Новости

TAXCON 24, ediția a 5-a: noutăți fiscale, transpunerea directivelor UE, discuții cu mediul de business

Cele mai recente noutăți ale politicilor fiscale și vamale au fost discutate în cadrul TAXCON 24 - cea mai mare conferință internațională privind impozitarea din Moldova, organizată de Camera de Comerț Americană din Moldova,  la 19 septembrie curent.

 

TAXCON este o conferință dedicată atât comunității profesioniștilor naționali și regionali din comunitatea de afaceri, în special membrilor comunității AmCham, dar și autorităților publice, mediului academic și științific, precum și comunității partenerilor de dezvoltare, astfel, conectând specialiștii în domeniul fiscal, contabil, vamal, audit într-un mod profesionist și eficient.

 

Veronica Sirețeanu, Deputy Director of Advocacy and Business Development, AmCham Moldova: „TAXCON este despre oameni: oamenii care urcă în scenă, cei care îi urmaresc, dar si cei care stau în spatele organizarii evenimentului. Anume oamenii care vin an de an, în număr tot mai mare, și rămân fideli dorinței de a cunoaște ultimele noutăți si tendințe pe domeniul fiscal si domeniile aferente (vamal, contabilitate, raportare, relații de muncă, audit etc), acordând întrebări pe tot parcursul anului în cadrul comunității AmCham, cizelează și îmbunătățesc agenda evenimentelor anuale.  Discuțiile și informațiile auzite în cadrul TAXCON servesc drept inspirație pentru realizarea unor îmbunătățiri semnificative în procesele în care este implicat mediul de afaceri pe dimensiune fiscală sau chiar contribuie la îmbunătățirea directă a cadrului legal, făcând din TAXCON un eveniment profesional de avangardă, un "must go" pentru orice profesionist sau entuziast fiscal”.

 

Autoritățile mizează pe suportul businessului în procesul de transpunere a directivelor europene în legislația națională, în contextul aderării țării noastre la Uniunea Europeană. Totodată, o prioritate pentru autorități este să ofere businessului previzibilitate maximă în procesul de modificare a legislației, iar un pas în acest sens este și elaborarea de către Ministerul Finanțelor și aprobarea, în ultimii ani, a politicii bugetar-fiscale și vamale, în termenul prevăzut de Calendarul bugetar.

 

Victoria Belous, ministra Finanțelor: „Pentru Ministerul Finanțelor este important să creem un mediu de business atractiv în Republica Moldova, să facem transparență și claritate în procesul de aplicare a legislației fiscale. Majoritatea încasărilor la bugetul public național le avem astăzi ca urmare a conformării benevole a contribuabililor, aceasta fiind și prioritatea noastră, pe care dorim să o implementăm în orice proces. Procesul de conformare și comunicare până a se ajunge la impunerea măsurilor de constrângere trebuie să fie prioritatea organului fiscal și organului vamal.

Suntem într-o perioadă foarte imporantă în care țara noastră se pregătește de integrarea în UE, iar noi ne-am asumat transpunerea directivelor europene în legislația fiscală națională. Lucrăm în permanență pe acest aspect, fiind un efort foarte mare, dar luând în considerare faptul că activitățile de business sunt foarte diverse, solicităm mediului de afaceri să ne comunice despre acele segmente pe care le consideră problematice. Dorința nostră este ca procesul de transpunere și tranziție să fie cât mai comod pentru contribuabili, deoarece dvs reprezentanți sursa de venit a acestei țări, sursa de stabilitate a proceselor și sursa de reforme în Republica Moldova”.

 

Extinderea spectrului de venituri neimpozabile, revizuirea spectrului de cheltuieli deductibile efectuate în raport cu un angajat, majorarea scutirilor acordate persoanelor fizice, în vederea atenuării impactului inflației asupra veniturilor cetățenilor, introducerea în legislație a conceptului de stock option plan – sunt câteva din noutățile politicii fiscale 2025, document publicat în Monitorul Oficial la 15 august curent. Mai multe detalii aici.

Cristina IXARI, secretar de stat, Ministerul Finanțelor: „Scopul politicii bugetar-fiscale pentru anul 2025 a fost de a îmbunătăți cadrul fiscal deja existent, dar și de a aduce anumite simplificări. Politica a fost direcționată social spre a susține persoanele fizice, cum ar fi majorarea scutirilor acordate acestora sau dreptul de deducere a cheltuielilor de studii pentru copii. Totodată, ne-am gândit să susținem și să dezvoltăm educația financiară a cetățenilor prin acordarea posibilității de a investi în VMS – astfel veniturile persoanelor fizice rezidente obținute sub formă de creștere de capital sau dobânzi aferente VMS nu vor fi impozitate”.

 

Simplificarea activității de antreprenoriat și digitalizarea serviciilor fiscale sunt printre cele mai importante obiective ale autorității fiscale. Aici este de menționat faptul că aproape 74% din serviciile fiscale sunt prestate în format digital, ceea ce va permite businessului să beneficieze în mod operativ de diferite confirmări și certificări necesare în procesul de activitate. Totodată, un subiect important pe agenda Serviciului Fiscal de Stat este implementarea principiului prețurilor de transfer

 

Olga Golban, director Serviciul Fiscal de Stat: „Autoritatea fiscală depus efort să ofere claritate asupra tranzacțiilor pasibile a fi raportate către autoritatea fiscală. „A fost amânată aplicarea sancțiunilor astfel oferindu-se o perioadă de grație, o perioada în care să învățăm împreună cum corect să aplicăm acest principiu și să respectăm regulile care sunt deja utilizate pe larg la nivel internațional. Am introdus în legislație și aspecte legate de introducerea acordului de preț în avans. Am fost susținuți și de partenerii internaționali care sunt în suportul SFS în acest sens, iar implementarea acestui instrument va fi în favoarea agentului economic”.

 

Implementarea noului Cod vamal nr.95/2021, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2024, pe lângă faptul că a transpus prevederile Regulamentului nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, fiind un angajament asumat de către RM prin Acordul de asociere, acesta a avut ca scop și facilitarea comerțului internațional în conformitate cu Acordul privind facilitarea comerțului, la care RM este parte din 2017. Totuși, în procesul de implementare al noului Cod Vamal, au fost și anumite provocări pentru business

 

Lidia Ababii, director adjunct, Serviciul Vamal: „Unele sectoarele economice au resimțit cel mai mult impactul Noului Cod, cum ar fi operatorii economici care fac parte din industria procesatoare, pentru că noul Cod vamal impune garantarea eventualei obligații vamale care apare la importul temporar al mărfii pentru prelucrare, ceea ce era exonerat învechea legislație și din care considerente au fost necesare ajustări a legislației prin care s-a făcut excepție de la această normă pe o perioadă de până la 31 decembrie 2027. Serviciului Vamal contiună să depună efporturi pentru facilitarea comerțului, astfel, pe domeniul digitalizării a fost elaborată Strategia Națională privind modernizarea și armonizarea sistemelor informaționale vamale în conformitate cu sistemele informatice ale Uniunii Europene pentru anii 2024-2027. Aceasta prevede aspecte de ajustare și modernizare a sistemelor informaționale existente, implementarea noilor sisteme informaționale, automatizarea proceselor, extinderea schimbului de date, aplicarea instrumentelor digitale în activitatea analitică și investigativă, precum și îmbunătățirea managementului riscurilor, pentru a atinge obiectivele-țintă”.

 

 

Cea de-a 5-a ediție a conferinței TAXCON 24 a fost susținută de PwC Moldova și Gebauer & Griller Moldova, iar Monitorul FISC.MD este partenerul media al evenimentului.

 

Edițiile anterioare ale evenimentului pot fi urmărite aici.

 

 

 

 

 

 

Cele mai recente noutăți ale politicilor fiscale și vamale au fost discutate în cadrul TAXCON 24 - cea mai mare conferință internațională privind impozitarea din Moldova, organizată de Camera de Comerț Americană din Moldova.

 

TAXCON este o conferință dedicată atât comunității profesioniștilor naționali și regionali din comunitatea de afaceri, în special membrilor comunității AmCham, dar și autorităților publice, mediului academic și științific, precum și comunității partenerilor de dezvoltare, astfel, conectând specialiștii în domeniul fiscal, contabil, vamal, audit într-un mod profesionist și eficient.

 

Veronica Sirețeanu, Deputy Director of Advocacy and Business Development, AmCham Moldova: „TAXCON este despre oameni: oamenii care urcă în scenă, cei care îi urmaresc, dar si cei care stau în spatele organizarii evenimentului. Anume oamenii care vin an de an, în număr tot mai mare, și rămân fideli dorinței de a cunoaște ultimele noutăți si tendințe pe domeniul fiscal si domeniile aferente (vamal, contabilitate, raportare, relații de muncă, audit etc), acordând întrebări pe tot parcursul anului în cadrul comunității AmCham, cizelează și îmbunătățesc agenda evenimentelor anuale.  Discuțiile și informațiile auzite în cadrul TAXCON servesc drept inspirație pentru realizarea unor îmbunătățiri semnificative în procesele în care este implicat mediul de afaceri pe dimensiune fiscală sau chiar contribuie la îmbunătățirea directă a cadrului legal, făcând din TAXCON un eveniment profesional de avangardă, un "must go" pentru orice profesionist sau entuziast fiscal”.

 

Autoritățile mizează pe suportul businessului în procesul de transpunere a directivelor europene în legislația națională, în contextul aderării țării noastre la Uniunea Europeană. Totodată, o prioritate pentru autorități este să ofere businessului previzibilitate maximă în procesul de modificare a legislației, iar un pas în acest sens este și elaborarea de către Ministerul Finanțelor și aprobarea, în ultimii ani, a politicii bugetar-fiscale și vamale, în termenul prevăzut de Calendarul bugetar.

 

Victoria Belous, ministra Finanțelor: „Pentru Ministerul Finanțelor este important să creem un mediu de business atractiv în Republica Moldova, să facem transparență și claritate în procesul de aplicare a legislației fiscale. Majoritatea încasărilor la bugetul public național le avem astăzi ca urmare a conformării benevole a contribuabililor, aceasta fiind și prioritatea noastră, pe care dorim să o implementăm în orice proces. Procesul de conformare și comunicare până a se ajunge la impunerea măsurilor de constrângere trebuie să fie prioritatea organului fiscal și organului vamal.

Suntem într-o perioadă foarte imporantă în care țara noastră se pregătește de integrarea în UE, iar noi ne-am asumat transpunerea directivelor europene în legislația fiscală națională. Lucrăm în permanență pe acest aspect, fiind un efort foarte mare, dar luând în considerare faptul că activitățile de business sunt foarte diverse, solicităm mediului de afaceri să ne comunice despre acele segmente pe care le consideră problematice. Dorința nostră este ca procesul de transpunere și tranziție să fie cât mai comod pentru contribuabili, deoarece dvs reprezentanți sursa de venit a acestei țări, sursa de stabilitate a proceselor și sursa de reforme în Republica Moldova”.

 

Extinderea spectrului de venituri neimpozabile, revizuirea spectrului de cheltuieli deductibile efectuate în raport cu un angajat, majorarea scutirilor acordate persoanelor fizice, în vederea atenuării impactului inflației asupra veniturilor cetățenilor, introducerea în legislație a conceptului de stock option plan – sunt câteva din noutățile politicii fiscale 2025, document publicat în Monitorul Oficial la 15 august curent. Mai multe detalii aici.

Cristina IXARI, secretar de stat, Ministerul Finanțelor: „Scopul politicii bugetar-fiscale pentru anul 2025 a fost de a îmbunătăți cadrul fiscal deja existent, dar și de a aduce anumite simplificări. Politica a fost direcționată social spre a susține persoanele fizice, cum ar fi majorarea scutirilor acordate acestora sau dreptul de deducere a cheltuielilor de studii pentru copii. Totodată, ne-am gândit să susținem și să dezvoltăm educația financiară a cetățenilor prin acordarea posibilității de a investi în VMS – astfel veniturile persoanelor fizice rezidente obținute sub formă de creștere de capital sau dobânzi aferente VMS nu vor fi impozitate”.

 

Simplificarea activității de antreprenoriat și digitalizarea serviciilor fiscale sunt printre cele mai importante obiective ale autorității fiscale. Aici este de menționat faptul că aproape 74% din serviciile fiscale sunt prestate în format digital, ceea ce va permite businessului să beneficieze în mod operativ de diferite confirmări și certificări necesare în procesul de activitate. Totodată, un subiect important pe agenda Serviciului Fiscal de Stat este implementarea principiului prețurilor de transfer

 

Olga Golban, director Serviciul Fiscal de Stat: „Autoritatea fiscală depus efort să ofere claritate asupra tranzacțiilor pasibile a fi raportate către autoritatea fiscală. „A fost amânată aplicarea sancțiunilor astfel oferindu-se o perioadă de grație, o perioada în care să învățăm împreună cum corect să aplicăm acest principiu și să respectăm regulile care sunt deja utilizate pe larg la nivel internațional. Am introdus în legislație și aspecte legate de introducerea acordului de preț în avans. Am fost susținuți și de partenerii internaționali care sunt în suportul SFS în acest sens, iar implementarea acestui instrument va fi în favoarea agentului economic”.

 

Implementarea noului Cod vamal nr.95/2021, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2024, pe lângă faptul că a transpus prevederile Regulamentului nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, fiind un angajament asumat de către RM prin Acordul de asociere, acesta a avut ca scop și facilitarea comerțului internațional în conformitate cu Acordul privind facilitarea comerțului, la care RM este parte din 2017. Totuși, în procesul de implementare al noului Cod Vamal, au fost și anumite provocări pentru business

 

Lidia Ababii, director adjunct, Serviciul Vamal: „Unele sectoarele economice au resimțit cel mai mult impactul Noului Cod, cum ar fi operatorii economici care fac parte din industria procesatoare, pentru că noul Cod vamal impune garantarea eventualei obligații vamale care apare la importul temporar al mărfii pentru prelucrare, ceea ce era exonerat învechea legislație și din care considerente au fost necesare ajustări a legislației prin care s-a făcut excepție de la această normă pe o perioadă de până la 31 decembrie 2027. Serviciului Vamal contiună să depună efporturi pentru facilitarea comerțului, astfel, pe domeniul digitalizării a fost elaborată Strategia Națională privind modernizarea și armonizarea sistemelor informaționale vamale în conformitate cu sistemele informatice ale Uniunii Europene pentru anii 2024-2027. Aceasta prevede aspecte de ajustare și modernizare a sistemelor informaționale existente, implementarea noilor sisteme informaționale, automatizarea proceselor, extinderea schimbului de date, aplicarea instrumentelor digitale în activitatea analitică și investigativă, precum și îmbunătățirea managementului riscurilor, pentru a atinge obiectivele-țintă”.

 

 

Cea de-a 5-a ediție a conferinței TAXCON 24 a fost susținută de PwC Moldova și Gebauer & Griller Moldova, iar Monitorul FISC.MD este partenerul media al evenimentului.

 

Edițiile anterioare ale evenimentului pot fi urmărite aici.

 

 

author icon

Марина Кэлдаре

Учреждения:

Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"

401 просмотры

Дата публикации:

20 Сентябрь /2024 08:43

Catalogul tematic

Налоговые новости

Ключевые слова

preturi de transfer | RM-UE | Codul vamal | fiscalitate

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon