10
08 2015
678

Experți: Statul va suporta pierderi de sute de milioane de pe urma Pachetului Agricol votat în Parlament

Bugetul de stat va suporta pierderi colosale de pe urma punerii în aplicare a Pachetului Agricol votat recent în Parlament și nu-i va ajuta aproape deloc pe agricultori. Este una dintre concluziile experților de la Institutul de Politici și Reforme Europene, care au elaborat o Notă Analitică pe marginea noului pachet de legi.

Experţii consideră că acesta este populist, încalcă principiile economiei de piaţă şi contravine realităţii economice cu care se confruntă statul.

Taxa 0%

Impozitul pe venit pentru anul 2014, achitat de către producătorii agricoli, a fost de 32 mln lei. Cota zero la impozitul pe venit pentru întregul sectorul agricol menționat în proiect nu este sustenabilă din punct de vedere bugetar. În circumstanţele în care toţi producătorii agricoli vor reinvesti profitul înregistrat, statul va rata întreaga sumă a impozitului anterior achitat de către producătorii agricoli, ceea ce va însuma aproximativ 100 mil. lei timp de 3 ani.

În condiţiile scăderii veniturilor bugetare, oferirea facilităţilor fiscale nu poate fi justificată și gaura nou creată în buget va trebui să fie acoperită din contul celorlalţi cetăţeni, se mai spune în nota analitică a institutului.

Creditul agricol

Astăzi, băncile atrag depozite la 15-16% anual (înainte ca rata de bază a BNM să fie majorată la 17.5%). Rata rezervelor obligatorii pentru resursele atrase în lei moldoveneşti constituie 22% şi va crește la 26%, începând cu data de 8 august, iar din septembrie — la 32%. Respectiv, din 100 de lei atraşi, banca poate utiliza pentru creditare numai 68 de lei. Astfel, costul real al resurselor atrase în lei este 16/68 = 23,5%, pe când proiectul de hotărâre prevede că băncile vor acorda creditele agricole la o rată de 12,5% anual (rata de bază a BNM, minus 5 puncte procentuale).

Pe parcursul anului 2014, portofoliul de credite acordate agriculturii a crescut cu circa 380 mil. lei. Dacă se va păstra aceeaşi dinamică a creditării, atunci fiecare 1% subvenţionat direct sau indirect de stat va cauza o reducere a veniturilor la buget cu 3,8 mil lei. În condiţiile în care politica monetară a BNM este una extrem de restrictivă, s-ar putea ca ratele dobânzii la creditele bancare să atingă nivelul de 25-30% anual, în aceste condiţii volumul subvenţionărilor la dobânzi pentru creditele agricole va constitui 45-65 mil. lei anual. La fel, este incert mecanismul de identificare şi stabilire a ratei comerciale pentru bănci, prin urmare se creează o incertitudine în determinarea exactă a subvenţiilor/facilităţilor fiscale.

O altă problemă majoră a pachetului agricol, este distorsiunea pe care prevederile acestor legi o vor cauza pe piaţă serviciilor financiare. Pe lângă promovarea unui comportament preferenţial faţă de un grup de agenţi economici, introducerea creditului agricol doar pentru sistemul bancar, fără ca acesta să fie valabil şi pe segmentul organizaţiilor de microfinanţare, dă dovadă de atitudinea părtinitoare a Parlamentului față de bănci, afirmă experții.

În concluzie, ei susțin că dacă Guvernul nu va elabora un mecanism eficient şi funcţional, care să acopere toate pierderile suportate de bănci în procesul de acordare a creditului agricol, se va atinge obiectivul exact invers celui intenţionat: băncile vor înceta definitiv să finanţeze agricultorii.

Drept soluții de alternativă, IPRE propune crearea unui fond de garanție pentru agricultori, oferirea subvenţiilor directe la plata dobânzii pentru agricultorii care accesează credite pentru irigare, precum și punerea în aplicare a programelor existente.



via | agora.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.