Analitica și statistica

Indicele încrederii consumatorilor înregistrează cele mai joase cote de la începutul anului

Încrederea consumatorilor a coborît în lunile septembrie-octombrie la cele mai joase cote din acest an, 62 de puncte, potrivit indicelui elaborat de IDIS „Viitorul”. Indicele Încrederii Consumatorului reflectă percepția generală a populației privind situația financiară personală curentă și așteptările pentru viitorul apropiat, informează Moldpres. Certitudinea că populația va fi capabilă să facă față necesităților curente de consum, cu mijloacele financiare disponibile, se plasează mult sub medie (62 puncte pe o scară de la 0 la 200), notează autorii studiului Diana Enachi și Viorica Rusu. Potrivit experților, scăderea puternică a încrederii consumatorului, cu 23 puncte timp de cîteva luni, se explică prin ”instabilitatea politică, protestele din țară, creșterea prețurilor de consum (produse alimentare, tarife, credite) cu 13,2 la sută faţă de octombrie 2014, reducerea cu peste 30 la sută a transferurilor de peste hotare, salarii și plăți sociale care nu mai țin ritmul evoluției prețurilor”. Actualmente, această metodă de diagnostic a situației economice este utilizată în peste 100 de ţări din întreaga lume, fiind o alternativă la statisticele oficiale de estimare a mediului socio-economic actual şi de perspectivă. Atunci cînd încrederea în economie este mai mare, consumatorii sînt dispuși să cheltuiască, fapt ce indică o economie sănătoasă. Dimpotrivă, atunci cînd încrederea este la un nivel scăzut, consumatorii sînt dispuși mai mult să facă economii decît cheltuieli, ceea ce denotă că există probleme în economie. Așteptările financiare ale populației sînt și ”mai pesimiste” și se plasează la un nivel mai jos decît cel ce asigură un trai decent (58 puncte pe o scară de la 0 la 200). Se constată o dependență între vîrsta respondenților și așteptările financiare ale gospodăriilor casnice, astfel odată cu înaintarea în vîrstă, așteptările consumatorilor devin din ce în ce mai pesimiste, apreciază economiștii. Potrivit studiului, situația economică generală din țară este apreciată drept lipsită de siguranță, încredere și, chiar deplorabilă, care nu asigură un nivel de trai decent. Mai mult ca atît, aceasta s-a înrăutățit și mai mult față de începutul și mijlocul anului curent (depreciindu-se de la 58 la 40 puncte). Pe de altă parte, consumatorii se așteaptă la o creștere în continuare a prețurilor și la schimbări pe piața muncii. Analiştii avertizează că scăderea optimismului din rîndul populaţiei ar putea duce la cheltuieli de consum mai mici. Predispoziția de a procura bunuri (asigurarea locuinței cu mobilă, electrocasnice etc.) este una foarte scăzută. La nivel global, indicele încrederii consumatorului a atins nivelul de 99 puncte în trimestrul trei, ceea ce reprezintă cea mai mare creștere din 2006. În Ucraina, Indicele Încrederii Consumatorului în trimestrul trei a fost de 51 puncte, Rusia – 74 puncte, în România – 84 puncte. Indicele Încrederii Consumatorului a fost realizat cu suportul Centrului de Investigaţii Sociologice şi Studii de Marketing ”CBS –AXA”, pe un eșantion de 1108 persoane, reprezentativ la nivel național, cu o marjă de eroare de 3 la sută.

via | moldpres.md

923 vizualizări

Data publicării:

01 Decembrie /2015 12:30

Domeniu:

Noutăți

Etichete:

increderea consumatorilor | IDIS Viitorul | populatie

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon