Новости
Raport privind evaluarea capacităților APL
- Procesul bugetar la nivelul UAT nu produce bugete credibile. La elaborarea bugetului local se aplică tehnici simpliste de prognozare a veniturilor şi cheltuielilor.
- Subestimarea şi supraestimarea veniturilor indică neajunsuri atât în prognozarea acestora, cât şi în mobilizarea şi colectarea lor.
- Fluctuaţia pronunţată a liniilor bugetare indică şi la politica fiscală neeficientă promovată de la nivelul APC caracterizată prin lipsa abordării strategice, promovarea insistentă şi brutală a intereselor politice şi de grup, modificări frecvente a legislaţiei pe parcursul anului fiscal, etc.
- La nivelul bugetelor locale analizate bugetarea este în exclusivitate liniară. Clasificarea pe programe şi clasificarea pe articole sensibile la dimensiunea de gen, reprezentând o inovaţie relativ recentă în Republica Moldova, este insuficient implementată la nivelul instituţiilor APC, cu atât mai puţin la nivelul APL de nivelul I.
- Bugetul local anual este unicul document de bază produs în cadrul calendarului bugetar la nivelul APL analizate. CBTM nu reprezintă un instrument real de planificare şi gestiune financiară la nivelul UAT, el fiind elaborat în exclusivitate superficial, doar pentru a raporta existenţa acestuia.
- Transparenţa relaţiilor fiscale între APL I, APL II şi APC este afectată de modificarea legislaţiei fiscale pe parcursul anului bugetar, întârzieri la comunicarea informaţiei bugetare de către MF şi/sau direcţia generală finanţe, întârzieri în alocarea transferurilor etc.
- Accesul publicului la principalele informaţii bugetare este puternic afectat din cauza lipsei paginii web şi altor instrumente de acest gen în majoritatea primăriilor analizate. În cazul primăriilor care au pagină web, sunt făcute publice doar informaţiile ce ţin de bugetul local aprobat. Nu sunt date publicităţii rapoartele privind auditul extern, informaţia aferentă contractelor de achiziţii publice etc.
- În UAT analizate participarea cetăţenilor la dezbaterea bugetului este limitată. În plus, calitatea audierilor publice este nesatisfăcătoare.
- În cazul localităţilor analizate nu există prognoze fiscale multianuale. Nu există legături între bugetele de investiţii şi estimările cheltuielilor pe termen mediu.
- Analizând funcţionarea legislaţiei fiscale la nivel local constatăm existenţa următoarelor probleme: asigurarea logistică slabă a perceptorului fiscal, lipsa tehnicii de calcul în majoritatea UAT de nivelul întâi, ce nu permite evidenţa strictă şi la zi a încasării impozitelor de la persoanele fizice din UAT. Nu există o reţea informaţională unică. Asigurarea informaţională slabă a APL nu permite acestora să intervină operativ în procesul de administrare a taxelor şi impozitelor locale. APL, responsabil de colectarea impozitelor şi taxelor locale nu are pârghii reale de a influenţa agenţii economici în achitarea impozitelor şi taxelor locale la timp.
- Deşi în ultimii ani sunt implementate măsuri de dezvoltare a serviciului de audit intern în instituţiile publice, la nivelul APL analizate nu există unităţi de audit intern.
- În APL de nivelul satelor şi comunelor, rolul consiliului local în audierea rapoartelor privind execuţia şi controlul bugetului local este limitat.
- Asigurarea nesatisfăcătoare cu specialişti financiari (atât sub aspect cantitativ, cât şi calitativ). Perfecţionarea insuficientă a cadrelor în domeniul managementului finanţelor publice locale şi colectării impozitelor şi taxelor locale.
Учреждения:
Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md" | Министерство финансов Республики Молдова
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Для дальнейшего улучшения качества и доступности поставленных посредством сайта услуг, просим оставить отзыв.
1776 просмотры
Дата публикации:
17 Март /2017 16:00
Catalogul tematic
Новости
Ключевые слова
Ministerul Finanţelor | raport | APL | specialisti financiar | control financiar
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии