Știri

O misiune de succes în Țările Baltice poate spori exporturile pe piața nordică

Zeci de întrevederi B2B, vizite la producători, importatori și distribuitori, mai multe forumuri de afaceri bilaterale, precum și participarea la Forumul de afaceri al Parteneriatului Estic, la Riga. Toate acestea au făcut parte din meniul unui roadshow organizat de Camera de Comerț și Industrie în cele trei țări baltice pentru un șir de companii moldovenești din domeniul industriei alimentare și a celei textile. Președintele Camerei de Comerț și Industrie, Valeriu Lazăr, a declarat în cadrul unuia dintre forumuri ce s-au desfășurat în cele trei țări că, spre deosebire de țările baltice care s-au integrat și politic și economic, Uniunea Europeană a oferit Moldovei posibilitatea de integrare economică, realizarea cu succes a acesteia constituind o premisă pentru viitoarea integrare politică. Camera de Comerț și Industrie a Moldovei își propune să fie una dintre instituțiile lider de suport pentru afaceri în procesul de integrare economică, iar experiența țărilor baltice ne poate fi de mare ajutor în accelerarea conformării la regulile Uniunii Europene, a declarat Valeriu Lazăr. Oficialul a subliniat că țările baltice sunt interesante ca piețe de desfacere pentru produsele moldovenești, dar pot deveni și un cap de pod, prin infrastructura portuară dezvoltată și relațiile comerciale tradiționale, pentru exportul în țările nordice. La Vilnius, Lituania, companiile moldovenești au vizitat cei mai mari importatori și distribuitori de produse alimentare și nealimentare, cum ar fi Maxima Lt, Bambona, dar și piețele agricole. Managerii rețelei Maxima, care deja comercializează vinuri din Moldova, au informa despre condițiile de acces pe raft și s-au arătat interesați de extinderea gamei de produse importate din țara noastră. Majoritatea companiilor moldovenești au stabilit contacte cu potențiali parteneri din țările baltice, convenind asupra expedierii mostrelor și organizarea, în viitorul apropiat, a vizitelor de afaceri în Moldova, pentru semnarea contractelor. Printre altele, Aqvila Group a convenit deja asupra unui contract de livrare a covoarelor în Lituania. În cadrul misiunii, am avut întâlniri cu șapte companii interesate de mierea moldovenească, dar și de alte produse ale noastre. Noi suntem gata să asigurăm documentar atât calitatea necesară, pentru că deja exportăm în Franța și Germania, dar și cantitățile de miere solicitate de baltici. Anul acesta am procurat stupi supraetajați moderni, pentru a extinde producția, și un laborator propriu pentru a urmări calitatea mierii, spune Ion Coșneanu, proprietar și director al celui mai mare exportator de miere de albine din Moldova, Kenvetov. Olesea Vulpe, manager la Vulpe E, producător agricol cu cca 1200 de hectare de teren în Cahul, spune că a simțit în țările baltice un interes special față de produsele moldovenești. „Până în prezent, întreprinderea noastră desface producția pe piața internă, iar dacă în urma acestei misiuni vom începe să exportăm, ne vom crește marja de profit esențial, deoarece prețurile aici sunt mai mari decât în Moldova", spune Olesea Vulpe. La Tallinn, companiile moldovenești din domeniul industriei ușoare au vizitat fabrica Baltika Group, cu o istorie de peste 80 de ani, care deține 5 branduri vestimentare, distribuite în 127 de magazine din 25 de țări. Vitalie Burlacu, director al Bitprogram SC, deținător al brandului de marochinărie „Vitalie Burlacu", spune că liniile de producție fiind flexibile, permit adaptarea la cerințele clientului și creșterea volumului producției de până la cinci ori într-un termen scurt. Cei de la Baltika Group sunt interesați de diverse accesorii pentru colecțiile lor. Le-am arătat mostre, iar în curând le voi trimite o partidă mai mare și vom discuta condițiile de livrare. De asemenea, am vizitat supermarkete în Letonia și Estonia, unde am examinat condițiile de intrare pe piață, care pot fi prin distribuitori autorizați sau cu un butic propriu. Vom continua discuțiile. De menționat că în cadrul Proiectului „DCFTA. Informarea și consolidarea capacităților operatorilor economici", CCI și EBA au organizat o serie de seminare pe tematici relevante exportului în Uniunea Europeană în condițiile Acordului de Comerț Liber Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA), susținute de lectori internaționali și locali. Printre acestea s-au numărat cursuri pe tematica contractelor internaționale, certificării produselor la export, identificarea partenerilor externi pentru produsele textile, tehnici de negociere și vânzări, fiind finanțate de către Guvernul Suediei prin intermediul Corporației Financiare Internaționale (IFC). Misiunea de afaceri în Țările Baltice s-a desfășurat în cadrul Proiectului „DCFTA. Informarea și consolidarea capacităților operatorilor economici" și Proiectul East Invest. În luna iunie, CCI va organiza, în cadrul proiectului, o misiune de afaceri la Milano, pentru participarea operatorilor economici la Expoziția Mondială 2015. În cadrul acestei misiuni vor fi desfășurate întâlniri B2B ce vor fi organizate în pavilionul RM, înscriindu-se în programul de afaceri al RM la Milano - Expo 2015, de asemeenea, vizite la întreprinderi din domeniul textilelor și procesării produselor alimentare, forumuri de afaceri și, desigur, vizitarea pavilioanelor altor țări participante la Expoziția Mondială. În cadrul evenimentelor prilejuite de Summitul Vecinătății Estice, care s-a desfășurat la Riga, Letonia, Comisia Europeana a lansat Proiectul „EastInvest 2”, prin care și-a extins susţinerea pentru organizaţiile de suport a afacerilor mici şi mijlocii (SMEs) în parteneriatul ţărilor East Invest ( Armenia, Azerbaijan, Belorusia, Georgia, Moldova, Ucraina). Conferinţa de lansare oficială a avut loc pe 20 mai în Riga, unde 90 de organizaţii de afaceri din Uniunea Europeană şi ţările din Parteneriatul Estic, s-au întâlnit pentru a explora posibilităţile de dezvoltare a afacerilor cu obiectivul de a promova dezvoltarea unui mediu economic propice şi creşterea competitivităţii în sectorul privat din Parteneriatul Estic. Implementarea proiectului East Invest 2, i-a fost încredinţată Camerei de Comerţ Europene (EUROCHAMBRES – Asociaţia Camerelor de Comerţ şi Industrie Europene) şi UEAPME ( Organizaţia Europeană a întreprinderilor mici, mijlocii şi meşteşugăreşti). Aceste organizaţii vor facilita training-urile pentru sprijinul afacerilor în diverse domenii, inclusiv DCFTA, vor promova dialogul dintre sectorul public şi privat, având obiectivul de a familiariza (organizaţiile) cu condiţiile de afaceri in EU.

via | chamber.md

Instituții:

Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei

1467 vizualizări

Data publicării:

27 Mai /2015 10:30

Domeniu:

Noutăți

Etichete:

tarile Baltice | CCI | producatori | B2B | piata | forum de afaceri

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon