24
07 2015
881

Turiștii moldoveni au achitat suplimentar 25-30 mln lei, din cauza concentrării companiilor turistice Scavolin și Anesto-Tur

Consiliul Concurenței a sancționat compania Scavolin SRL, cu o amendă în valoare de peste 21 de milioane de lei pentru preluarea controlului asupra Anesto-Tur SRL. Președintele Consiliului Concurenței consideră că preluarea a avut un impact major asupra prețurilor achitate de turiștii moldoveni care au plecat în Turcia.

Scavolin SRL care se află în posesia brandului Toco Tour și Anesto-Tur SRL cunoscută sub denumirea comercială Robinson sunt turoperatori care formează și comercializează pachete turistice. Astfel, în urma concentrării economice care a avut loc pe 30 decembrie 2014, întreprinderile grupului nou creat au obținut o poziție dominantă pe piața formării pachetelor turistice cu destinația Turcia, fapt care ridică obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa respectivă.

Compania a fost obligată să vândă firma recent achiziționată în termen de 60 de zile.

Această concentrare are efecte negative pe piața turistică. Astfel, aceasta a provocat pierderi în rândul consumatorilor în sumă de 25-30 milioane lei. Totuși prioritatea de bază nu este amenda, ci înlăturarea încălcărilor. Prețurile pentru pachetele turistice pentru Turcia trebuiau să fie mai mici. Acestea au fost majorate sau menținute la același nivel. Însă din cauza scăderii fluxului de turiști din Federația Rusă, hotelele din Turcia au redus prețurile cu până la 40%. De asemeni companiile aeriene au făcut reduceri pentru turoperatorii moldoveni, a declarat Președintele Consiliului Concurenței, Viorica Cărare în cadrul unei emisiuni de la postul de televiziune Publika.

Ea mai spune că acțiunile întreprinse au ca scop evitarea monopolizării pieței și protecția consumatorilor. „În perioada anterioară concentrării Scavolin avea o cotă de piață a pachetelor turistice spre Turcia de aproape 42%, iar Anesto-Tur aproximativ 11-12%. După concentrare ei au obținut peste 60% din cota te piață. Când Scavolin achiziționat Anesto-Tur, el a preluat nu doar agenția, dar și rețeaua de clienți. Astfel, poziția lor dominantă le permite să formeze prețurile la pachetele turistice, iar concurenții mai mici se orientează după ei. De asemeni compania putea să practice prețuri de dumping, pentru a scoate de pe piață concurenții mai mici. Până acum nu am avut nici o concentrare cu un impact atât de mare pentru consumatori”, a declarat Viorica Cărare.
Reprezentanții companiei turistice consideră decizia drept una ilegală, iar amenda exagerată și afirmă că o vor ataca în instanță.

Stanislav Rusu, directorul general adjunct al Agenției Turismului consideră că turoperatorii au riscuri mari, fiindcă ei pot rezerva curse charter doar pentru întreg sezonul estival, chiar dacă în anumite perioade sunt mai puțini turiști. Astfel, formarea prețurilor este un subiect foarte dificil. În ceea ce privește cazarea în Turcia, este dificil ca un operator din Moldova să semneze un contract direct cu un hotel turcesc. În ajunul sezonului estival apar operatorii turistici turci, care cumpără toate locurile de cazare pentru un an sau chiar trei, la cele mai populare hotele. Mai apoi în bază de contract se stabilesc prețurile pentru companiile moldovenești.

În prezent Antalya este tot mai populată pentru moldoveni. Dacă în 2009 erau circa 30 mii turiști, în 2010 erau peste 50 mii turiști, iar în 2014 numărul turiștilor a ajuns la 63 mii. În viitor popularitatea acestei destinații va mai crește.


Anul trecut în Turcia s-au odihnit 63,5 mii de turiști moldoveni. În total au fost vândute aproximativ 180 de pachete turistice. În această vară prețul mediu pentru un pachet turistic în Turcia este de aproximativ 450 euro pentru o persoană.

via | agora.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.