Новости

Contactless Business in RM: etapa consultărilor publice

Inițierea unei afaceri la distanță va fi posibilă datorită digitalizării mai multor procese, cum ar fi identificarea unei persoane fizice sau încheierea contractelor de muncă în format electronic.

 

Ministerul Economiei  a elaborat și propune pentru consultări publice proiectul de lege cu privire la modificarea unor acte normative (Inițiativa „Desfășurarea afacerilor la distanță în RM /Contactless Business in RM”). Menționăm, prevederile proiectului sunt propuse în contextul realizării Foii de parcurs pentru impulsionarea procesului de digitizare a economiei naționale și dezvoltare a comerțului electronic, dezvoltată pe platforma Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru cu suportul comunității de afaceri și a partenerilor de dezvoltare.

 

Astfel, în legislația națională va apărea actul notarial în formă de document electronic, care se întocmește dacă notarul și toți participanții sunt de acord, asigură prezența simultană și pot comunica față în față prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare și dețin semnătura electronică calificată. Semnătura electronică calificată a notarului, aplicată pe actul notarial electronic, va substitui ștampila și semnătura olografă a acestuia.

 

Actele semnate astfel vor permite digitalizarea diferitor procese tradiționale, cum ar fi inițierea afacerii la distanță, încheierea contractelor de muncă, asigurarea interacțiunii între autoritățile publice/organizațiile private și persoane fizice/ juridice fără prezența fizică și/sau necesitatea prezentării documentelor și actelor pe suport de hârtie.

 

Cheltuielile efectuate pentru investiții necesare desfășurării activității electronice notariale se deduc din veniturile brute ale notarilor pentru o durată de 3 ani de la punerea în aplicare a prevederilor legii. Actele notariale în formă de document electronic se vor întocmi în mod gradual, iar contractele sub formă de document electronic se vor autentifica doar dacă au fost create condițiile tehnice pentru înregistrarea provizorie de către notar a drepturilor dobândite în temeiul acestora.

 

În același timp, în scopul stimulării investițiilor și promovării interacțiunii directe între investitorii străini și prestatorii de servicii publice, Guvernul va asigura disponibilitatea Registrului de stat al serviciilor publice, precum și a informațiilor, formularelor, instrucțiunilor, cererilor și altor documente necesare prestării respectivelor servicii, necesare activității investiționale și antreprenoriale, în limba engleză.

Totodată, Legea nr.200/2010 privind regimul străinilor în RM va fi completată cu un articol ce va reglementa identificarea inițială a străinilor în baza actelor de identitate, cu prezența fizică sau prin utilizarea mijloacelor electronice, prin atribuirea identificatorului unic al persoanei fizice (IDNP) și fără eliberarea actelor de identitate.

 

Străinul care a trecut procesul de identificare inițială va fi în drept să presteze muncă fără obținerea unei vize, a dreptului de aflare sau a dreptului de ședere provizorie în scop de muncă și a unui permis de ședere provizorie cu condiția îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții:

  • lucrătorul imigrant deține identificatorul unic al persoanei fizice (IDNP) și identitatea electronică în condițiile legii;
  • lucrătorul imigrant nu se află și nu se va afla pe durata prestării muncii pe teritoriul RM pentru o perioadă mai mare de 183 de zile pe parcursul anului fiscal;
  • lucrătorul imigrant nu are calitatea de rezident fiscal al RM în condițiile Codului fiscal al RM;
  • munca se prestează în baza contractului individual de muncă încheiat în formă de document electronic, semnat cu semnătura electronică calificată.

 

O altă modificare importantă inclusă în proiect ține de scutirea angajaților străini, care au trecut procesul de identificare inițială, de la plata contribuțiilor de asigurare socială și a primelor de asigurare medicală obligatorie, fapt care, în opinia autorilor, va spori atractivitatea angajării în RM a persoanelor interesate.

 

Totodată, pentru a soluționa problema ce vizează securitatea și sănătatea în muncă a lucrătorilor de la distanță, se propune ajustarea Legii nr. 186/2008 securității și sănătății în muncă, astfel încât prevederile documentului să fie aplicate în limitele și condițiile convenite de comun acord cu angajatorul, fiind stipulate în contractul individual de muncă. Astfel, angajatorul va avea obligația să delimiteze și să stabilească prin contractul individual de muncă, de comun acord cu lucrătorul care prestează munca la distanța, atribuțiile de securitate și sănătate în muncă care îi revin angajatorului și cele care îi revin lucrătorului.

 

Prevederile ar putea intra în vigoare peste 3 luni de la data publicării legii în MO.

author icon

Марина Кэлдаре

Учреждения:

Министерство экономики | Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"

700 просмотры

Дата публикации:

15 Февраль /2023 07:59

Тематика:

Новости

Ключевые слова

Semnătura electronică | business | angajare | nerezident

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon