Новости

Determinarea ratei de rentabilitate pentru operatorii sistemului public de alimentare cu apă

În cazul ajustării tarifelor reglementate pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de producere și/sau transportare a apei în vederea redistribuirii, pentru serviciul public de canalizare și epurare a apelor uzate în decursul anului de gestiune, devierile tarifare formate de la începutul anului de gestiune până la momentul ajustării tarifelor reglementate vor fi incluse în calculul tarifelor ajustate în cuantum ca să asigure cel puţin acoperirea cheltuielilor justificate, care vor fi suportate de operator din momentul ajustării tarifelor până la sfârșitul anului de gestiune.

 

Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE) a elaborat proiectul hotărârii ce vine cu modificări la Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate (Metodologia), aprobată prin Hotărârea Consiliului de administraţie al ANRE nr. 489/2019. Documentul a fost inclus pe ordinea de zi a ședinței Grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător.

 

Autorii proiectului susțin că modificările propuse la Metodologie vor asigura aprobarea şi aplicarea tarifelor care vor acoperi consumurile şi cheltuielile justificate ale operatorilor necesare pentru desfăşurarea activităţii şi recuperarea mijloacelor financiare investite în dezvoltarea şi renovarea infrastructurii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare. Totodată, subiecților le va fi oferită posibilitatea de a prezenta solicitări argumentate pentru modificarea cheltuielilor de bază în limitele ciclului alternat de 5 ani. Implementarea noilor prevederi va optimiza cheltuielile operatorilor, asigurând premisele pentru efectuarea investiţiilor necesare pentru dezvoltare, renovare şi modernizare a respectivelor sisteme publice.

 

Proiectul propune ca, în cazul în care într-un an de reglementare ajustarea cheltuielilor materiale şi a cheltuielilor de întreţinere şi exploatare a sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare la factorii de influenţă (indicele preţurilor de consum, lungimea reţelelor publice de alimentare cu apă/de canalizare) nu va fi suficientă pentru acoperirea cheltuielilor materiale, de exploatare şi întreţinere ale operatorului ce derivă din creşterea preţurilor la materiale și servicii prestate de terţi, autoritatea care avizează/aprobă tarifele, la prezentarea solicitării argumentate a operatorului, va examina şi va lua în calcul excedentul cheltuielilor materiale şi a celor de întreţinere şi exploatare a sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare.

În scopul motivării titularilor de licenţe de a asigura continuitatea furnizării/prestării serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare şi în scopul asigurării cu surse pentru efectuarea investiţiilor în modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare, se propune și majorarea cotei de rentabilitate de la 3% la 5%. Această, în opinia experților, va permite acoperirea de către operatori a cheltuielilor justificate pentru desfăşurarea activităţii eficiente.

 

Potrivit autorilor, prin modificarea Metodologiei nu au fost identificate riscuri care ar conduce la eşecul implementării actului normativ, din contra, vor fi excluse prevederile care nu ţin de responsabilitatea operatorilor, condiţia privind înregistrarea infrastructurii tehnico-edilitare pentru a include redevenţa în tarife, deoarece această atribuţie revine autorităţilor administraţiei publice locale.

În cazul ajustării tarifelor reglementate pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de producere și/sau transportare a apei în vederea redistribuirii, pentru serviciul public de canalizare și epurare a apelor uzate în decursul anului de gestiune, devierile tarifare formate de la începutul anului de gestiune până la momentul ajustării tarifelor reglementate vor fi incluse în calculul tarifelor ajustate în cuantum ca să asigure cel puţin acoperirea cheltuielilor justificate, care vor fi suportate de operator din momentul ajustării tarifelor până la sfârșitul anului de gestiune.

 

Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE) a elaborat proiectul hotărârii ce vine cu modificări la Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate (Metodologia), aprobată prin Hotărârea Consiliului de administraţie al ANRE nr. 489/2019. Documentul a fost inclus pe ordinea de zi a ședinței Grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător.

 

Autorii proiectului susțin că modificările propuse la Metodologie vor asigura aprobarea şi aplicarea tarifelor care vor acoperi consumurile şi cheltuielile justificate ale operatorilor necesare pentru desfăşurarea activităţii şi recuperarea mijloacelor financiare investite în dezvoltarea şi renovarea infrastructurii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare. Totodată, subiecților le va fi oferită posibilitatea de a prezenta solicitări argumentate pentru modificarea cheltuielilor de bază în limitele ciclului alternat de 5 ani. Implementarea noilor prevederi va optimiza cheltuielile operatorilor, asigurând premisele pentru efectuarea investiţiilor necesare pentru dezvoltare, renovare şi modernizare a respectivelor sisteme publice.

 

Proiectul propune ca, în cazul în care într-un an de reglementare ajustarea cheltuielilor materiale şi a cheltuielilor de întreţinere şi exploatare a sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare la factorii de influenţă (indicele preţurilor de consum, lungimea reţelelor publice de alimentare cu apă/de canalizare) nu va fi suficientă pentru acoperirea cheltuielilor materiale, de exploatare şi întreţinere ale operatorului ce derivă din creşterea preţurilor la materiale și servicii prestate de terţi, autoritatea care avizează/aprobă tarifele, la prezentarea solicitării argumentate a operatorului, va examina şi va lua în calcul excedentul cheltuielilor materiale şi a celor de întreţinere şi exploatare a sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare.

În scopul motivării titularilor de licenţe de a asigura continuitatea furnizării/prestării serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare şi în scopul asigurării cu surse pentru efectuarea investiţiilor în modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare, se propune și majorarea cotei de rentabilitate de la 3% la 5%. Această, în opinia experților, va permite acoperirea de către operatori a cheltuielilor justificate pentru desfăşurarea activităţii eficiente.

 

Potrivit autorilor, prin modificarea Metodologiei nu au fost identificate riscuri care ar conduce la eşecul implementării actului normativ, din contra, vor fi excluse prevederile care nu ţin de responsabilitatea operatorilor, condiţia privind înregistrarea infrastructurii tehnico-edilitare pentru a include redevenţa în tarife, deoarece această atribuţie revine autorităţilor administraţiei publice locale.

Tatiana Smeșnaia

Учреждения:

Национальное агентство по регулированию в энергетике Республики Молдова (НАРЭ) | Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"

927 просмотры

Дата публикации:

02 Ноябрь /2022 07:59

Catalogul tematic

Новости | Новости

Ключевые слова

ajustarea tarifelor | proiect de lege

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon