Știri

Provocările din domeniul infrastructurii calității au fost dezbătute la ședința Comitetului sectorial pentru servicii al CCI

Membrii Comitetului sectorial din sfera serviciilor al Camerei de Comerț și Industrie au discutat principalele provocări ce țin de infrastructura calității și armonizarea legislației naționale la standardele europene. La ședința de joi, 17 decembrie, au participat 29 de companii și asociații și reprezentanți ai Ministerului Economiei, Centrului național de acreditare MOLDAC și alți actori din sistemul de infrastructură a calității. Vladimir Didilica, vicepreședintele Camerei de Comerț și Industrie a amintit că misiunea Comitetului sectorial este de a oferi o platformă de comunicare funcțională între reprezentanții instituțiilor publice relevante, operatorii economici, în cadrul căreia să fie identificate problemele și provocările cu care se confruntă întreprinderile pentru a veni cu soluții, dar și o platformă de dialog între producători și potențiali investitori pentru a spori oportunitățile investiționale. Larisa Șavga, Președintele Comitetului pentru antreprenoriat în sfera serviciilor, a subliniat că asigurarea calității produselor și serviciilor este piatra de temelie pentru competitivitatea sectorului real, iar aceasta, la rândul său, reprezintă în primul rând o investiție în viitorul Republicii Moldova. „La un an de implementare a Acordului de Liber Schimb și Aprofundat cu Uniunea Europeană, cota UE în totalul exporturilor a crescut cu 8%, până la 59%. Acum avem mai multe oportunități care ne obligă să analizăm piața și să elaborăm strategii pentru sporirea calității producției", a declarat Larisa Șavga. Reprezentanții Ministerului Economiei au precizat că în 2012 sistemul de infrastructură a calității a fost restructurat în conformitate cu cerințele europene, iar pe parcurs au fost aprobate peste 10 mii de standarde europene și 2600 de standarde internaționale, care reprezintă peste 37% din totalul standardelor naționale. Gradul de armonizare a standardelor cu cele europene este în Moldova mult mai înalt decât în țările din regiune, în Ucraina 23% din standarde fiind europene și internaționale, în Belarus – 10%, iar în Rusia – doar 9%. Potrivit acestora, în țările dezvoltate, serviciile ce țin de măsurare ating o cotă de 8% din Produsul Intern Brut, iar dezvoltarea infrastructurii calității în Moldova va contribui la eliminarea barierelor tehnice în calea exportului, dar și la asigurarea consumatorilor moldoveni cu produse de calitate. Operatorii economici membri ai Comitetului sectorial pentru servicii s-au arătat nemulțumiți în legătură cu funcționarea unor elemente ale sistemului național de infrastructură a calității. Potrivit lor, din cauza dotării insuficiente, laboratoarele din Moldova nu pot asigura testarea tuturor parametrilor solicitați de partenerii europeni, iar nerecunoașterea internațională a Organismelor naționale din domeniu împiedică exporturile pe piața europeană a mai multor produse. De asemenea, membrii Comitetului sectorial au solicitat organizarea mai multor instruiri privind mecanismele de asigurare a calității și certificarea internațională pentru producători din regiunile rurale ale țării.

via | chamber.md

Instituții:

Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei

1178 vizualizări

Data publicării:

18 Decembrie /2015 14:30

Domeniu:

Noutăți

Etichete:

infrastructura | calitatea | servicii | CCI | Moldova

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon