate astăzi pe pagina web oficială a Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) atestă o diminuare a principalilor indicatori ai acestei piețe.

Astfel, în această perioadă numărul total de abonați la serviciul respectiv a scăzut cu 13,4 mii (-4,7%) și alcătuit 273 mii, iar volumul cumulat al vânzărilor pe acest segment de piaţă s-a diminuat cu 6,4 mil. lei (- 3,8%) şi a însumat circa 162,3 mil. lei.

Diminuarea numărului total de abonați la serviciul TV contra plată a fost determinat de micșorarea bazei de abonaţi la reţelele de cablu şi reţelele MMDS (Multichannel Multipoint Distribution Service – sistem de transport al semnalului TV prin unde radio între două sau mai multe puncte).

Numărul abonaţilor la reţelele de cablu a scăzut cu 11,1 mii (- 5%) şi a totalizat 209,5 mii, iar la reţelele MMDS – cu 2 mii (-68,8%) şi a însumat 917 abonați. În același timp, baza de abonaţi a operatorilor de reţele IP TV a crescut cu 7,1 mii (+ 12,9%) şi a depășit cifra de 62,6 mii. Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a serviciului TV contra plată, raportat la 100 de locuitori ai republicii, a scăzut până la nivelul de 7,7%.

Conform datelor prezentate ANRCETI de către 89 furnizori ai serviciului TV contra plată, 76,7% din numărul total de abonaţi la serviciul respectiv utilizau rețele TV prin cablu, 22,9% — reţele IP TV şi 0,3% — reţele MMDS. Aceleași date arată că 60,8 la sută din abonați recepționau semnalul TV în format analogic și 39,2% — în format digital.

Diminuarea volumului total al veniturilor provenite din vânzarea serviciului TV contra plată a fost cauzată de scăderea vânzărilor realizate de furnizorii care operează reţele de cablu şi reţele MMDS. Cifra de afaceri a acestor furnizori a scăzut, față de anul 2013, cu 14,7 mil. lei (- 12,1%) şi a totalizat 106,9 mil. lei. În acelaşi timp, veniturile furnizorilor care operează reţele IP TV au crescut cu 8,2 mil. lei (+ 17,4%) și au însumat peste 55,3 mil. lei.

Urmare a acestei evoluţii, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) la serviciul TV contra plată a scăzut cu 2,1 puncte procentuale (p. p) şi a alcătuit 47,8 lei. Acest indicator a fost depăşit de un singur furnizor de servicii IP TV — SA „Moldtelecom”- care a obţinut un venit mediu lunar per abonat de 67,7 lei.

Pozițiile de piață ale celor mai mari furnizori ai serviciului TV contra plată au suportat schimbări ușoare. Timp de un an cota de piață a SA „Moldtelecom”, în funcție de cifra de afaceri, a crescut cu 2,2 p. p și a însumat 26,3%, iar cota SRL „Sun Communications” s-a diminuat cu 1,5 p. p. și a totalizat 28,5%. Cota de piață a SRL „AMT” a scăzut cu 0,4 p. p. și a alcătuit 4,1%, iar cota cumulativă a celorlalți furnizori s-a diminuat cu 0,2 p. p. și a constituit 41,1%.

via | anrceti.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.