23
03 2016
644

Din 2017, autoritățile locale ar putea să primească 50% din veniturile formate prin aplicarea taxei pentru utilizarea drumurilor

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor propune ca, în anul 2017, autoritățile locale de nivelul I să primească 50% din veniturile formate prin aplicarea taxei pentru utilizarea drumurilor, ceea ce reprezintă cca 346,1 mln lei.

Totodată, 47% din această sumă va ajunge în gestiunea municipiilor Bălți și Chișinău. Declarația a fost făcută de către viceministrul TID Vitalie Rapcea, în cadrul unor audieri publice, organizate de IDIS, pe marginea inițiativei Ministerului Finanțelor de a introduce un impozit pe autovehicule, abrogând taxa curentă pentru utilizarea drumurilor.

Suplimentar la resursele alocate autorităților locale de I nivel, Ministerul propune transmiterea către autoritățile locale de nivelul II a unei sume de 450 mln lei pentru drumuri locale de importanță regională, alocați printr-o formulă transparentă și echitabilă. Rapcea a precizat că MTID este deschis pentru a modifica procentajul veniturilor destinate bugetelor locale.

În replică față de poziția anunțată de MTID, reprezentanții Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM) au cerut ca toate defalcările acumulate prin noul impozit pe autovehicule să fie transmise integral (100%) autorităților locale, urmând ca inegalitățile să fie acoperite ulterior prin transferuri suplimentare.

Banii Fondului Rutier sunt în mod evident insuficienți. Cum îi veți împărți? Este necesar de adoptat o metodologie transparentă, a menționat Virel Furdui, Directorul CALM.

Prezenți la audieri, și reprezentanții asociațiilor de business ai transportatorilor s-au pronunțat ferm în problematica finanțării drumurilor naționale și locale, cerând autorităților centrale să găsească forme de a impozita autovehiculele care circulă pe drumurile țării, în tranzit sau pe perioade mai lungi, și care nu achită un impozit pentru drumuri.

Dacă am impozita și transportatorii străini, am putea obține resurse suplimentare, care lipsesc acum în Fondul Rutier. Nu ar trebui să admitem ca de pe cei care plătesc să se scoată șapte piei, iar pe anumite categorii de transportatori să-i scutim de orice fel de impuneri fiscale. Credem că și transportul public ar trebui impozitat pentru că are un impact enorm asupra calității drumurilor naționale, a menționat Petru Mititiuc, reprezentând în cadrul acestei audieri Asociația Internațională a Transportatorilor Auto (AITA).

Veaceslav Ioniță, ex-președintele Comisiei parlamentare buget și finanțe, expertul IDIS, a declarat că dorința Guvernului central de a oferi autorităților locale o sursă suplimentară de venituri garantate pentru repararea și dezvoltarea drumurilor intravilane este salutabilă, dar aceste venituri nu trebuie să dubleze un impozit existent și trebuie să fie ușor de administrat.

Este evident că statul are obligația de a da curs unei reparații istorice, atribuind mai multe resurse autorităților locale din țară, care ar trebui să aibă competența legală și resursele financiare garantate pentru întreținerea, reparația și construcția de drumuri locale, exact după cum MTID poate gestiona venituri garantate din bugetul de stat, a menționat Ioniță.

În opinia expertului IDIS, aceste venituri ar trebui să fie alocate în baza unor norme legale, care asigură alocarea transparentă, echitabilă și nepolitizată a resurselor. Fondul Rutier Național trebuie să se orienteze spre veniturile acumulate din accize și alte taxe impuse posesorilor de autovehicule, iar taxa pentru utilizarea drumurilor de către posesorii de autovehicule înregistrate în RM, pe termen mediu, care trebuie să devină sursa de venit exclusiv a autorităților publice locale, pentru drumurile locale.

via | www.realitatea.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.