Новости
Soluționarea alternativă a litigiilor în sectorul financiar: CNPF a lansat discuții
Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF), cu sprijinul programului USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA), a inițiat discuții privind dezvoltarea unui mecanism de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) dintre consumatori și prestatorii de servicii financiare. Un mecanism SAL oferă soluții mai rapide, fiind o procedură mai simplă și mai puțin costisitoare pentru părți decât acțiunile în instanță.
Această inițiativă se aliniază noilor prevederi ale Legii privind protecția consumatorilor, care transpun directivele europene ce impun necesitatea creării unor mecanisme de soluționare alternativă a litigiilor în toate sectoarele economice, pentru rezolvarea litigiilor dintre consumatori și profesioniști în afara instanțelor de judecată.
Conform bunelor practici din Uniunea Europeană, o entitate de soluționare alternativă a litigiilor trebuie să fie echitabilă, imparțială, independentă și transparentă. De obicei, în statele membre ale UE, durata de soluționare a litigiilor prin aceste mecanisme SAL este redusă la un termen ce nu depășește 90 de zile, comparativ cu lunile sau anii necesari pentru obținerea unei hotărâri definitive în instanțele de judecată.
Discuțiile inițiate de CNPF au ca scop consultarea viziunilor părților interesate în crearea unei soluții extrajudiciare de soluționare a litigiilor pentru clienții prestatorilor de servicii financiare, care să fie eficientă, transparentă și utilă atât clienților cât și prestatorilor de servicii financiare.
Dumitru Budianschi, Președintele CNPF a declarat: „Implementarea unui sistem de soluționare alternativă a litigiilor va oferi consumatorilor o cale mai scurtă pentru a-și apăra drepturile, în timp ce furnizorii de servicii financiare vor beneficia de o metodă eficientă de rezolvare a disputelor. De asemenea, prin instituirea mecanismului SAL se va reduce presiunea pe sistemul judecătoresc. Astfel, se va spori eficiența acestuia. Este un drum lung de parcurs și acest eveniment este doar primul pas. Cu siguranță vor urma un șir de alte discuții pe diverse aspecte. Vă invităm să participați activ în procesul de instituire a mecanismelor SAL pentru sectorul financiar. Doar prin dialog și cooperare vom reuși să găsim cea mai bună soluție, în interesul consumatorilor și furnizorilor”.
Cristina Bolun, Șefa Secției protecția consumatorilor și supravegherea pieței din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, a subliniat: „Alinierea la standardele europene în domeniul protecției consumatorilor este o prioritate pentru noi. Transpunerea Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor este un pas important în acest sens. Prin crearea unui mecanism extrajudiciar de soluționare a litigiilor, oferim consumatorilor o alternativă mai rapidă la instanțele de judecată. Ne dorim un sistem transparent, imparțial și independent, care să genereze încredere și să contribuie la o piață financiară mai echitabilă”.
Cristian Onica, Specialist Financiar, Proiectul USAID „Reforme Instituționale și Structurale în Republica Moldova”, a specificat: „Sistemul financiar din Republica Moldova se confruntă și în prezent cu o lipsă de încredere a consumatorilor, cauzată de crizele de imagine din 2014-2015. Într-un sondaj realizat recent, doar 35% dintre respondenți și-au exprimat încrederea în instituțiile financiare. Deși s-au depus eforturi pentru îmbunătățirea situației, consumatorii nu au încă o cale eficientă de soluționare a litigiilor cu furnizorii de servicii financiare decât în instanțele de judecată. Conform experiențelor internaționale, un mecanism SAL în domeniul financiar ar aduce eficiență și accesibilitate și ar ajuta la construirea încrederii în piață, însă este esențial ca toate părțile interesate să fie aliniate și să recunoască beneficiile sale”.
Учреждения:
Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Для дальнейшего улучшения качества и доступности поставленных посредством сайта услуг, просим оставить отзыв.
208 просмотры
Дата публикации:
01 Ноябрь /2024 07:42
Catalogul tematic
Новости
Ключевые слова
litigii | sectorul financiar | consumatori
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии