BGPF

1.1.31 Care este modalitatea verificării obligației fiscale la capitolul impozitul pe venit de către persoanele fizice?

Contribuabilii, persoane fizice-cetățeni, care doresc să își verifice existența obligației de achitare a impozitului pe venit o pot face online, prin intermediul serviciului „Contul curent al contribuabilului”, disponibil pe portalul www.sfs.md sau prin intermediul Portalului Guvernamental al cetățeanului www.mcabinet.gov.md.

Pentru a verifica obligația de achitare a impozitului pe venit prin intermediul „Contul curent al contribuabilului”, se vor efectua următorii pași:

1: Obținerea semnăturii electronice
Pentru a accesa serviciul „Contul curent al contribuabilului”, precum și alte servicii online disponibile, este nevoie ca persoana să dețină semnătură electronică sau mobilă. Semnătura se emite de către prestatorii de servicii de certificare acreditați în domeniu.
Procesul de solicitare și obținere a semnăturii electronice este specific fiecărui prestator în parte și poate fi consultat pe paginile oficiale ale acestora. Semnătura electronică poate fi obținută de la următorii prestatori de servicii de certificare:
I.P. „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică”;
I.P. „Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe”;
I.M. Orange Moldova S.A.; I.M. Moldcell S.A.
2: Accesarea Cabinetului personal al contribuabilului
SIA „Cabinetul Personal al Contribuabilului” este disponibil pe pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat
. În partea dreaptă a paginii web, se accesează compartimentul destinat sistemului și se efectuează procedura de Autentificare prin semnătura electronică sau mobilă.

3: Accesarea Contului curent al contribuabilului:
După completarea datelor de contact, din „Tabloul de bord”, disponibil în interfața „Cabinetului personal al contribuabilului” se va accesa butonul „Vezi toate” din compartimentul „Servicii persoană fizică”.

În interfața nouă deschisă, din lista serviciilor disponibile se va selecta compartimentul „Contul curent al contribuabilului”, după care butonul „Contul curent al contribuabilului”.

4: Generarea raportului pentru vizualizarea obligației fiscale
S-a deschis interfața SIA „Contul curent al contribuabilului”. În cadrul sistemului pot fi generate mai multe rapoarte specifice, iar pentru a vizualiza informația despre lipsa sau existența obligației de achitare a impozitului pe venit se va selecta Raportul: CC 02 Contul curent generalizat.

La deschiderea Raportului, toate câmpurile necesare pentru determinarea obligației fiscale s-au completat automat conform informațiilor disponibile din cadrul sistemului informațional al SFS. Astfel, rămâne doar, conform preferințelor, să selectați formatul raportului (tip: PDF, Excell, Word) și să accesați butonul „Generează Raportul”.

Raportul generat se află în compartimentul „Rapoarte generate” și pentru a fi deschis, se va accesa iconița cu însemnul formatului fișierului selectat anterior.

5: Citirea datelor din Raportul generat
În cazul în care există obligația de achitare a impozitului pe venit, această informație se va vizualiza în coloana „Debit”.

În cazul în care există supraplată la impozitul pe venit, această informație se va vizualiza în coloana „Credit”.

Modalitatea de a verifica obligația de achitare a impozitului pe venit prin intermediul prin intermediul Portalului Guvernamental al cetățeanului www.mcabinet.gov.md:
1: Accesarea Mcabinet:
Portalul Guvernamental al cetățeanului se va accesa pe pagina www.mcabinet.gov.md.
În partea dreaptă a paginii web, se accesează compartimentul „Autentificare” și se efectuează procedura de Autentificare prin semnătura electronică sau mobilă.

2: Vizualizarea informației
În interfața deschisă, la compartimentul „Situația fiscală” se vor afișa veniturile, precum și existența obligației fiscale.

Totodată, la accesarea compartimentului „Situația fiscală” din lista blocurilor afișate în partea stângă a ecranului, veți avea posibilitatea de a descărca „Certificatul de lipsa sau existența restanțelor față de bugetul public național”.

De asemenea, verificarea obligațiilor fiscale poate fi efectuată și fizic la orice subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat, unde urmează să vă adresați conform razei de deservire cu buletinul de identitate.
• 29 Impozitul pe venit
• 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
• 29.2.10 Impozitarea venitului obținut de către persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, din transmiterea în posesie și/sau folosință (locațiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare persoanelor specificate la art. 54, precum și altor persoane decît celor specificate la art. 90 din Codul fiscal (art. 901 alin. (34) CF)
29.2.10.16

Care este modalitatea de înregistrare la organul fiscal a rezilierii contractului de dare în locațiune, arendă, uzufruct, superficie a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice.
Persoanele fizice, care transmit în posesie şi/sau în folosință (locațiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietăți imobiliare, au posibilitatea de a vizualiza/imprima confirmarea aferent înregistrării contractului de dare în locațiunea, arendă, uzufruct, superficie a bunurilor imobiliare, cît și posibilitatea de a rezilia contractul de dare în locațiunea arendă, uzufruct, superficie a bunurilor imobiliare, prin intermediul serviciului electronic SIA “e-Cerere”.
Sistemul dat reprezintă metoda electronică de comunicare oficială a contribuabililor (persoane fizice / juridice) cu Serviciul Fiscal de Stat care urmărește cu prioritate automatizarea procesului de eliberare a certificatelor fiscale și permite prelucrarea electronică a cererilor depuse de contribuabili și eliberarea certificatelor de către Serviciul Fiscal de Stat. Serviciul este disponibil pentru persoanele fizice (cetățeni) care dețin semnătură electronică sau mobilă, care se emite de către prestatorii de servicii de certificare acreditați în domeniu.
Procesul de solicitare și obținere al semnăturii electronice este specific fiecărui prestator de servicii de certificare în parte și poate fi consultat pe paginile oficiale ale acestora:
I.P. „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică”;
I.P. „Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe”;
I.M. Orange Moldova S.A;
I.M. Moldcell S.A.
Dacă contractul de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietăţii imobiliare a fost reziliat, contribuabilul (locatorul/arendator) urmează să depună Declaraţia privind rezoluţiunea contractului de transmitere în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietăţii imobiliare urmează a fi depusă la subdiviziunea Serviciului fiscal de Stat prin intermediul serviciului electronic SIA “e-Cerere”, în termen de 3 zile din momentul rezoluţiunii contractului între părţi.
Pentru accesarea serviciului urmează a fi întreprinși următorii pași:
1. accesați www.sfs.md/ro/cabinetul-contribuabilului/login:

2. vă autentificați pe portal prin intermediul serviciului M-Pass.

3. alegeți tipul de semnătură electronică pe care îl dețineți.

4. selectați tipul persoanei și anume „Persoană fizică” și accesați butonul „Setează”:

5. după autentificarea în Cabinetul personal, din caseta ,,Servicii persoană fizică” bifați ,,Vezi toate”

6. accesați Serviciul „e-Cerere”

7. bifați butonul ,,e-cerere”

8. după accesați „Alte module” și alegeți modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”

9. după accesarea compartimentului „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”, urmează să bifați compartimentul ,,Creare cereri”

10. după bifați modulul ,,Creare”

11. În interfața deschisă drept rezultat va fi afișat formularul de creare a cererii, unde în continuare se va efectua procedura de reziliere a contractului de locațiune.
Câmpurile „nr.” și „data” sunt generate automat de sistem și nu pot fi modificate de utilizator. În câmpul „nr.” este indicat numărul cererii în sistem, în câmpul „data” este indicat data creării cererii în sistem.

Sistemul va afișa câmpurile ce sunt deja completate și nu pot fi redactate:
- Codul fiscal;
- Numele;
- Prenumele;
- Localitatea;
- Raionul;
- Strada;
- Număr;
- Apartament.
Însă următoarele câmpuri urmează a fi completate manual:
- Telefon; - E-mail.
12. În interfața deschisă urmează să selectați tipul cererii „Reziliere”.

13. În formularul cererii se va indica numărul și data încheierii contractului înregistrat anterior și data din care urmează a fi reziliat contractul.
Ulterior, sistemul va completa automat câmpurile de mai jos cu informația aferentă contractului.

14. Următorul pas este atașarea documentelor confirmative și anume:
- Copia declarației de locațiune;
Pentru a atașa copia declarației este necesar de a pune bifa în drept cu sintagma „Acord adițional” . După atașare, aceasta poate fi vizualizată prin accesarea butonului „Afișare”.

15. După completarea tuturor câmpurilor din formular, atașarea documentelor necesare, urmează de a bifa casetuța privind confirmarea datelor:

Prin această bifă se confirmă faptul că datele specificate în câmpuri, precum și datele din documentele atașate sunt veridice. Fără această bifă sistemul nu va permite salvarea cererii.
După ce este pusă bifa urmează să salvați cererea creată. Dacă sunt completate corect toate câmpurile, documentele necesare sunt atașate, confirmarea veridicității datelor prin plasarea bifei sistemul va afișa un mesaj prin care anunță că cererea a fost salvată cu succes.

Din moment ce sa salvat cererea, aceasta va fi în compartimentul ,,Cereri expediate”, apoi după aprobare de către Serviciul Fiscal de Stat se va regăsi în compartimentul ,,cereri confirmate”.

Ordinul SFS nr. 337 din 08-09-2023

Data publicării:

13 Septembrie /2023 09:38

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon